Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@17:38:53 GMT

مردم حق دارند عصبانی باشند و اعتراض کنند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۹۱۰۵

مردم حق دارند عصبانی باشند و اعتراض کنند

به گزارش «تابناک»، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با منیبان در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون مذکور به مسئله بازداشت رانندگان اتوبوس ورود پیدا می‌کند؟ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی در کشور، طبیعی است که مردم عصبانی و ناراحت هستند، بنابراین اعتراض دارند و حق هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته حاکمیت دغدغه‌هایی نظیر سوء استفاده از این اعتراضات و تجمعات را دارد، که از این منظر هم باید به حاکمیت حق داد. در هر صورت بازداشت‌هایی که در خصوص رانندگان اتفاق افتاده را باید بررسی کنیم، ببینیم به چه دلیل اتفاق افتاده و کسانی که بازداشت شدند، چه کسانی بودند چون در خصوص هر بازداشتی باید با شناخت قضاوت کرد که آیا واقعاً یک کارگر یا راننده عادی بوده یا لیدرهایی هستند که می‌خواهند، از این تجمعات به حق صنفی و مردمی، سوء استفاده‌های سیاسی کنند.

او افزود: در حقیقت مردمی که تجمع می‌کنند عمدتاً خواسته‌های صنفی و معیشتی دارند اما برخی سوء استفاده‌ کنندگان این اعتراض را به خواسته‌های ساختار شکنانه علیه نظام، امنیت، آشوب و خرابکاری، تبدیل می‌کنند که این موارد را هیچ‌ کس قبول نمی‌کند و هیچ نظامی هم نمی‌تواند آن رفتارها را تحمل کند. اما قطع مسلم ما به عنوان نماینده مردم طرف مردم هستیم کما اینکه نظام هم، مردمی است.

رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به اینکه برخی بر این باور هستند که این بازداشت‌ها باعث شعله‌ور شدن اعتراضات و عصبانی‌تر شدن آنها می‌شود، تصریح کرد: نحوه مدیریت تجمعات ابعاد گوناگون دارد که یکی از ابعاد آن امنیتی است، به این ترتیب که بررسی می‌شود، چه کسانی می‌خواهند این تجمع به حق را به سمت چالش ببرند. بُعد دیگر جنبه روانشناسی است که شامل گفت‌وگو با مردم و شنیدن حرف آنها می‌شود، اینکه کجا حق می‌گویند، کجا ناحق می‌گویند، کجا واقعاً می‌شود کاری کرد و کجا اگر نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، با ارائه توضیح به مردم بگوییم اینجا را به این دلیل نمی‌توانیم انجام بدهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد مدیریت تجمعات مربوط به مدیریت‌های انتظامی است، به این ترتیب که اگر مأموری برای کنترل یک تجمع مردمی، به محل اعزام می‌شود به صورتی برخورد نکند که مردم را در موضع چالش و برخورد قرار بدهد. بنده اخیراً فیلمی دیدم که در آن یک فرمانده یگان ویژه در گفتگو با نیروهایش بسیار صادقانه می‌گفت خواسته‌های معترضین تا چه اندازه به حق است و چقدر ناحق است، با مردم برخورد فیزیکی نکنید، فقط مانع خرابکاری شوید. لذا فکر می‌کنم باید بعد از 40 سال به این عقلانیت و درایت رسیده باشیم که خواسته‌های مردم را بشنویم، تجمعات را مدیریت کنیم و برای رفع مشکلات هم واقعاً گوش شنوا و اراده وجود داشته باشد چرا که مردم به نظر من مردمی هستند که از هر نظر، خواسته‌های به حقی دارند و چیزی فراتر از حق خودشان هیچ وقت از ما طلب نکردند، در نتیجه مواردی را که از ما می‌خواهند جزو حقوقشان است.

رحیمی جهان‌آبادی ضمن تاکید بر به حق بودن اعتراضات مردمی خاطرنشان کرد: طبیعتاً مردم را باید درک کرد، حرف آنها را شنید و تجمعات را به درستی مدیریت کرد. اینها نکاتی است که هر کدام از آنها اگر درست رعایت نشود ممکن است یک تجمع مردمی تبدیل به یک چالش برای نظام یا خود مردم یا آسیب به امکانات دولتی، شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارزیابی عملکرد هیات رئیسه در دو سال گذشته، متذکر شد: به نظر بنده شخص قالیباف یک مدیر اجرایی و باتجربه است. مدیری است که درک عاقلانه‌ای از شرایط کشور، مجلس و نحوه مدیریت آن دارد. قدر مسلم به نظر می‌رسد قالیباف می‌تواند بهترین گزینه برای ریاست دو سال آینده باشد.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: اما در خصوص عملکرد هیات رئیسه به‌ هرحال نمایندگان در خصوص نحوه اداره مجلس، موضوعاتی که به دستور کار می‌آید یا در خصوص نیازهای خود نمایندگان، مطالباتی دارند. به عنوان مثال نماینده‌ای در حوزه انتخاباتی‌اش، نیازها، مسائل و مشکلاتی وجود دارد و خواستار این است که هیات رئیسه این موارد را از طریق رایزنی با وزرا و امکاناتی که در اختیار دارد، حل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اختیار محدود نمایندگان، خاطرنشان کرد: برخلاف تصور مردم، امکاناتی که در اختیار نمایندگان است، متناسب با وظایف‌ آنها نیست. در حال حاضر نمایندگان برای دفاتر شهرستان ساختمان اجاره‌ می‌کنند، بسیاری از نمایندگان واقعاً امکانات اولیه برای تشکیل یک جلسه در شهرستان با اقشار مختلف مردم را ندارند.

رحیمی جهان‌آبادی همچنین افزود: در خصوص عملکرد هیات رئیسه نکته دیگر این است که در بسیاری از مواقع با توجه به شرایط کشور مواردی را که فکر می‌کنیم در اولویت مردم قرار دارد، را مطرح می‌کنیم اما هیات رئیسه به نحوی تصمیم می‌گیرد که مشاهد می‌کنیم آن موارد در دستورکار نیست. این موارد ایرادهایی است که به نظر می‌رسد از طریق رأی به اعضای هیات رئیسه یا گفت‌وگو می‌توان آن را اصلاح کرد اما در مورد شخص قالیباف، فکر می‌کنم کما فی‌السابق او بهترین گزینه برای ریاست مجلس است.

نماینده مردم خراسان رضوی در رابطه با تاثیر حواشی ایجاد شده برای قالیباف، بر نمایندگان یادآور شد: هر فردی وقتی فعالیت سیاسی می‌کند باید خودش را برای این هجمه‌ها آماده کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی عثمان محمدپرست سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران نماینده مجلس کمیسیون امنیت ملی مشکلات اقتصادی اعتراضات رانندگان اتوبوس یارانه ارز 4200 تومانی عثمان محمدپرست سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران مجلس شورای اسلامی رحیمی جهان آبادی هیات رئیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزشی برای همبستگی با مردم غزه

این حرکت اعتراضی از همان زمانی که اسرائیل اقدام به بمباران گسترده غزه کرد شروع شده بود. گرچه در دو هفته اول تا حدودی فضای رسانه‌ای به نفع اسرائیل بود، چون رسانه‌های غربی اینگونه القا می‌کردند که شروع کننده این نبرد حماس بوده و از همان ابتدای این نیروی نظامی فلسطینی به مراکز تجمع اسرائیلی‌ها حمله کرده و حتی افراد غیرنظامی را کشته و برخی از آنان را به اسارت گرفته و حتی نوزادان را به قتل رسانده است.


اما به تدریج که حملات اسرائیل گسترده شده و زیرساخت ها، خانه‌های مسکونی، مراکز بهداشتی و درمانی و اماکن مذهبی را مورد هدف موشک‌های خود قرار داد فضای رسانه‌ای تا حدودی تغییر پیدا کرده و کم کم جنبش اعتراضی در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا شکل گرفت.


حرکات اولیه اعتراضی در ابتدا در سطح خیابان ها، جلوی کاخ سفید و کنگره آمریکا و معابر عمومی و پل‌های معروف برگزار می‌شد، اما از چندی پیش تجمعات در دانشگاه‌ها برپا شد.


این روند ادامه داشت تا اینکه براساس تصمیم رئیس دانشگاه کلمبیا در نیویورک از نیروی پلیس برای برخورد با تجمعات درخواست کمک شد. این خواسته به مثابه بنزینی بود که روی آتش ریخته شد، چون اقدام پلیس در همان وهله اول خشونت بار بود و در جریان این برخورد عده‌ای دستگیر شدند و همین مساله باعث شده که بقیه دانشگاه‌های آمریکا هم به این جنبش اعتراضی بپیوندند. 


دانشجویان معترض از یکسو خواهان توقف جنگ در غزه و قطع همکاری‌های مالی و دانشگاه با اسرائیل بودند و در کنار آن بحث حفاظت و حراست از آزادی بیان در محافل دانشگاهی را مطرح می‌کردند. 


در شرایط کنونی این جنبش دانشجویی در آمریکا فراگیر شده و بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به این جریان پیوستند. بویژه اینکه مهمترین دانشگاه‌های ایالات متحده مثل کلمبیا، ام آی تی، استنفورد و برکلی صدای اعتراض خود را بلند کردند و پلیس هم در اکثر موارد به صورت خشونت بار با دانشجویان و استادان برخورد کرده است. 


مشابه چنین اتفاقی در بین دانشگاه‌های اروپایی هم رخ داد و به عنوان نمونه می‌توان به دانشگاه سوربن در پاریس و دانشکده علوم سیاسی فرانسه اشاره کرد.


با توجه اینکه بعد از جنگ ویتنام و جنبش ضد جنگی که در دانشگاه‌های آمریکا در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی در دانشگاه‌های ایالات متحده براه افتاد و در همان زمان هم این حرکت دانشجویی بشدت از سوی پلیس برخورد شد و تاکنون که بیش از ۵۰ سال از این ماجرا می‌گذرد شکل گیری تجمعات و اعتراضات دانشجویی در آمریکا با این حجم از گستردگی تجمعات در دانشگاه‌ها مواجه نبودیم می‌توان پیشبینی کرد که در روز‌های آینده حجم تجمعات اعتراضی در سطح دانشگاه‌های اروپا و آمریکا گسترده‌تر شود.

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • خیزشی برای همبستگی با مردم غزه
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • اعتراض دانشجویان آکسفورد به سفر پلوسی
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند