Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:43:53 GMT

۱۰ مورد مجوز مجموعه‌داری در استان اردبیل ثبت شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۰۹۵۰

۱۰ مورد مجوز مجموعه‌داری در استان اردبیل ثبت شد

نادر فلاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آماده هستیم در مجموعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی محل‌هایی را در اختیار مجموعه‌داران قرار دهیم تا مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی خود را به نمایش عمومی بگذارند.

وی افزود: مجموعه‌داری زمانی به نتیجه می‌رسد که چند نمونه از این مجموعه‌ها در محلی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به نمایش گذاشته شود و مردم با این آثار آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: این مجوز پیرو مصوبه هیات وزیران تحت عنوان آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال منقول فرهنگی تاریخی مجاز صادر شده است.

فلاحی خاطرنشان کرد: مجوز مجموعه‌داری با هدف حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی و ممانعت از قاچاق آنها صادر می‌شود و فرد مجموعه‌دار دست‌کم باید ۱۰۰ عدد شی تاریخی و فرهنگی در اختیار داشته باشد.

وی همچنین افزود: پس از دریافت مجوز مجموعه‌داری در صورتی که فرد امکانات لازم برای نمایش آثار را داشته باشد می تواند نسبت به نمایش آن اقدام کند.

فلاحی ادامه داد: نمایش آثار پیرو دریافت مجوز مجموعه داری الزامی ندارد اما در ادامه فرد می تواند نسبت به دریافت مجوز راه‌اندازی موزه خصوصی اقدام کند.

وی با تاکید به اینکه در خود استان اردبیل مجموعه‌های متعددی توسط افراد و اشخاص نگهداری می‌شود، خواستار مشارکت در دریافت مجوز به منظور ساماندهی و صیانت از اشیا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از علاقه‌مندان خواست با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی استان و ارائه مدارک نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و بعد از تکمیل فرم‌های مربوطه مدارک به سازمان میراث فرهنگی ارسال و بعد از تایید صلاحیت برای فرد مجوز صادر می‌شود.

او همچنین با گرامیداشت هفته میراث‌ فرهنگی و روز موزه‌ها بیان کرد: در مراسم گرامیداشت روز موزه‌ها و هفته میراث‌ فرهنگی در محل موزه ملی، مجموعه‌دار مشگین‌شهری به عنوان مجموعه‌دار برتر کشور معرفی شد که نشان دهنده اهمیت و جایگاه مجموعه‌داری در استان است.

استان اردبیل بواسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان های تاریخی بیشمار از جمله موزه و گنجینه می‌باشد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف ترین اثر تاریخی اردبیل می‌باشد که موزه این شهر نیز در آن واقع است.

استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان شناسی ، صنایع دستی ، مردم شناسی ، چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، موزه صارم‌السلطنه شهرستان نمین ، موزه باستان شناسی شهرستان نیر ، موزه باستان شناسی شهرستان مشگین‌شهر و موزه باستان شناسی خلخال است.

برچسب‌ها میراث فرهنگی اردبیل موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی اردبیل موزه میراث فرهنگی اردبیل موزه شیخ صفی الدین اردبیلی موزه باستان شناسی مجوز مجموعه داری میراث فرهنگی استان اردبیل دریافت مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۰۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ویدیوئی از تابوت‌های باستانی در محوطه ایلامی جوبجی رامهرمز که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند «برای انتقال آنها اقدامی نشده است» در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

کارگری در این ویدیو خطاب به مقامات محلی می‌گوید که «۱۲ ماه اینجا هستیم. جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما به دلیل شرایط بد نگهداری و مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند.»

معاون میراث‌ فرهنگی خوزستان در این باره گفت: این تابوت‌ها مربوط به مراحل کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.

سیدمحسن حسینی اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، باحضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

وی افزود: از آغاز کار دولت مردمی حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تامین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده، گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره یک خبر که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش کرده‌اند.

در هر هیئت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیای مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندار و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 848566 منبع: تسنیم برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی خبر مهم استان ایلام

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟