Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها با رشد بیش از 20 درصدی شاخص کل بورس در سه ماهه اخیر شاهد آشتی مجدد سهامداران حقیقی با بازار سرمایه کشور هستیم.

روزنامه ایران: همچنین افزایش حجم معاملات روزانه از سطوح کمتر از 3 هزار میلیارد تومان به بالای هشت هزار میلیارد تومان در روز، نشانی از بازگشت نسبی اعتماد و امیدواری به ادامه روند صعودی در ماه‌های آتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما برای اینکه ببینیم روند مثبت دربازار سرمایه ادامه دار است یا اینکه قیمت‌ها در جایی همانند دو سال گذشته که سهامداران را غافلگیر کرد و در روند‌های اکیداً صعودی یا نزولی غافلگیر می‌کند، باید به برخی از شاخص‌های بنیادی بیش از پیش توجه کرد. باتوجه به ارزشگذاری شرکت‌ها بر اساس مدل قیمت بر درآمد (P/E)، بررسی این شاخص می‌تواند مسیر روشنی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. به‌طور مثال در سال 1399، (P/E) متوسط بازار به عددهای فراتر از 20 رسیده که با توجه به وجود اوراق بدون ریسک 20 درصد و P/E معادل 5 برای این اوراق، این انحراف معنادار، نشان از بالا بودن ارزش بازاری بسیاری از شرکت‌ها داشت.

این نسبت در شهریورماه گذشته برای نسبت قیمت به درآمد آتی (P/E forward) به عدد 8 رسیده بود و درحال حاضر این نسبت برابر 6 است. هرچند که هم‌اکنون در برخی از صنایع و شرکت‌ها شاهد (P/E forward) معادل کمتر از عدد 4 هستیم که با ثبات سایر شرایط، گزینه‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری است. نکته مهمی که در بررسی این شاخص مشخص می‌شود آن است که حتی در صورت عدم رشد قابل ملاحظه در بازار سرمایه، نگرانی از ریزش قیمت‌ها و افت‌های شدید وجود ندارد و بازار در یک منطقه مناسب و قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاری قرار دارد.


درحوزه کلان اقتصادی نیز رشد قیمت‌های جهانی خصوصاً قیمت نفت و فلزات و تقاضای بالای این محصولات به دلیل شرایط حاکم بر کشورها پس از پایان پاندمی و همچنین کاهش عرضه کشورهای درگیر جنگ، شرایط خوبی برای صادرات محصولات و مشتقات نفتی، فلزی و معدنی رقم زده که امیدواریم در آینده نزدیک، رونق بیشتری هم در این بخش نصیب صنعت و معدن کشور شود.
ثبات قیمت ارز و همچنین شرایط تورمی موجود که همیشه رابطه مثبتی با بازار دارایی‌ها دارد، از دیگر عواملی است که در تثبیت شرایط و روند مثبت کنونی مؤثر واقع شده است.


اما در کنار عوامل فوق، ریسک‌هایی نظیر قیمت گذاری‌های دستوری و تصمیمات شبانه سیاست‌گذاران اقتصادی می‌تواند بازار را به چالش بکشد. وجود یک استراتژی منطقی و میان مدت برای سرمایه‌گذاران یکی از اصول اساسی و اولیه جهت حضور در میدان‌های پولی و مالی بوده که در صورت عدم رعایت این مهم، بخشی از سرمایه‌هایی که باید صرف آبادانی این اقتصاد شود، ممکن است که ابزار رشد اقتصادی کشورهای دیگر را فراهم کند.


در این شرایط، با توجه به گسترش ابزارها و نهادهای مالی، بازار سرمایه می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند، به شرط آنکه قوانین عقلایی و سیاستگذاری مبتنی بر استراتژی از سوی تصمیم گیران اقتصادی رعایت شود. واقعی‌سازی اقتصاد و حذف رانت در شرایط کنونی، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند محرک اصلی اصلاحات اقتصادی و همچنین رونق پایدار بازار سرمایه شود. به‌نظر می‌رسد پس از عبور از این مرحله سخت و التیام تبعات تصمیمات، در پناه آرامش فضای اقتصادی کلان، شاهد شرایط پایدار در بازار سرمایه کشور باشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو
  • نفت در مدار رشد؟