Web Analytics Made Easy - Statcounter

 امیررضا نقش گفت:کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند ارز ترجیحی و فاصله با نرخ واقعی یک طرح اشتباهی بود که ابتدا به ۷۰۰ قلم کالا و سپس به ۲۵ قلم کالا اختصاص داده شد.

او این موضوع را پیش از ظهر شنبه در نشست تخصصی «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تأثیر آن بر عملکرد سازمان‌های مردم نهاد» مطرح کرد و گفت:اما در دو سال اخیر ارز ترجیحیبه هفت قلم کالا که نهاده‌های دامی از اصلی‌ترین آن‌ها است اختصاص داده شد و غلات و نهاده‌ها در هر کشوری جز کالا‌های استراتژیک است و اثر خود را در زنجیره کالا‌هایی و مواد غذایی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اقتصادی استانداری اصفهان خاطر معتقد است قرار دادن ارز ترجیحی در اختیار واردکننده  پاشنه آشیل این طرح  بود در حالی که باید این یارانه در اختیار مصرف کننده در انتهای زنجیره تولید قرار می‌گرفت. رانت و فساد‌های بسیاری که در سال ۹۷ و ۹۸ رسانه‌ای شد، حاصل این طرح بود و حتی با آن غذا‌های حیوانات خانگی، لوازم آرایشی وارد می‌شد و با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌شد.

 از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ دولت مجموعاً ۵۰ هزار میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شده است و این طح مانعی برای هزینه‌های مازاد است.

تأثیر قیمت یارانه‌ای آرد و صادرات

به گفته نقش کالا‌های اساسی در مرز‌ها قاچاق می‌شود و در شهر خودمان آرد بین ۶۵۰ هزار تومان تا ۳۸ هزار تومان معامله می‌شود که در واقع از زنجیره یارانه بیرون رفته است.

 ماکارونی با آرد ۲،۷۰۰ تومان تا یک اردیبهشت تولید می‌شد و به همین دلیل ارزان بودنش تا ۶۵ کشور هم صادر می‌شد و ۵ برابر این واسطه‌ها منفعت می‌بردند.

 برای نمونه سویا با ارز ۴۲۰۰ وارد و با قیمت ۲۲ هزار تومان توسط دلال‌ها به فروش می‌رسید که این طرح برای حذف این‌ها قرار گرفت تا منفعت ارز یارانه‌ای به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها نرود.

کالابرگ بهترین روش توزیع یارانه

معاون اقتصادی استاندار اصفهان در خصوص توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: یارانه دارو و نان برای همه دهک‌ها مقرر شده، اما عادلانه توزیع کردن به معنای مساوی سازی نیست بلکه طبق دهک بندی یارانه‌ها توزیع می‌شود.

 بدترین توع یارانه‌ای نقدی است، زیرا پول نقدی به سمت کالا‌های اساسی نمی‌رود،  بهترین روش و کم ریسک‌ترین روش کالایی است.

به گفته او کالابرگ نیاز به ساختار‌ها و سخت‌افزار‌هایی دارد، زیرا همچنان در برخی مناطق با مشکلاتی مانند نبود دستگاه پز، پروانه کسب و کار و اموال واقعی خانوار‌ها و کسبه و … روبرو هستیم که این موارد محاسبه واقعی یارانه را مشکل می‌کند.

نخریدن به ضرر مردم و تولیدکننده داخلی است

نقش می گوید اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم مرغ استان است،  از این میزان بالای تولید تنها ۱۵۰ هزار تخم مرغ مصرف استان است و رکورد ۶۵۰ هزار تنی مرغ در شب عید را استان اصفهان کسب کرد که کشتارگاه‌ها در ایام تعطیلات هم مشغول به کار بودن تا مقداری از این اعتراضات و نارضایتی‌ها کنترل شود.

 زمانی که میگویند نخرید و آن را در فضای مجازی ترند می‌کنند، در این صورت مرغ دار جوجه ریزی نمی‌کند و احساس ترس می‌کند، در این صورت تقاضا و عرضه کم می‌شود و با کمیاب شدن مرغ عملاً قیمت‌ها مجدد افزایش پیدا می‌کند.

 اگر تولید دچار تزلزل شود دود آن در چشم مردم می‌رود و چند میلیون شغل در تولید مرغ از دست می‌رود.

 کالا‌های مستقیم و غیر مستقیم با این اقلام اساسی باید نظارت شود که کنترل قیمت داشته باشند و ۲۰۰ تیم نظارتی درکل استان و ۶۰ تیم نظارتی در شهر اصفهان تعبیه شده است که در کنار آن‌ها باید صنوف و اتحادیه‌ها همکاری کنند.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی یارانه معیشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید وزارت کار برای یارانه بگیران؛ این پیامک‌ها جعلی است

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار درخصوص دریافت کالابرگ توجهی نداشته باشند چرا که پیامک‌های مربوطه از سامانه پیامکی این وزارتخانه به اطلاع مردم می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: به دنبال انتشار برخی پیام‌های جعلی به صورت پیامک و شبکه‌های مجازی در ارتباط با دریافت کالابرگ الکترونیکی به اطلاع هموطنان می‌رساند هر گونه خبر رسمی در این زمینه تنها از طریق مراجع رسمی و یا سامانه پیامکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت
  • اطلاعیه جدید وزارت کار برای یارانه بگیران؛ این پیامک‌ها جعلی است
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟