ایرج طهماسب یا اصغر فرهادی؟
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۹۸۸۳
به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، این روزها که مجموعه «مهمونی» از نماوا پخش و بریدههایی از آن در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، برخی کارشناسان حوزه فرهنگ نسبت به رواج بیاخلاقی در این مجموعه عروسکی و بدآموزی آن برای کودکان هشدار میدهند.
«محمدصادق دهنادی» دانشآموخته مدیریت رسانه یکی از این افراد است که در یادداشتی در صفحه شخصیاش با عنوان «ایرج طهماسب یا اصغر فرهادی؟ مسئله این است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بندهای دیگری از این یادداشت را در ادامه میخوانیم:
ـ «مهمونی» در یک ریل درست، یک اثر اشتباهی برای ایرج طهماسب است. همین که یک کار نیمهعروسکی کارگردان کلاه قرمزی با اغماض ردهبندی سنی مثبت ۱۲ را دریافت کرده و بچه ۱۲ ساله شما هم از متلکها، فحشها و تداعی برخی مسائل صدها سوال دارد؛ میتوان گفت تیم سریال مهمونی برای جلب توجه بزرگترها که دست به جیب برای دیدن آن هستند، به سیم آخر زده است.
- فارغ از چند شخصیت که اصلاً نگرفته و بازیگران ناوارد و نچسب کار که بود و نبودشان یکی است، دنیای عروسکی «آقای مجری» سابق، بچه مهمونی یک کودک کار شارلاتان و بیادب که دوست داشتنی جلوه کرده، یک پشه پر از کنایات جنسی زناشویی، یک عروسک زشت در نقش دختر ترشیده (از به کار بردن این عبارت عذرخواهم)، دو عروسک موزیسین که با عنوان بی بند و بار هجو موسیقی پاپ و جوانان این عرصه هستند. اما عملا کل کار روی دوش همان فحاشی است که در فضای مجازی بازنشر میشود که مثلاً مخاطب به هوای او بیاید و لوس بازی قیمه و مگس را ببیند.
- استقبال قبیلهای و بیمنطق رسانهها از مهمانخانه طهماسب را از باب دلتنگی یا علاقه به حفظ او در زیستبوم رسانهای اگر حساب نکنیم، باید مجدد تاکید کنیم که برای بخشی از کنشگران مدعی کشور، مفاهیم بازیچهای برای زدن حریف است و الا چطور میتوان به استادیوم نرفتن زنان حساس بود ولی به تصاویر زشت و زنندهای که از زن و دختر در این سریال نشان داده شده است، واکنش نداد.
در جامعهای که بیش از ۳ میلیون دختر در معرض تجرد قطعی قرار دارند؛ تولید کاراکتر دختری با این ظاهر نازیبا که شوهر نیافته و لهله میزند برای یافتن خواستگار و تأیید شدن آن سریال به عشق فرد یا از لج یک بخش، توسط جناح روشنفکر مدعی دفاع از حقوق زنان چیزی جز نمایش یک جامعه نخبگانی پر از پفیوز اجتماعی (به معنای دقیق کلمه) نیست.
- تفاوت اصغر فرهادی با طهماسب، التزام همیشگی آقای مجری به مفهوم خانواده است و اتفاقا انتقاد مهم ما هم به طهماسب هم عبور از همین خط باریک و محل مناقشه است. آقای مجری برای نسلهای ما به امانتداری یک معلم برای آموزش کودکان و نوجوانان شناخته شده است . او کارگردان «درباره الی» نبوده که بخواهیم از او شگردهای کشف روابط فرازناشویی را یاد بگیریم.
رد شدن مجری دوست داشتنی بچههای دهه شصت و هفتاد و هشتاد از خطوط مهم و حیاتی خانوادگی برای گرفتن مخاطب سطحی در یک محیط آزادتر، این شائبه را مطرح میکند که یا او تغییر کرده و معتقد است هر طور شده باید مخاطب بگیرد یا از اول هم به این مساله اعتقاد نداشته است.
«اصغر فرهادی»ها معتقدند اگر مسالهای در یک گوشه جامعه مطرح بود، باید آن را نشان بدهند و کاری به خیر و شر آن هم ندارند (کما اینکه در «فروشنده» با دنیای داستانی روبرو هستید که در آن ۱۰ درصد آدمها هم درست حسابی نیستند) اما ایرج طهماسب برای نسل ما همانی است که حتی در کار بزرگسال (وقتی رفیق بد یا دختر شیرینیفروش را میسازد) میانهای با نشان دادن مسائل غیراخلاقی نداشته است.
ما دلمان میخواهد او همچنان که معلم ما بود، معلم نسل آینده هم باشد.
منبع: فارس
کلیدواژه: ایرج طهماسب اصغر فرهادی مهمونی ایرج طهماسب اصغر فرهادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشتماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.
در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.
وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.
این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزلهای حافظ را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریتها میشوند، آن اقلیتها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جملههای عرفانی است که قابل انکار است. نیست.
نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیستهاند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهانبینی حافظ دو روششناسی وجود دارد که از زیباییهای طبیعی و شنیداری شروع میشود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن میرسد.
مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.
اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.
دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهرههای ماندگار، بهعنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.
انتهای پیام