Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:45:01 GMT

عرضه قطره‌چکانی پتروشیمی‌ها، مشکل کهنه و مزمن صنعت است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۲۶۲۰

عرضه قطره‌چکانی پتروشیمی‌ها، مشکل کهنه و مزمن صنعت است

به گزارش ایرنا، چندی پیش انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اعضای انجمن را که از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مواد پتروشیمی هستند را کمبود شدید عرضه و نوسان دور از انتظار قیمت هفتگی این مواد عنوان کرد.

در متن این نامه آمده بود: در شرایطی که واحدهای پایین‌دستی گاهی مجبور هستند محصولات عرضه‌شده در بورس کالا را به علت پایین بودن سطح عرضه با رقابت بالا خریداری کنند، شنیده می‌شود که شرکت‌های پتروشیمی این مواد را که حاصل آب‌وخاک و نیروی انسانی و منابع ملی است به کشورهای همسایه که درواقع رقیب کالای نهایی تولیدکنندگان این مملکت هستند، صادرات می‌کنند یا برای ایجاد رقابت میان مصرف‌کنندگان که راهی جز تأمین این مواد ندارند، عرضه آن‌ها را بسیار کم و یا به عبارتی به‌صورت قطره‌چکانی ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرده است که در این شرایط درست‌ترین روش این است که شرکت‌های پتروشیمی عرضه داخلی محصولات خود از طریق بورس کالا را برای تأمین کامل نیاز داخل بر صادرات ارجح بدانند و به این طریق برای تحقق شعار سال که تولید و اشتغال آفرین است، گام بردارند.

در این زمینه، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مشکلات اقتصاد و صنعت کشورمان کهنه و مزمن شده است و سال‌هاست با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

«علیرضا حائری» بیان داشت: نگاهی به آرشیو خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها در ۱۰ سال گذشته حاکی از مطرح کردن همین مسائل و مشکلات از سوی مسوولان وقت دستگاه‌ها و بخش خصوصی و گلایه‌مندی از نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا است و همواره واحدهای مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی و تولیدکنندگان با این مشکل مواجه بوده‌اند.

وی گفت: در همه این سال‌ها شاهد بودیم اگر شرایط کشور خوب، وضعیت صادرات مناسب و تحریم‌ها کمرنگ بوده، اولویت پتروشیمی‌ها با صادرات محصولاتشان بوده و محصول کمتری تحویل واحدهای پایین‌دست می‌دادند که بحرانی در این صنایع ایجاد می‌کرد.

حائری ادامه داد: در غیر این صورت، اگر تحریم‌ها سفت‌وسخت می‌شد و درنتیجه خریداران خارجی محصولات پتروشیمی کمتر می‌شدند، عرضه به بازار داخل افزایش می‌یافت و هیچ‌وقت سیاست روشنی که با آن بتوان نیاز واحدهای پایین‌دست به محصولات پتروشیمی را تامین کرد، وجود نداشته است.

وی یادآور شد: همواره مسائل در این حوزه به شرایط جهانی وابسته بوده و تا آنجایی که می‌توانستند صادرات می‌کردند، درحالی‌که همواره مسوولان بر لزوم اولویت داشتن تامین نیاز داخل و سپس صادرات تاکید داشته و دارند؛ بر این اساس مشکلات کهنه، مزمن و حل‌نشده باقی مانده است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران اضافه کرد: سال‌هاست با مسائل و مشکلاتی همچون قاچاق پوشاک، کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی، واحدهای راکد و غیرفعال و تامین مواد اولیه موردنیاز واحدها مواجه‌ایم و همه ساله نیز این مشکلات تکرار می‌شوند، اما انگار عزمی برای رفع مشکلات وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ موجب تاسف است واحدهایی که خوراک و مواد اولیه‌شان داخلی است و از انواع و اقسام یارانه‌ها و انرژی ارزان برخوردار می‌شوند، واحدهای پایین‌دست را در تامین مواد اولیه با چالش مواجه می‌کنند.

به گفته حائری، پتروشیمی‌ها به‌اندازه نیاز صنایع مواد اولیه در بورس عرضه نمی‌کنند؛ بر این اساس با عرضه قطره‌چکانی و کمتر از مصرف، رقابت ایجاد می‌شود. درنتیجه عرضه کم منجر به افزایش قیمت می‌شود و درنهایت با توجه به کمبود نقدینگی در واحدهای تولید، واسطه‌های به‌ظاهر تولیدکننده کالا را می‌خرند و به‌صورت چندماهه با سود به واحدهای صنعتی می‌فروشند.

برچسب‌ها پتروشیمی پوشاک صنعت نساجی صمت صنایع پتروشیمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پتروشیمی پوشاک صنعت نساجی پتروشیمی پوشاک صنعت نساجی صمت صنایع پتروشیمی واحدهای پایین دست محصولات پتروشیمی مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع آوری می شوند
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر