Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا؛ قرار گرفتن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تقویم فرهنگی رویدادهای نمایشگاهی بر بستر یار مهربان، باعث شده تا علاوه‌ بر میزبانی این رخداد از ناشران داخلی، بخش مهمی از بازار این نمایشگاه به حوزه کتاب‌های لاتین و عربی بازگردد.

از سویی‌ دیگر تمامی ناشران کشورهای خارجی و آژانس‌های ادبی که دیگر ناشران جهان را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب میزبانی می‌کنند تلاش دارند به روزترین منابع موجود در علوم مختلف جهان را در قالب شکل مکتوب آن به مخاطبان و دوستداران یار مهربان ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس یکی از اصلی‌ترین معیارهای سنجش کیفیت این نمایشگاه به پیشوند بین‌المللی آن و بحث میزبانی از ناشران کشورهای خارجی در دو بخش لاتین زبان و عربی زبان باز می‌گردد.

در استمرار نظرسنجی‌های پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از ناشران عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی؛ این بار پیکان این آمایش به سمت ناشران خارجی در دو بخش عربی‌زبان و لاتین‌زبان باز می‌گردد.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد یک نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

اطلاع ۱۰ درصد ناشران بخش کتاب‌های لاتین زبان از برگزاری نشست‌های تخصصی نمایشگاه!!

«محل برگزاری نمایشگاه»؛ «میزان تخفیف» و «قیمت‌گذاری کتاب‌ها» سه مولفه قدرتمند از دید ناشران خارجی لاتین زبان

در هشتمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش ناشران لاتین زبان و در یک تحلیل کلی این نظرسنجی مطابق تمامی هفت آمایش قبلی؛ مولفه «محل برگزاری نمایشگاه» با قاطعیت آرا ناشران حاضر در بخش ناشران خارجی لاتین زبان بیشترین رأی و رویکرد رضایتمندی ناشران (عالی) را با خود به‌همراه دارد.

همچنین در این آمایش «قیمت‌گذاری کتاب‌ها» و «میزان تخفیف» با رضایتمندی نسبی (متوسط رو به بالا) ناشران در دو بخش فیزیکی و مجازی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران همراه است.

اما نکته حائز اهمیت در این میان آنکه بعد از عدم اطلاع‌رسانی دقیق از سوی روابط عمومی نمایشگاه کتاب و چینش برنامه نشست‌های تخصصی این رویداد که در هفت آمایش قبلی ایرنا از ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک ونوجوان و ناشران خارجی عربی زبان همواره مولفه «موضوع نشست‌ها» پایین‌ترین عدد را به خود اختصاص می‌داد، این آسیب نه تنها به بخش ناشران خارجی لاتین زبان نیز سرایت کرده که با بدترین رویکرد آماری و عدد ممکن نیز مواحه شده است.

به گونه‌ای که از میان ۱۰ ناشر فعال در بخش نارشان خارجی لاتین زبان و حاضر در نظرسنجی ایرنا؛ تنها یک ناشر به این مولفه عددی را -آن هم عدد ۴ که تنها به این مهم اذعان داشت که فقط نام مولفه «برگزاری نشست‌ها» را شنیده و از محتوا، نحوه برگزاری و خروجی آنها بی اطلاع بوده است- اختصاص داده است و ۹ ناشر دیگر در برابر این مولفه هی نظری نداشته و اذعان داشتند که در جریان برگزاری چنین بخشی در نمایشگاه نیستند!

یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۱۰ درصد از ناشران حاضر در سالن ناشران خارجی لاتین زبان از مساله مهمی چون «برگزاری نشست‌ها» اطلاع داشتند و ۹۰ درصد مابقی حتی در این حد هم (اطلاع داشتن از برگزاری چنین بخشی) اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

همه اینها در شرایطی است که در مواجهه با دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب یکی از مهمترین مولفه‌های کیفیت سنجی نمایشگاه‌های جهانی مرتبط با یار مهربان به برگزاری نشست‌های جنبی با هدف انتقال دانش روز و تجربیات دیگر ناشران جهت حضور قدرتمندتر در بازارهای جهانی توسط ناشران تازه راه یافته به عرصه جهانی نشر است.

اما در نقطه مقابل دو مولفه «حضور مردم» و «چیدمان و دکور غرفه‌ها» از دید ناشران حاضر در بخش انتشاراتی‌های لاتین زبان سالن ناشران خارجی نمره میانگین متوسط و قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی‌ست که چهار مولفه «خدمات جانبی»؛ «عملکرد برگزار کنندگان»، «میزان فروش» و «تنوع تازه‌های نشر» با کسب نمرات متوسط رو به پایین بازتاب دهنده این مهم است که کفه انتظار ناشران خارجی در بخش لاتین زبان از نمایشگاه سی‌وسوم آنطور که باید و شاد به شکل مطلوب با رضایتمندی توام نبوده و اغلب نگاه آنها؛ میزان رضایت نسبی و گاه متوسط رو به پایین را به نمایش می‌گذارد.  

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی‌ها را تا آخرین روز برپایی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران (شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) ادامه خواهد داد. قطعاً با پایان ایام ۱۱ روزه نمایشگاه و جمع‌بندی آرای به دست آمده از دیگر نظرسنجی‌های پیشین ایرنا که در روزهای قبل منتشر شده است؛ می‌توان به شکل عادلانه‌تر و البته با دامنه آماری بیشتر و متقن‌ترین نسبت به آسیب‌شناسی و کیفیت‌سنجی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام کرد.

برچسب‌ها مصلی امام خمینی ( ره ) تهران نمایشگاه کتاب سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب پروندهٔ خبری سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مصلی امام خمینی ره تهران نمایشگاه کتاب سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مصلی امام خمینی ره تهران نمایشگاه کتاب سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزاری نشست ها ناشران حاضر میزان تخفیف بخش ناشران کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب