Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عفتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بخشنامه ای را مبنی بر شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشاورزی به استان ها ابلاغ کرده است تا با اجرای این دستورالعمل، باغداری مبتنی بر بهره وری و تولید بیشتر، انجام و به افزایش درآمد و ثروت منجر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عفتی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با انتقاد از وجود خرده مالکی در عرصه های کشاورزی بیان کرد: این وضعیت که ناشی از اجرای برنامه اصلاحات ارضی در دوره پهلوی همچنین قانون ارث در کشور است، پیامدی جز کوچکتر شدن زمین های کشاورزی و کاهش بهره وری، تولید و درآمدزایی را به همراه نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عفتی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی بخشنامه ای را مبنی بر شناسنامه دار کردن باغ های کشاورزی به استان ها ابلاغ کرده است تا با اجرای این دستوراالعمل باغداری مبتنی بر بهره وری و تولید بیشتر و افزایش درآمد و ثروت انجام شود.

وی گفت: در این دستورالعمل تعریف شده است که برای باغات 500 متر و بیش از 500 متر شناسنامه صادر شوند و در این شناسنامه ها مشخصاتی از جمله محل استقرار باغ، محصول کاشته شده، محصولی که باید کاشته شوند، میزان تولید و وضعیت درختان ثبت خواهند شد.

این مسئول افزود: با صدور شناسنامه، الگوی کشت در باغ مشخص خواهد شد تا تامین الزامات برای حفظ آنها تعریف و مشخص شوند.

وی خاطرنشان کرد: جلسات مرتبط با اجرای این طرح در استان برگزار شده و کارشناسان امور باغداری استان انجام مقدمات برای اجرای کار را آغاز کرده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره افزایش قطع درختان باغی در استان اظهار کرد: بر اساس بند 3 دستورالعمل صدور مجوز قطع درختان باغی غیر جنگلی در زمین های مستثنیات کشاورزان، درخواست کشاورزان مبنی بر قطع درختان، در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها پذیرش می شوند.

عفتی افزود: برای موافقت و یا رد درخواست ارائه شده مبنی بر قطع درختان، کمیته ای با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به منظور بررسی درخواست متقاضی تشکیل می شود و کارشناسان این کمیته به باغ مراجعه می کنند تا درخواست متقاضی را ارزیابی کنند.

وی گفت: پس از انجام بررسی ها و موافقت با قطع درختان، مقدار تناژ و یا مقدار برش درختان مد نظر مشخص می شوند تا قطع، حمل و بارگیری انجام شوند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه کارشناس جهاد کشاورزی هیچ گاه با قطع درختان مثمر، بارده، دارای عمر تجاری، سالم و بدون آفت و بدون بیماری موافقت نمی کند، افزود: در عین حال، جهاد کشاورزی نمی تواند کشاورز را مجبور کند که درختان باغی کم بارده، آفت خورده، بیمار شده، سرمازده، خشک شده و یا فاقد بازار پسندی و فاقد ارزش تجاری و اقتصادی که جوابگوی هزینه های تولید و زندگی باغدار نیستند را حفظ کنند.

وی با تصریح بر این مطلب که نگاه به بخش کشاورزی باید فنی، اقتصادی و تخصصی باشد، نه نگاه احساسی، عنوان کرد: اخیرا سازمان جهاد کشاورزی استان با قطع درختان باغی در سطح 12 هکتار در شهرستان شیروان موافقت کرد که درختان سیب این باغ، غیر تجاری شده بودند.

عفتی گفت: مقرر شد که مالک این باغ، درختان سیب غیر تجاری خود را تنه بر کند و با پیوند زنی ارقام برتر بر روی تنه ها، بهره وری باغ خود را بالا ببرد و میزان تولید را بیشتر کند.

وی همچنین یادآور شد: این موافقت برای باغ 40 هکتاری سیب در شهرستان اسفراین نیز صادر شده است. کشاورزان مبتی بر شرایط اقلیمی حاکم و کسب سود تصمیم می گیرند که چه محصولی را بکارند و آن را پرورش دهند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در عین حال، کشاورزی در زمین های باغی و زراعی به ارتقای دانش و آگاهی از اصول به باغی و به زراعی بستگی دارد که هر ساله این دانش با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی به کشاورزان ارائه می شود.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره اصلاح و نوسازی باغات در استان نیز گفت: سطح باغات استان 53 هزار هکتار است.

عفتی اعلام کرد: در سال 98 سطح یک هزار و 200 هکتار، در سال 99 در سطح یک هزار و 600 هکتار و در سال 1400 نیز در سطح دو هزار هکتار از باغات استان اصلاح ( شامل حذف شاخه های بیمار، پیوندزنی با ارقام جدید و بهتر بر روی تنه درختان قطع شده) و نوسازی ( شامل حذف درختان آفت زده، بیمار شده، کم بارده، از سن گذشته و جایگزین کردن نهال های جدید با ارقام بهتر) شدند.

وی همچنین گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری سطح سه هزار هکتار از باغات استان اصلاح و نوسازی شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره صدور مجوز قطع و حمل درختان باغی در استان نیز بیان کرد: در حال حاضر آماری جمع بندی شده در اختیار نیست، با این وجود، در سال گذشته در شهرستان شیروان برای قطع و حمل 70 تن چوب درخت باغی و در شهرستان فاروج نیز برای قطع و حمل 50 تن چوب درخت باغی مجوز صادر شدند.

عفتی تصریح کرد: انجام تنه بری و یا قطع و حذف درختان باغی با مجوز کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در راستای جوان سازی باغات و تجاری سازی آنها انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: درختان باغی قطع درختان بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ میرزایی از تخریب تعدادی ساخت و ساز غیرمجاز و آزادسازی ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی در این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، این اراضی به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال در قالب یک مانور اجرایی و با حکم قضایی در روستای «ازنق» واقع در بخش شهرستان ساوجبلاغ آزادسازی شد و به عرصه تولید بازگشت.

وی بیان کرد: در این اراضی ۱۰۹ قطعه دیوارکشی به طول حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر، بناهای غیرمجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد سه مورد به مساحت حدود ۳۲۰ مترمربع، انباشت مصالح ساختمانی ۱۹ مورد، محوطه سازی ۱۲ مورد به مساحت حدود یک هزار و ۹۵۰ مترمربع، استخر دو مورد به مساحت حدود ۹۰ مترمربع و آلاچیق دو مورد به مساحت ۳۰ مترمربع تخریب و رفع اثر شد.

کد خبر 6093807

دیگر خبرها

  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران