Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:01:23 GMT

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۶۳۴۱

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آئین که فرماندار شهرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مدیران پشتیبانی امور دام و عشایری استان به عمراه دیگرمسئولان شهرستانی حضور داشتند، برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار شد و در پایان از عشایر دامدار زحمتکش شهرستان تجلیل بعمل آمد.

فرماندار رضوانشهر در نخستین جشنواره کوچ بهاره عشایر رضوانشهر، تحت عنوان " رَمَن شِه " که در منطقه شالرا روستای ییلاقی بیاچال از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد،گفت: عشایر بعنوان میراث دار سنت حسنه پیامبران الهی هستند و در چرخه تولید جامعه نقش بسزایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدنادر صفوی افزود: امروز ما مسئولین وظیفه داریم این سنت حسنه را که از پیامبران الهی بیادگار مانده حفظ کرده و به نسل های جدید و آینده انتقال دهیم.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را زنده نگه داشتن آئین و فرهنگ غنی پیشینیان دانست و گفت: نقش عشایر در توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم است و به عنوان جامعه مولد همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش آفرینی کرده و در مقاطع مختلف دین خود را به کشور ادا نموده اند که حمایت از این قشر زحمتکش در امر تولید و فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز این بخش مهم جامعه باید مورد توجه ویژه باشد.

فرماندار رضوانشهر افزود: عشایر موتور محرکه سایر صنایع، توسعه و رشد اقتصادی جامعه هستند که می‌تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی، به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود.

صفوی با اشاره به شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و همچنین نگاه ویژه دولت سیزدهم به مشکلات عشایر گفت: آیین‌های کوچ، سنت‌های عشایرنشینان، بازی‌ها و حتی یک سیاه چادر عشایر، به خودی خود می‌تواند زمینه ساز رونق گردشگری و اشتغال در این مناطق باشد.

وی افزود: تولید محصولات پروتئینی، لبنی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در جامعه عشایری دیده می‌شود که این فرهنگ باید حفظ شود.

نماینده عالی دولت در رضوانشهر با بیان اینکه یکی از قطب های اصلی تولید در شهرستان صنعت دامداری سنتی بشمار می رود، که در رونق اقتصادی و اشتغال منطقه نقش بسزایی دارد، گفت: این شهرستان داری ۹۰ هزار دام سبک و حدود ۳۰ هزار دام سنگین و دارای ۹۰۰ خانوار دامدار که  از این تعداد ۲۱۸ خانوار عشایر هستند و سالانه بیش از یک هزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

 شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزارنفر جمعیت، دو بخش بنام های مرکزی و پره سر و ۱۲۰ روستا در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

برچسب‌ها جامعه عشایری رضوانشهر کوچ اتحادیه سراسری دامداران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه عشایری رضوانشهر کوچ جامعه عشایری رضوانشهر کوچ اتحادیه سراسری دامداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۶۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: تعداد ۵۰ راس دام سبک عشایر مناطق عشایری دشت ارژن، بن رود و زنگنه با برخورد رعد و برق تلف شده و از بین رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان، عبدالحمید کریمی، امروز_ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر و بارش شدید باران همراه با رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید و فصل کوچ عشایر استان فارس از شهرستان‌های قشلاقی به ییلاقی، منجر به تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایری استان شد.

وی افزود: طی بازدیدهای صورت گرفته و حضور اکیپ‌های سیار ستادی و شهرستانی مدیریت بحران اداره کل امور عشایر فارس در مناطق عشایری استان، خسارت‌ها، آسیب‌ها و مشکلات ناشی از بارندگی‌های روزهای اخیر رصد شد و در پی تماس از سوی عشایر منطقه دشت ارژن مبنی بر تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایری، در اسرع وقت و با هماهنگی‌های لازم در مناطق مورد نظر اقدامات لازم صورت گرفت.

مدیرکل امور عشایر استان فارس ادامه داد: در این بازدید که با حضور رئیس هلال‌احمر شیراز، بخشدار دشت ارژن صورت گرفت، در گفت‌وگو با عشایر حاضر موضوعات مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و بررسی اولیه مشخص شد تعداد ۵۰ رأس دام سبک عشایر مناطق عشایری دشت ارژن، بن رود و زنگنه با برخورد رعد و برق تلف شده و از بین رفته‌اند.

کریمی خاطرنشان کرد: در این بازدید به عشایر خسارت دیده، اقلامی همچون پلاستیک، لوازم خوراکی و پتو توزیع شد و با توجه به اعلام هشدارهای بارندگی از تاریخ پانزدهم الی هفدهم ماه جاری به همه خانوارهای عشایر کوچ رو و ساکن تاکید شد که از اتراق و نصب چادر در ارتفاعات و کنار رودخانه‌ها جداً خودداری کنند.

کد خبر 750742

دیگر خبرها

  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • وارد آمدن خسارت به ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان ایلام
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری شهرستان کوهرنگ
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری در کوهرنگ
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی