Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@09:18:13 GMT

ارز جهانگیری و بلاهایی که بر سر کشور آمد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۱۴۴۹

ارز جهانگیری و بلاهایی که بر سر کشور آمد

ارز جهانگیری عامل ایجاد رانت و فساد شد و عده‌ای برای تامین واردات کالاهای اساسی به عنوان وارد کننده ارز ترجیحی دریافت شود و به جای واردات کالاهای اساسی نسبت به واردات کالاهای لوکس مثل تلفن همراه غذای سگ و گربه و غیره اقدام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ در سال ۱۳۹۷ و در زمانی که نرخ ارز در حال نوسان بود دولت تدبیر و امید برای اینکه کالاهای اساسی با قیمت ثابت و ارزان به دست اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه برسد اقدام به دو نرخی کردن ارز نمود ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومان که بعدها به ارز جهانگیری معروف شد برای ۲۷ قلم کالا در نظر گرفتند که بعد از مدت کوتاهی متوجه این اشتباه بزرگ شدن و این ۲۷ قلم کالا کم کم از زیر پوشش ارز ترجیحی خارج شد تا اینکه در زمان تحویل به دولت سیزدهم به ۶ قلم تقلیل پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از ارز ترجیحی این بود که کالاهای اساسی ارزان تر به دست مردم برسد اما نتیجه چیز دیگری شد که در ادامه به آن می‌پردازیم و تبعات آن راربیان می کنیم.

۱. عامل ایجاد رانت و فساد: عده‌ای برای تامین واردات کالاهای اساسی به عنوان وارد کننده ارز ترجیحی دریافت شود و به جای واردات کالاهای اساسی نسبت به واردات کالاهای لوکس مثل تلفن همراه غذای سگ و گربه و غیره اقدام کردند. عده دیگر کالاهای وارد شده با ارز ترجیحی را با قیمت ارز آزاد در بازار فروختند و باعث پولدارشدن عده ای رانت خوار گردید.

۲. استفاده چهار برابری پولدارها نسبت به مستضعفین از ارز ترجیحی: چرا که هرکس امکانات بیشتری داشت بیشتر از یارانه‌های کالاهای اساسی و انرژی استفاده می کردند.

۳. ایجاد بستر قاچاق: عده ای کالاهای اساسی را وارد کردند اما دوباره با قاچاق به کشورهای همسایه، سود هنگفتی به جیب زدند.

۴. هدف رفت منابع انرژی: عده‌ای ارز ۴۲۰۰ را در خارج از کشور به نرخ آزاد فروختند یا در خارج از کشور سرمایه گذاری کردند، ملک خریدند که منجر به کاهش منابع ارزی و افزایش نرخ ارز در داخل کشور گردید.

در خصوص حذف و اصلاح ارز ترجیحی همه کارشناسان نسبت به مضرات ارز ترجیحی واقف بودند و اکثراً موافق این موضوع هستند ولی بعضی راجع به نحوه اجرا و زمان اجرای آن تا حدودی حرف دارند لذا دولت سیزدهم با در نظر گرفتن تبعات ادامه ارز ترجیحی و اصلاحات دیگر از جمله جنگ روسیه و اوکراین که این ۲ کشور حدود ۳۵ درصد غلات و دانه های روغنی جهان را تولید می‌کنند کاهش تولید در یک کشور باعث کاهش گندم و دانه های روغنی در دنیا و افزایش قیمت حدود ۵۰ درصدی در دنیا شده و این موضوع باعث هجوم بعضی کشورهای همسایه برای تهیه گندم از طرف ایران گردیده است.

لذا با توجه به موارد فوق دولت تصمیم به اصلاح یارانه‌ها برای جلوگیری از تبعات اقتصادی این موضوع گرفت در این خصوص تا حالا یارانه را به واردکننده که اولین زنجیره مصرف خود می دادیم و باعث رانت و فساد در قاچاق می شد که از این به بعد این سیاست اصلاح شده و یارانه را به آخرین زنجیره یعنی مصرف کننده داده شد که از رانت و فساد قاجار جلوگیری می کند در دولت قبل از یارانه کالاهای اساسی ۸۵ میلیون نفر ایرانی حدود ۱۰ میلیون نفر از اتباع بیگانه و تقریباً ۱۵ میلیون نفر از کشورهای همسایه ها شعاع ۳۰۰ کیلومتر استفاده می کردند که به اصطلاح یارانه ها این تعداد یارانه بگیر در وقت کمتر میشود به جلوی قاچاق به کشور های دیگر گرفته خواهد شد.

تا این ساعت که بنده این مطالب را مرقوم می نمایم تاثیر اصلاح یارانه ها در کشورهای همسایه خصوص افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای ایران در سلیمانیه و اربیل عراق تاثیر همین اصلاح صحیح یارانه است.

 

دکتر حمید کمالی؛ کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: واردات کالاهای اساسی کشورهای همسایه رانت و فساد ارز ترجیحی یارانه ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم

اسحاق جهانگیری در گفت‌وگویی از وضعیت توسعه و رشد اقتصادی در کشور انتقاد کرد و گفت: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم.

به گزارش اعتمادآنلاین در ادامه چکیده ای از این گفتگو را می‌خوانید:

معتقدم در سال ۸۴ که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود. دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. امارات هم در زمینه اقتصاد در حال جلو افتادن از ماست. وقتی وزیر صنایع شدم از مردم ایران به خاطر شرایط خودرو عذرخواهی کردم. بعد از حذف پیکان طی پنج سال تولید خودرو را به یک میلیون دستگاه رساندیم. در دوره دوم اصلاحات خودرو‌های روز دنیا در کشور تولید شدند. پیکان حذف شد و خودروی ال۹۰ را با همان قیمت پیکان برای اقشار ضعیف تولید کردیم. مجلس هفتم دو طرح خارجی دولت آقای خاتمی را متوقف کرده بود. به نمایندگان مجلس گفتم، اجازه نمی‌دهم طرح تولید ال۹۰ با شرکت رنو را متوقف کنید، می‌خواهید استیضاحم کنید. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • برای واردات کالا‌های اساسی و دارو ۶۳۶ میلیون دلار تامین شد
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو