Web Analytics Made Easy - Statcounter

جراح و متخصص مجاری ادراری با حضور در برنامه «طبیب» به تشریح ناهنجاری‌ها و نارسایی‌هایی پرداخت که سیستم ادراری کودکان را درگیر می‌کند و از دوران جنینی تا نوجوانی قابل تشخیص و درمان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «محمدحسین سلطانی» رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد در برنامه «طبیب» یادآور شد: هر خانم بارداری برای سلامت جنین یک سری معاینات و سونوگرافی دارد، که ناهنجاری‌های سیستم ادرای نیز در همین سنوگرافی‌های ساده قابل تشخیص است و حسن آن این است که خیلی از این اتفاقات قبل از اینکه منجر به نارسایی شوند را می‌توان در همان دوران شیرخوارگی، نوزادی و کودکی درمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیشرفت‌های امروزی بسیاری از این‌ها نیازمند جراحی باز نیستند و می‌توان از جراحی آندوسکوپی استفاده و قبل از علامت‌دار شدن آن‌ها را درمان کرد.


وی ادامه داد: یکی از این مشکلات، تورم کلیه است، که ممکن است یکی یا دو کلیه را درگیر کند، یک بخشی از آن‌ها به دلیل انسداد و بخش دیگر نیز به دلیل برگشت ادرار و یا رفلاکس ادرار است، برخی از این‌ها نیاز به جراحی نداشته و برخی نیازمند جراحی هستند، به ویژه اگر دختربچه‌ای رفلاکس‌های درجه بالا داشته باشد و از پنج سالگی بگذرد حتی اگر بدون علامت هم باشد باید درمان شود، چون اگر درمان نشود در زمان بارداری ممکن است درگیر عفونت‌های تب‌دار و سقط و زایمان زودرس شود.


این پزشک متخصص با اشاره به اینکه پسربچه‌ها اگر از پنج سالگی بگذرند و رفلاکس درجه بالا نباشد و آسیب کلیوی ایجاد نکرده باشد عموما نیازمند اصلاح رفلاکس نیستند، اظهار کرد: این بیماری علامت خاصی ندارد و تنها با وجود سونوگرافی و عفونت‌های ادراری متوجه آن می‌شوند. این بیماری در طیف زیادی از کودکان دیده می‌شود و بیماری ژنتیکی است که عموما اگر یکی از بچه‌ها درگیر باشد ۲۰ درصد احتمال دارد بچه‌های دیگر هم درگیر آن باشند.


سلطانی در ادامه نیز تصریح کرد: ناهنجاری‌های دیگری هم وجود دارد که به دلیل تنگی‌ها و انسداد‌هایی است که در کلیه وجود دارد و این مشکل هم به تدریج ایجاد می‌شود و در ابتدا با جراحی بسته قابل درمان است. گروه دیگر سنگ‌های سیستم ادراری بچه‌هاست، فرم سنگ‌سازی در سیستم ادراری بچه‌ها با بزرگسالان متفاوت است و اغلب این بچه‌ها دارای یک سری نقایص ژنتیکی آنزیمی هستند که یک ماده‌ای در بدن این‌ها درست تغلیظ نشده و در ادرار بیش از اندازه اشباع می‌شود، آن نقص آنزیمی هیچ‌گاه قابل اصلاح نیست، اما ما می‌توانیم با دارو‌های مکمل رسوب آن ماده را کمتر کنیم.


وی با تأکید براینکه یک سری از این بیماری‌ها با پییگیری‌ها و درمان‌ها آن‌قدری کم می‌شود که دیگر نیازمند به جراحی نیستند، به بیماری فتق به عنوان یکی دیگر از ناهنجاری‌های شایع کودکان اشاره کرد و گفت: در این مورد اگر فقط حجم مایع اطراف بیضه باشد ما معمولا ۶ تا ۱۲ ماهگی صبر می‌کنیم، ۷۰ درصد بچه‌هایی که فقط مایع اطراف بیضه دارند مایع جذب می‌شود و نیاز به عمل ندارند، اگر ۶ تا ۱۲ ماهگی برقرار بود آن زمان درمان می‌کنیم. اما فتق دوره شیرخوارگی هر زمانی که باشد توصیه به درمان در همان زمان می‌شود.


رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد همچنین یادآور شد: یکی از اتفاقات دیگر بچه‌هایی هستند که یک سمت یا دو سمت بیضه در محل طبیعی قرار نگرفته است. یکی از معاینات در زمان تولد همین است اگر بیضه بالاتر باشد ۶ تا ۹ ماه به این بچه‌ها فرصت می‌دهیم اگر پائین نیاید بهترین زمان جراحی این‌ها ۹ تا ۱۲ ماهگی است، چون از یک تا پنج سالگی بیضه‌ای که بالا مانده تغییراتی روی تولید سلول‌های اسپرم‌زا ایجاد می‌کند که در آینده ممکن است در آن‌ها اختلال ایجاد کند و از پنج سالگی به بعد ممکن است این اختلالات برگشت‌ناپذیر باشد.


سلطانی در پایان از مشکل تنگی خروجی ادرار و مجرای مثانه و یا عدم انقباض مثانه نیز به عنوان ناهنجاری‌های شایع در سیستم ادراری کودکان نام برد و عنوان کرد: این مشکلات هم با برداشتن تنگی و یک جراحی ساده قابل درمان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برنامه طبیب کودکان ادرار سیستم ادراری ناهنجاری ها پنج سالگی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت:  ۱۱۰ دندانپزشک و ۲۰۰ دستیار دندانپزشک داوطلب به نیازمندان زنجانی خدمات دندانپزشکی ارائه و داروهای مورد نیاز مراجعان رایگان ارائه خواهد شد.

حکمت‌اله هاشمی شامگاه دیروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه)  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جمعیت  هلال‌احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندان‌پزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم‌گیری، برساژ و عصب‌کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان مستقر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندان‌پزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند، تصریح کرد: از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر وظیفه خدمت‌رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم‌ها تحویل بیماران نیازمند داده خواهد شد.

او از راه اندازی بیمارستان درمان و توان‌بخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبرداد و یادآور شد: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی با یادآوری اینکه در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توان‌بخشی، بیماران نیازمند را ویزیت خواهند کرد، افزود: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان  جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می‌شوند.

 وی با بیان اینکه در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج  مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود، افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال‌احمر اقدام به ارائه آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه به عموم مردم و علاقمندان به صورت رایگان خواهند کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله