Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@09:59:16 GMT

استان فارس مقام اول کشور در اهدای عضو

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۲۵۳۶

استان فارس مقام اول کشور در اهدای عضو

دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران همزمان با روز اهدای عضو گفت: با توجه به این که اصل کار پیوند بر پایه اهدای عضو قرار گرفته باید اهدای عضو علاوه بر مرگ مغزی ها، از مرگ قلبی و مرگ‌های ریوی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر در بسیاری کشور ها‌ی پیشرفته در دنیا تا ۴۰ درصد اهدای عضو از مرگ قلبی و مرگ ریوی‌ها انجام می‌شود، گفت: در ایران با وجود دارا بودن بزرگ‌ترین مرکز پیوند دنیا در شیراز و مراکز دیگر پیوند در سایر استان‌ها، اما سالانه تعداد زیادی بیماران نیازمند در لیست پیوند به دلیل نبود عضو ممکن است فوت شوند به همین جهت ضروری است که اهدای عضو از مرگ قلبی‌ها و مرگ ریوی‌ها هم در ایران انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ملک حسینی گفت: این دسته از مرگ‌ها بر اثر سوانح، حوادث، سکته‌های قلبی یا در بخش‌های ICU، CCU و اورژانس‌ها رخ می‌دهد.
پدر پیوند کبد ایران با بیان که در این مرگ‌ها فرصت طلایی برای برداشتن عضو اهدایی ۲۰ دقیقه است، گفت: تیم تخصصی پیوند در بیمارستان فوق تخصصی پیوند ابوعلی سینای شیراز در تلاش است این مهم را در دستور کار خود قرار دهد، و برای تحقق آن ضروری است همه افراد کارت اهدای عضو داشته باشند.

دکتر بهادر مدیر بیمارستان بوعلی سینای شیراز هم با بیان این که در همه جای دنیا پیوند بر اساس اهدای عضو و موجودیت عصو‌های پیوندی شکل می‌گیرد، گفت: ایران کشوری است که در خاورمیانه اهدای عضو در آن روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود و در فرهنگ اهدای عضو هم در قله قرار دارد.

او گفت: با وجود این فرهنگ غنی در اهدای عضو، اما هر سال نزدیک به نصف یا یک سوم بیمارانی که در لیست دریافت عضو پیوندی قرار دارند به دلیل نبود عضو از بین می‌روند.

مدیر بیمارستان بوعلی سینای شیراز با اشاره به اینکه در برخی موارد خاص و استثنا از جمله برای پیوند در کودکان، نیاز به پیوند از فرد زنده ضروری می‌شود، گفت: در بیمارستان فوق تخصصی پیوند ابوعلی سینای شیراز فقط در پیوند کبد و کلیه از فرد زنده انجام می‌شود و در این شرایط خاص فقط از بستگان درجه یک بیمار شامل پدر، مادر، خواهر و برادر و آن هم با رضایت کامل فرد این کار صورت می‌گیرد.

بهادر گفت: در شیراز به هیچ عنوان پیوند زنده به زنده از افراد غریبه انجام نمی‌شود.

او همچنین بر این نکته تاکید کرد که اعضای اهدایی در ایران و در این بیمارستان فقط به بیماران ایرانی پیوند زده می‌شود و بیماران خارجی تنها در صورت ضرورت اهدای عضو از فرد زنده در بستگان خود در این بیمارستان انجام می‌شود.

غلامی رییس واحد هماهنگی و فراهم آوری عضو بیمارستان ابوعلی سینا هم گفت: در اهدای عضو، استان فارس در مقام اول کشور قرار دارد و سالانه ۱۵۰ مورد اهدای عضو در فارس انجام می‌شود.

او با بیان اینکه هر مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ۸ عضو، به ۸ نفر زندگی دوباره ببخشد، گفت: مرگ مغزی‌ها علاوه بر اهدای اعضای حیاتی می‌توانند با اهدای پوست، و استخوان، تاندون و سایر اعضا، کیفیت زندگی بسیاری از بیماران نیازمند را هم بهبود ببخشند.

غلامی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ در صد بیماران نیازمند به پیوند را کودکان تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر در این بیمارستان، ۸۰۰ بیمار در لیست پیوند کبد و ۴۰۰ بیمار در لیست پیوند کلیه قرار دارند و تعداد کمی از بیماران هم در لیست انتظار پیوند پانکراس، روده، قلب و ریه هستند.

در تقویم ملی ایران هر سال ۳۱ اردیبهشت ماه به نام روز اهدای عضو نامگذاری شده است.

منبع: صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای عضو پیوند اعضا انجام می شود سینای شیراز اهدای عضو پیوند کبد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد