Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، با حضور سعید لیلاز استاد دانشگاه‌، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی در سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

سعید لیلاز درباره طرح حذف ارز ۴۲۰۰ عنوان کرد: من در بهار سال ۱۳۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت مخالفت کردم. در بهمن سال ۱۳۹۶ به معاون اول رئیس‌جمهوری آقای جهانگیری طرحی را پیشنهاد دادم که روسیه در بحران اخیر خود، آن را اجرایی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن طرح پیشنهاد دادم میزان مصرف ارز کشور را باید کاهش داد.  

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه تاکید کرد: به نظر من، این نبرد بین ایران و آمریکا، نبرد مرگ و زندگی ملت ایران است و اگر از این چالش سربلند بیرون بیایم، آخرین چالش تاریخ ایران خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بهار سال ۱۳۹۷ من به دولت روحانی، پنج بار پیشنهاد مکتوب دادم. طرحی که دولت سیزدهم در حال اجرایی کردن آن است، مطابق طرحی است که من به دولت دوازدهم پیشنهاد داده بودم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ما باید بتوانیم جلوی این تورم را بگیریم، چراکه تورم علت‌العلل این ناترازی‌هاست. نزدیک سه سال پیش بود که قیمت بنزین اصلاح شد و به سطح جهانی رسید، اما چون رشد نقدینگی به‌صورت دائم ادامه پیدا کرد، بدون شک یک خونریزی دیگری در پیش داریم. البته آقای رئیسی با کمترین تلاطم اجتماعی به‌خوبی طرح را اجرا کرده است. پیشنهاد ما به دولت این است که از عامل اصلی تورم جلوگیری کند، زیرا عامل اصلی تورم و ناترازی اقتصادی و فساد در این کشور، رشد نقدینگی است که در فساد بانکی لانه دارد. این منشا تمام مشکلات اقتصادی ایران است. تورم همیشگی به‌دلیل افزایش نقدینگی در کشور است، دولت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهایی که دارند، تورم را سرکوب کنند و این سرکوب‌ها در یک زمان دیگری سر برمی‌آورد. دولت باید اصلاحات خود را به شکل بنیادی پیش ببرد و جلوی فسادهای بزرگ را بگیرد. در صنعت پتروشیمی فسادهایی روی می‌دهد و در صنعت فولاد و صادرات ایران شاهد ناترازی هستیم، منشا آنها رشد ۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در روز است. 

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که واکنشها را در برابر این طرح چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: در آخرین جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشته‌ایم عنوان کردیم که از واکنشها نترسید. زمانی که فرد نزد پزشک می‌رود و تشخیص پزشک سرطان است، وظیفه پزشک آن است که به فرد واقعیت را بگوید. من معتقدم روشنفکر واقعی کسی است که حقیقت را بیان کند، نه مصلحت خویش را. بنابراین چاره‌ای دیگر جز اجرای این طرح نداریم، اصلاحاتی که پیش از این باید انجام می‌گرفت که در اثر فشارها عقب افتاد که اینک به این جراحی رسیده است. اگر هم‌اکنون جراحی نکنیم به قطع عضو خواهیم رسید.

لیلاز در پاسخ به این پرسش که آینده اقتصاد را تا چه اندازه می‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: با برخی متغیرها و عوامل می‌توان پیش‌بینی و برآورد کرد، هر ذهن معمولی می‌توانست حدس بزند که با دست فرمان آقای ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۱۳۹۶) از اردیبهشت دچار انفجار قیمت‌ها خواهیم شد. در آن زمان این موضوع را رئیس بانک مرکزی (آقای همتی) جمع کرد.  

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان نسبت به این طرح یک دید درستی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: من معتقدم که ملت ایران هر عکس‌العملی نشان بدهند، حق دارند، چراکه دست‌اندرکاران با تمام امکاناتی که در اختیار دارند، باید این پیش‌بینی‌ها را انجام بدهند. اما مساله این است که چاره‌ای جز انجام این اصلاحات نداریم، مردم نیز درک می‌کنند. 

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: کوه آتشفشان انقلاب اسلامی که حادثه‌ای عظیم‌تر از آن را در ایران نمی‌توان سراغ گرفت، روی داده است و ما بر سر میراث آن نشسته‌ایم و مانند یک تریلیاردر ذره ذره از این منابع استفاده می‌کنیم. اما این منابع در یک جایی تمام می‌شود و جمهوری اسلامی باید فکری برای آن بکند. اگر دولت این اصلاحات را انجام می‌دهد باید بتواند نرخ تورم را به زیر ۲۰درصد برساند که هدیه‌ای بزرگ به مردم ایران است و همچنین بتواند سالی یک میلیون شغل ایجاد کند، منتهی مخالفان این طرح، باید مشخص کنند که چه مسیری را می‌توان پیشنهاد کرد.

لیلاز عنوان کرد: من به آینده ایران بسیار خوش‌بین هستم، ما این تلاطم‌ها را از سر می‌گذرانیم. فرآیند گذار و توسعه در تمام کشورهای دنیا مشابه است و این جمع جبری است که باید این مسیر را طی کند. ما دوران‌گذاری را سپری می‌کنیم که سایر کشورها انجام داده‌اند. به غیر از ترکیه هیچ کشوری در خاورمیانه و شمال آفریقا به پیشرفت ایران نرسیده است و در پایان دوران گذار هستیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بهترین رویکرد برای عبور از این دوران چیست، گفت: در ۱۰۰ سال گذشته تحولات ایران به دلیل چهار عامل اصلی مهاجرت داخلی، رشد جمعیت، درآمد نفت و عوامل بین‌المللی روی داده است. سه عامل نخست کنار رفته، اما عنصر بین‌المللی باقی مانده است. من در پیش‌بینی علمی خود عنوان کردم که ترامپ، آخرین چالش ایران به‌شمار می‌رود. نفت دیگر نمی‌تواند در ایران تلاطم جدی ایجاد کند.

وی در پایان عنوان کرد: برای دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ بسیار خوش‌بین هستم و رشد اقتصاد ایران دو رقمی خواهد شد. از سال ۱۳۹۹ شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده‌ایم.

کد خبر 677666 برچسب‌ها سعید لیلاز خبر ویژه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سعید لیلاز خبر ویژه پاسخ به این پرسش تحلیلگر اقتصادی پیش بینی ارز ۴۲۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز اظهار کرد: در به گسترش اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا علیه رژیم غاصب اشاره و اظهار کرد: این هفته شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه رژیم صهیونیستی هستیم. نیروهای پلیس آمریکا و دانشجویان حامی فلسطین مقابل هم قرار گرفته‌اند و روند تشدید صهیونیزم ستیزی در حال افزایش است. ظاهراً کار رژیم صهیونیستی بیخ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اخیراً یکی از نشریات معروف آمریکا نوشته، «قرار بود اسرائیل سرمایه راهبردی آمریکا باشد اما تبدیل به یک وبال راهبردی برای آمریکا شده است». همین هفته نتایج نظر سنجی یک موسسه معتبر از ۱۳۰ کشور جهان راجع به نگاه مردم دنیا به سیاست‌های آمریکا منتشر شد نتیجه این بود که ۶۴ درصد مردم دنیا مخالف سیاست‌های آمریکا هستند.

آل‌هاشم تاکید کرد: طبیعتاً بخش اعظمی از نگاه منفی دنیا به امریکا محصول حمایتهای این کشور از رژیم صهیونیستی است. دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسل‌کشی رژیم جعلی درغزه نموده است.

وی یادآور شد: مشکل امریکا فقط مربوط به مرزهای خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل، بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

آل‌هاشم تصریح کرد: این معلم است که می‌تواند به آگاهی نسل جوان ما عمق ببخشد و مبنای پذیرش سخنان را استدلال و منطق قرار دهد و اینگونه جامعه را به سمت آگاهی و سعادت هدایت کند مانند نقشی که انبیاء الهی ایفا کرده‌اند اگر قرار باشد در جامعه‌ای مبنای پذیرش، سخن علم نباشد آنگاه در آن جامعه علم و معلم ارزشی پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی مباحث اجتماعی آموزش است و در بحث آموزش نمی‌توان از شاخصی به نام معلم صرف نظر کرد هرچند بحث معیشت معلمان بحثی غیر قابل کتمان است و وظیفه دولت و مجلس است که تامین زندگی این قشر را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد با این حال نباید از این مساله گذشت که نگاه به مسائل معلمان نباید تنها به این بخش خلاصه شود اگر می‌خواهیم شاهد جامعه‌ای کرامتمند باشیم، باید نگاهی ویژه به معماران اصلی جامعه داشته باشیم معلم معمار جامعه است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اظهار کرد: یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است اینکه سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام میش‌ود. طبعاً این سفر در سازوکارهای میان دو کشور به لحاظ، سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند بنابراین سفر آیت‌الله رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

آل‌هاشم ادامه داد: افکار عمومی داخل پاکستان بعد از حمله عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی که با استقبال مردم پاکستان مواجه شد. بی‌تردید فضای روانی ایجاد شده در پاکستان و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان و دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر دو کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق آتش بس در غزه باشد.

کد خبر 6089176

دیگر خبرها

  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی