Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت صمت در بخشنامه‌ای جدید نحوه واردات ماشین آلات معدنی را اعلام کرده، اما فعالان حوزه معدنی معتقدند که این بخشنامه صرفا برای حمایت از هپکو است!

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار واردات ماشین‌های معدنی و راهسازی، مصوبات جدیدی دارد. دستورالعمل تصمیمات جدید این وزارتخانه را ابوذر جمشیدوند، سرپرست دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان در هفدهم اردیبهشت اعلام کرده و در بند اول آن تأکید شده است ماشین آلاتی اجازه ورود به کشور دارند که داخل کشور ساخته نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بخشنامه‌ای برای حمایت از تولید داخلی

براساس این دستورالعمل ماشین‌هایی که داخل کشور تولید می‌شوند، به این شرح است؛ بلدوزر با قدرت بیش از ۳۲۰ اسب بخار، لودر با قدرت بیش از ۳۹۰ اسب بخار، بیل هیدرولیکی با قدرت بیشتر و مساوی ۳۵۰ اسب بخار، دامپتراک و تراک معدنی با وزن ناخالص بیش از ۱۰۰ تن، ماشین آلات حفاری بالای ۶ اینج و ماشین آلات خاص معادن زیرزمینی.

 

در بند دوم درباره ماشین الاتی است که ساخت داخل دارند و شامل دستگاه‌هایی مانند بلدوزر با قدرت کمتر و مساوی از ۳۲۰ اسب بخار، لودر با قدرت کمتر یا مساوی ۳۹۰ اسب بخار، بیل هیدرولیکی با قدرت کمتر از ۳۵۰ اسب بخار، دامپتراک و تراک معدنی با وزن ناخالص کمتر و مساوی ۱۰۰ تن و دریل واگن با قطعر کمتر از ۶ اینج می‌شود.

 

در این نامه از فعالان بخش معدنی خواسته شده برای تسریع و تأمین تعداد بالای ماشین آلات مورد نیاز معادن، به میزان خرید یک دستگاه از سازندگان داخلی، واردات یک دستگاه صورت گیرد.

 

در تصویر زیر متن کامل نامه جمشیدوند قابل مشاهده است:

فعالان بخش معدنی که عمدتا واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی نیز هستند، کمی بعد از صدور این نامه نسبت به آن واکنش نشان دادند و مشخصا این دستورالعمل را گروگان گیری ۱ و نیم میلیارد واردات، برای تأمین منافع یک سازنده داخلی ناتوان دانستند.

 

شعار نمی‌توانیمِ معادن

این واکنش مربوط است به محمدتقی رادمان است؛ کسی که دروبسایتش خود را کارشناس و مشاور حوزه طراحی و نظارت معادن معرفی کرده است. او مشخصا حمایت این تصمیم وزارت صنعت معدن و تجارت برای تأمین منافع یک سازنده داخلی اشاره کرده و منظورش شرکت هپکو است.

پس از انتشار این نامه، فعالان حوزه معدنی رسانه‌های مرتبط با خود را به خط کرده و انتقادات زیادی را به این دستورالعمل اعلام کردند. از جمله اینکه «تولید ماشین آلات معدنی هزینه بر است» یا محدودیت واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی مانع خودکفایی صنعت کشور است و امثال آن.

 

تعارض معدن‌داران با هپکو! 

تعارض بین واردکنندگان ماشین آلات معدنی و تولیدکنندگان این ماشین آلات، به ویژه هپکو، به زمانی بازمی گردد که این شرکت توانست از قید و بند بخش خصوصی رها شود، بدهی‌های بانکی خود را تهاتر کند و بار دیگر چرخ تولید را به گردش درآورد. در این زمان وزارت صمت، به ویژه در دوره وزارت رزم حسینی، محدودیت‌هایی را برای واردات ماشین آلات معدنی اعمال کرد تا هپکو بتواند بخشی از بازار داخلی را به دست بگیرد. این موضوع به بهانه اینکه هپکو طی اتفاقاتی که در ۱۶ سال گذشته رخ داده، دیگر توان تولید ندارد، حاضر نشدند وارد تعامل با این شرکت شوند.

 

محدودیت برای واردات ماشین آلات معدنی تاکنون چند بار قانون و تبصره عوض کرده است؛ ابتدا مقرر شد که ماشین آلات زیر ۵ سال وارد نشود درحالیکه قبل از آن ماشین آلاتی حتی با عمر ۱۰ سال به کشور وارد می‌شد و بلااستفاده می‌ماند. این تصمیم دولت واکنش‌های منفی زیادی را از سوی فعالان بخش معدنی برانگیخت و گمرک اجازه داد بخشی از ماشین آلاتی که در ورودی مرز‌های ایران مانده بودند، به صورت موقت وارد کشور شوند تا مالک آن، مقصد دیگری برای این ماشین‌ها پیدا کنند. مشخص بود که این دستگاه‌های کهنه و خسته، در کشوری دیگر طالب نخواهد داشت و بنابراین عمده این دستگاه‌ها داخل کشور باقیماند.

 

دامپتراک ۱۰۰ تنی محصول آینده هپکو

یکی از فعالان کارگری هپکو به خبرنگار ما گفت که این شرکت توان تولید همه دستگاه‌هایی را که در جدول ۲ این بخشنامه مطرح شده اند، با عمق ۲۰ تا ۳۰ درصد را دارد.

 

میقانی، قائم مقام مدیرعامل این شرکت نیز به تازگی اعلام کرده که هپکو در زمینه مهندسی و تولید استراکچر ماشین آلات راهسازی به خودکفایی رسیده است. سالن‌های تولید این شرکت اکنون توان تولید دامپتراک‌های ۲۳۰ تنی را هم دارد و بنابراین هپکو یک شرکت مونتاژ کار نیست؛ تولیدکننده است.

این شرکت در بهمن سال گذشته با شرکت معدنی چادرملو تفاهم نامه‌ای را امضا کرده که براساس آن باید تا شهریور امسال دامپتراک ۱۰۰ تنی تحویل دهد. به این ترتیب خط تولید اولین دامپتراک‌های ۱۰۰ تنی در هپکو راه افتاده است. اولین دامپتراک سبک این شرکت نیز در اوایل اردیبهشت ما رونمایی شد.

 

از ابتدای فعالیت دوباره هپکو، آنچه از سوی فعالان معدنی، به عنوان اصلی‌ترین مشتریان این شرکت مشاهده شده، بهانه جویی و تلاش برای بازگشایی خطوط واردات این دستگاه‌ها بوده درحالیکه شرکت‌های داخلی توان تولید بخشی از نیاز معادن را داشته اند. این مساله باعث شده خط تعاملی بین فعالان حوزه معدن و هپکو، تبدیل به تقابل شود و مطمئنان این خط به صلاح توسعه اقتصادی کشور نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده هپکو واردات ماشین آلات معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت اعتراضات کارگری واردات ماشین آلات معدنی توان تولید اسب بخار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی

تلویزیون جزو آن دسته از لوازم الکترونیکی است که جزو ضروریات منزل به حساب می‌آید. برای خرید تلویزیون ای ای دی در بازار ایران گزینه‌های نسبتا زیادی وجود دارد. این گزینه‌ها را می‌توان به تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای، چینی و ایرانی تقسیم کرد. امروزه، با قوانین وضع شده، تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای کمترین سهم را از بازار تلویزیون ایران دارند. قیمت تلویزیون ال ای دی ساخت کشورهای مذکور بسیار بالا است. این موضوع در کنار نبود خدمات و قطعات باعث می‌شود انتخاب آن‌ها معقول و منطقی نباشد. تلویزیون‌های چینی مانند TCL نیز از نظر کیفیت تفاوت چندانی با تلویزیون های ساخت داخل ندارند. بنابراین، با در نظر گرفتن قیمت انواع تلویزیون می‌توان به این نتیجه رسید که خرید تلویزیون از یک برند معتبر داخلی بهترین گزینه پیش روی کاربر ایرانی است. در ادامه چند تولیدکننده‌ی معتبر و فعال تلویزیون در ایران را معرفی می‌کنیم.

شرکت انتخاب الکترونیک

شرکت انتخاب الکترونیک که کارخانه‌ی آن در اصفهان است یکی از فعال‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون در ایران محسوب می‌شود. انتخاب الکترونیک در حال حاضر با دو برند اصلی دوو و اسنوا در بازار تلویزیون حضور دارد. قیمت تلویزیون دوو کمی از قیمت تلویزیون اسنوا بیشتر است. این شاید به دلیل قدیمی‌تر بودن برند دوو باشد. انتخاب الکترونیک در مزایده‌ای موفق به خرید امتیاز بخش لوازم خانگی دوو شد و از آن زمان محصولات بسیاری تحت برند اصالتا کره‌ای روانه‌ی بازار کرده است. چه تلویزیون دوو را خریداری کنید چه سراغ تلویزیون اسنوا بروید، شرکت انتخاب سرویس پشتیبانی محصول شما را بر عهده خواهد داشت. انتخاب سرویس برای هر دو برند تلویزیون اسنوا و دوو گارانتی ۲۴ ماهه را در نظر گرفته است.

شرکت مادیران و تلویزیون ایکس ویژن

شرکت با سابقه‌ی ماشین های اداری ایران، مادیران که مدت‌ها به عرضه و پشتیبانی برند ال‌جی در ایران مشغول بود از ۱۳۸۵ برند ایکس ویژن را به ثبت رساند. در سال ۱۳۹۷ کارخانه‌ی تولید محصولات خانگی مادیران در هشتگرد پایه‌گذاری شد و این شرکت تصمیم گرفت با برند ایکس ویژن در سطح گسترده‌ای فعالیت خود را ادامه دهد. امروزه لوازم الکترونیکی و خانگی بسیاری تحت این برند در بازار وجود دارد که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن یکی از این محصولات است که پشتیبانی بسیار قوی مادیران را دارد. مادیران نیز مانند انتخاب الکترونیک تلویزیون‌های خود را تا دو سال گارانتی می‌کند.

سام الکترونیک و تلویزیون‌های سام

سام الکترونیک که سال‌ها عرضه و پشتیبانی تلویزیون های سامسونگ را برعهده داشت، با اخراج برند کره‌ای، فعالیت خود را تحت برند سام ادامه داد. اگر قصد خرید تلویزیون ساخت داخل داشته باشید، انواع تلویزیون ال ای دی سام در ابعاد ۳۲ تا ۶۵ اینچ می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. تلویزیون SAM نیز به عنوان یک برند داخلی کیفیت مطلوبی داشته و با گارانتی ۲۴ ماهه سام سرویس عرضه می‌شود.

گلدیران و برند جی پلاس

جی پلاس نتیجه‌ی اخراج برند کره‌ای ال جی است. گلدیران با کوله باری از تجربه حاصل از سال‌ها عرضه و خدمات تلویزیون‌های ال‌جی، با ممنوعیت واردات رسمی این برند، دست به کار شد و برند جی پلاس را ثبت کرد. تلویزیون جی پلاس که ساخت ایران و محصول شرکت گلدیران محسوب می‌شود، در ابعاد ۳۲ تا ۷۵ اینچ در بازار وجود دارد. قیمت تلویزیون جی پلاس با در نظر گرفتن کیفیت آن معقول به نظر می‌رسد. ضمن اینکه تلویزیون ال ای دی جی پلاس از گارانتی رسمی ۲۴ ماهه‌ی گلدیران بهره می‌برد.

تلویزیون شهاب

شهاب یکی از اصیل‌ترین برندهای ایرانی در زمینه‌ی لوازم صوتی تصویری است که بیش ۶ دهه از شروع فعالیت آن می‌گذرد. این شرکت قدیمی به خوبی توانسته است خود را با پیشرفت‌های روز صنعت تلویزیون همگام کرده و تلویزیون‌های هوشمند 4K خود را با کمترین قیمت روانه‌ی بازار کند. اگر به دنبال ارزان ترین تلویزیون ایرانی هستید، شهاب برای شما گزینه‌های جذابی دارد. ارزانی شهاب البته به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست. برای نمونه، تلویزیون شهاب مدل SH1015K یک تلویزیون هوشمند ۸۶ اینچی است که در نوع خود کم‌نظیر است. شهاب نیز مانند سایر تلویزیون‌های ایرانی گارانتی رسمی دو ساله دارد.

خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل

برای خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه ابعاد تلویزیونی که می‌خرید باید با فضایی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد هم‌خوانی داشته باشد. درست است که همیشه ابعاد بزرگتر جذاب‌تر است؛ اما قیمت تلویزیون بستگی زیادی به ابعاد آن دارد. اگر یک تلویزیون ۵۰ اینچ برای فضای شما کافی است، پیشنهاد می‌کنیم کمتر از۲۰ میلیون هزینه کنید و یک تلویزیون هوشمند ایرانی با رزولوشن 4K بخرید؛ چرا که همین تلویزیون در ابعاد ۷۵ اینچ حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نکته‌ی دیگر هوشمند بودن تلویزیون است. امروزه هوشمند بودن تلویزیون به یک ویژگی اساسی تبدیل شده است. انواع تلویزیون ال ای دی قابلیت دریافت شبکه‌های دیجیتال را دارند؛ اما همه‌ی آن‌ها به اینترنت وصل نمی‌شوند. برای این که بتوانید به اینترنت وصل شده و از برنامه‌های شبکه‌ی خانگی بهره ببرید باید سراغ تلویزیون اندرویدی بروید. قیمت تلویزیون اندرویدی کمی بیشتر از مدل‌های معمولی است؛ اما این تفاوت قیمت قطعا به کارایی بیشتر آن می‌ارزد.

با عرضه‌ی تلویزیون‌های 8K در حال حاضر رزولوشن 4K یک استاندارد محسوب می‌شود و خرید تلویزیون جدید با رزولوشنی پایین‌تر از آن منطقی به نظر نمی‌رسد. پس اگر به تماشای فیلم و فوتبال با کیفیت خیلی بالا علاقه‌مند هستید سعی کنید دست‌کم سراغ کیفیت UHD رفته و از خرید تلویزیون FHD خودداری کنید.

خرید تلویزیون ایرانی با کمک زومیت

برای خرید تلویزیون ایرانی می‌توانید از سایت زومیت کمک بگیرید. بخش محصول زومیت دیتابیس عظیمی از انواع تلویزیون را در خود جای داده است. شما در این بخش می‌توانید اطلاعات جامعی از مشخصات فنی، تصاویر و نظرات کاربران در مورد انواع تلویزیون را مشاهده کرده و با چشم باز نسبت به خرید تلویزیون ایرانی اقدام کنید.

لیست قیمت تلویزیون در زومیت بر اساس پایین ترین قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های آنلاین ساخته می‌شود. اگر برند خاصی مد نظرتان است می توانید از فیلترها، برند محبوبتان را انتخاب کنید تا تنها لیست قیمت تلویزیون همان برند به نمایش در بیاید. همچنین برای خلاصه‌تر کردن لیست می‌توانید سقف بودجه‌ی خود را نیز از همان بخش تعیین کنید تا تنها گزینه‌هایی که از نظر قیمت در بازه‌ی قیمتی مورد نظرتان هستند نمایش داده شوند.

پس از مقایسه انواع تلویزیون اگر تصمیم به خرید آنلاین تلویزیون گرفتید، کافی است وارد صفحه‌ی اختصاصی تلویزیون مورد نظرتان شوید و نمودار تغییرات قیمت آن را مشاهده کنید. اگر تشخیص دادید که وقت مناسبی را برای خرید انتخاب کرده‌اید، به زبانه‌ی فروشندگان و قیمت بروید. در آنجا فهرستی از قیمت‌ها و فروشندگان معتبر وجود دارند. کلیک روی هر فروشگاه شما را به صفحه‌ی رسمی محصول محبوبتان در همان فروشگاه هدایت خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • ماشین آلات دهیاری‌های استان بوشهر به ردیاب مجهز می شوند
  • راهنمای جامع برای تهیه قطعات ماشین لباسشویی
  • تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند