Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه هشدار داد که تمرکز جهانی بر جنگ اوکراین نباد موجب نادیده گرفته شدن دیگر بحران ها شود.

به گزارش ایران اکونومیست از خبرگزاری رویترز؛ فیلیپو گراندی کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش از پیوستن به نشست وزیران توسعه اتحادیه اروپا در بروکسل مقر این نهاد، گفت: متاسفانه بحران آوارگی در جهان گسترش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظرم پیام مهم این است که به جز اوکراین نقاط دیگری نیز وجود دارد که نباید آنها را فراموش کنیم.

او افزود: نخست به این علت که بحران اوکراین بر بسیاری از شرایط و اوضاع شکننده دیگر تاثیر گذاشته و انها را شکننده تر می کند، امنیت غذایی، بحران انرژی، افزایش قیمت ها و بی ثباتی که خودش می تواند موجب آوارگی بیشتر شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان درباره امنیت غذایی به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، اظهار داشت: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و اکنون جنگ اوکراین، جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده و حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

گوترش تصریح کرد: افزایش تا ۳۰ درصدی بهای مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند. وقتی جنگ به راه می افتد، گرسنگی در میان مردم پدیدار می شود. حدود 60 درصد از مردم جهان که با کمبود غذا مواجه هستند در مناطق جنگی وجود دارد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: هیچ کشوری از گرسنگی مصون نیست. در ماه آوریل، برنامه جهانی غذا و شرکای آن، بین بیش از سه میلیون اوکراینی غذا و پول نقد توزیع کردند. این درحالی است که تا ماه مارس، اوکراین  جهان را با ذخایر فراوان غذا تغذیه می کرد. بیشتر ۱۴۰ میلیون نفری که سال گذشته در سراسر جهان از گرسنگی حاد رنج می‌بردند، تنها در این 10 کشور یعنی افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، نیجریه، پاکستان، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن زندگی می کردند. 

دبیرکل سازمان ملل افزود: بدون شک وقتی این شورا در مورد جنگ بحث می کند، گرسنگی مطرح می شود. وقتی  شورای امنیت در مورد ماموریت های حفظ صلح و سیاسی تصمیم می گیرد، گرسنگی بخشی از آن است و وقتی نمی تواند به اجماع برسد، افراد گرسنه هزینه زیادی می پردازند.

گوترش عصر چهارشنبه به وقت محلی نیز در نشست امنیت غذایی در سازمان ملل متحد به میزبانی بلینکن، گفت که برای احیای صادرات غلات اوکراین و کودهای شیمیایی با روسیه، اوکراین، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا تماس های فشرده دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت:  سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.  تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند  دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند که شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

 
 
 

 


 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین ، پناهجویان ، سازمان ملل متحد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین پناهجویان سازمان ملل متحد سازمان ملل متحد میلیون نفر مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود

هفته‌نامه «نیوزویک» امروز (یکشنبه) در مطلبی پیش‌بینی کرد که سال کنونی میلادی (۲۰۲۴)، برای اوکراین پس از ضد حمله ناامیدکننده ۲۰۲۳ که منابع [مالی و نظامی] زیادی برای آن هزینه شد، سخت باشد.

به گزارش مشرق، این نشریه آمریکایی نوشت: چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، دشوارترین وضعیت‌ها در ۲ سال جنگ اوکراین و روسیه را نشان داده است. نیروهای کی‌یف در تمام طول خط مقدم در موضع ضعف قرار دارند و با ارتش بازسازی‌شده روسیه روبرو هستند.

«نیوزویک» با پیش‌بینی وضعیتی سخت برای کی‌یف در سال جاری میلادی، خاطرنشان کرد: حامیان غربی اوکراین در ارائه تسلیحات به این کشور کند عمل کردند و در کشاندن این جنگ به جنگی گسترده‌تر با روسیه نیز مردد بوده‌اند.

کوستی سالم (Kusti Salm) دبیر دائمی وزارت دفاع استونی طی مصاحبه‌ای در ماه دسامبر (آذر/دی) به نیوزویک گفت: «۲۰۲۴ دشوار خواهد بود». وی در مورد نیروهای اوکراینی نیز گفت: «آنها باید حالت تدافعی به خود بگیرند.»

این هفته‌نامه آمریکایی افزود که پیشروی طاقت فرسا روسیه به سمت غرب در تمام طول جبهه شرقی جنگ ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است امیدوار باشد که با پیروزی در دونتسک و لوهانسک، زمان کوتاهی را برای یک مکث [در جنگ] به دست آورد.»

پاول لوزین (Pavel Luzin) تحلیلگر نظامی روسی و محقق مدعو در دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» نیز به نیوزویک گفت که «به سختی» می‌توان گفت که آیا نیروهای مسکو می‌توانند تلاش فعلی خود را برای فشار تابستانی بزرگتری افزایش دهند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: «آنها [نیروهای روسیه] به استراحت نیاز دارند، اما قرار نیست جنگ را پایان دهند.»

نیوزویک در ادامه نوشت: از آنجایی که اوکراین منتظر تحویل ده‌ها جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا است، ممکن است در سال کنونی شاهد تغییر قابل توجهی در قدرت هوایی [کی‌یف] باشیم.

اوکراین گفته است که این جنگنده‌ها، قدرت دفاعی آن را در برابر موشک‌های کروز و پهپادها تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سفر اخیر خود به اوکراین در حالی که از متحدان ناتو خواست تا به تعهدات در زمینه کمک نظامی به کی‌یف عمل کنند، اعلام کرد: برای پیروزی اوکراین خیلی دیر نشده است.

روسیه به دنبال نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب، پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف، مسیر هرگونه دیپلماسی برای پایان دادن به آتش این جنگ را مسدود کردند.

دیگر خبرها

  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • فهرست «ایران متحد» برای انتخابات دور دوم مجلس منتشر شد
  • پیش‌بینی «نیوزویک» از جنگ اوکراین: ۲۰۲۴ برای کی‌یف سخت خواهد بود
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود