Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران- سیاوش چراغی‌پور که  این روزها  مردم او را در سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی در نقش کوچول خان می‌بینند، بازیگری است که از دنیای تئاتر به سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی آمده است.

نخستین حضور تصویری او در سال ۷۵ با سریال «دوقلوها» اتفاق افتاد و به دنبال آن در سال ۸۰ با فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم روی پرده سینما دیده شد و از آن پس در آثار بسیاری از فیلمسازان بزرگ ایفای نقش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا در ادامه گفت‌وگوی ما با این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد سریال جیران را بخوانید:

*چرا بازی در نقش جمال آقای سریال «جیران» را پذیرفتید؟

-«جمال آقا» یا «کوچول خان»، نقش متفاوتی در کارنامه کاری من بود. هم تجربه کار تاریخی نداشتم و هم چنین نقشی را بازی نکرده بودم. این نقش را به خاطر فراز و فرودهای شخصیتی و موقعیتی‌‌اش دوست داشتم و به عنوان یک بازیگر برایم جذاب بود که این تغییرات در حال و هوای نقش را بازی و تجربه کنم.

*بازی در نقش یک خواجه، برایتان سخت نبود؟

-برای کار جیران نه. چون آقای فتحی چیز عجیب و غریبی از ما نمی‌خواست. اولین چیزی که به ذهن همه می‌آید این است که خواجگان، بدن و صورت بدون مو و صدای دو رگه و رفتارهای زنانه دارند اما آقای فتحی اصلا به این صورت به کاراکتر خواجه‌ها نگاه نمی‌کرد و نظرش این بود که خواجه‎ها باید رنگ‌های مختلف داشته باشند و هر کدام یک جور متفاوتی نقش‌شان را بازی کنند. این مهم بود که در موقعیت‌ها و تصمیم‌های مربوط به قصه، شخصیت‌ها موقعیت‌ را درست دریابند و اجرا کنند.

*کاراکتر «کوچول خان» چه ویژگی خاص و متفاوتی داشت؟

-جمال آقا متفاوت‌ترین خواجه دربار است چرا که مدام تغییر موقعیت می‌دهد. یک بار عجز و لابه می‌کند که در دربار پذیرفته شود، یک بار توطئه چینی می‌کند، در یک موقعیتی زیر آب عزیز آقا را می‌زند که جای او را بگیرد و بعد به قدرت می‌رسد و یک موقعیت دیگر را تجربه می‌کند. این متفاوت بودن و چند رنگی کاراکتر، آن را خاص کرد و بازی در موقعیت‌های مختلف، بسیار جذاب بود.

*از تجربه کار با حسن فتحی بگویید؟

-آقای فتحی یک کارگردان منظم و با برنامه است که مبنای کارشان بر تمرکز بر سکانس‌هاست. من از ایشان بسیار آموختم و کار با ایشان برایم تجربه جذابی بود.
آقای فتحی کارگردان متفاوتی است و می‌توانم بگویم مشابه ایشان را ندیدم و چون وجه اشتراکات ایشان با کارگردان‌های دیگر کم است، یک مقدار کار با ایشان را سخت می‌کند اما در تعامل خوبی که با بازیگران و عوامل دارند، کار به خوبی و بدون مشکل پیش می‌رود.

*به نظر شما انبوه نقش‌های خواجگان، شخصیت پردازی‌شان را شبیه به هم نکرده است؟ یا به اندازه کافی تمایز دارند که در ذهن مخاطب ماندگار شوند؟

-بله، خواجه‌ها شخصیت‌های متفاوتی دارند و به نظرم شبیه به هم نیستند. یک خواجه، رفتار زنانه دارد، یکی بسیار جدی است، یکی مارموز و یکی بسیار مهربان و دلسوز است و برخی خنثی هستند. اگر شخصیت خواجه‌ها تک به تک در ذهن مخاطب ماندگار نشود دلیلش این است که به برخی از آن‌ها در قصه، کمتر پرداخته شده و تمرکزی روی نقش‌شان نبوده اما گلشن، روشن، عزیز آقا، خواجه باشی و جمال آقا، خواجه‌هایی که حضور پررنگ‌تری دارند و به قصه جهت می‌دهند، هر کدام یک شخصیت منحصر به فرد دارند و شبیه به هم نیستند.

*چرا نقش خواجگان اغلب بار کمیک دارد؟ این طنز شخصیت‌ها ریشه در واقعیت تاریخی دارد یا برداشت تیم جیران بوده است؟

-ریشه وجود رگه‌هایی از طنز در شخصیت خواجه‌ها، تاریخی است و از شنیده‌های ما درباره خواجه‌ها نشات گرفته است. خواجه‌ها به دلیل اختگی، شرایط متفاوتی نسبت به دیگر مردان دارند و مردان محرمی هستند در بین زنان شاه که به تبع حجم ارتباطی که با زنان حرمسرا دارند برخی از رفتارهایشان شبیه به آن‌ها می‌شود. گاهی فتنه گری می‌کنند، خبرچینی می‌کنند، توطئه می‌کنند و از طرفی دیگر چون زنان دربار زمان زیادی را صرف مجالس بزم و دورهمی‌های زنانه می‌کردند این خواجه‌ها در بزم‌ها مجلس گرم کن بودند و باید شوخی و طنازی می‌کردند و می‌خواندند و می‌رقصیدند و زنان را می‌خنداندند. همه این عوامل باعث می‌شده که شخصیت خواجه‌ها شوخ و طناز باشد.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آقای فتحی خواجه ها جمال آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافق دارای بالاترین میزان تراکم دانش آموزی در استان یزد

خواجه‌ای رییس آموزش و پرورش بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان گفت: سال تحصیلی جدید را با کمبود بیش از ۲۰۰ معلم آغاز کردیم و از طرف دیگر به علت مهاجرپذیر بودن شهرستان به علت وجود معادن، بالاترین تراکم دانش آموزی استان مربوط به بافق است.

او افزود: در سند تحول بنیادین مطرح شده بود که دانشگاه فرهنگیان باید مجددا به نسبت نیروی بازنشسته، نیرو بگیرد، اما متاسفانه این مقوله مغفول مانده و به تبع خروجی بازنشستگی، ورودی نداشتیم. 

خواجه‌ای تصریح کرد: ۶۵ درصد نیرو‌های مقطع متوسطه ما، بازنشستگان هستند. 

او ادامه داد: از ۵۳۰ نفر شرکت کننده آزمون استخدامی، تنها ۵ مرد بافقی شرکت کرده بودند و همین دلیل کمبود نیروی معلم مرد در مفطع ابتدایی است. 

خواجه‌ای خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تا کنون، بالغ بر ۴ میلیارد تومان (از جمله ۷۱۹ میلیون تومان برای هزار صندلی، ۷۶۰ میلیون تومان برای میز و صندلی معلم، ۶۵۰ میلیون تومان برای دستگاه کپی، ۸۰۰ میلیون تومان حصارکشی یکی از مدارس، ۵۰۰ میلیون تومان برای تعمیرات مدارس و..)، از سوی فرمانداری بافق به آموزش و پرورش شهرستان کمک شده است. 

او تصریح کرد: نوسازی مدارس استان تاکنون ۵۵ میلیارد تومان به بافق کمک کرده است. 

رئیس آموزش و پرورش بافق گفت: باتوجه به گفته استاندار در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، ۲۰ درصد از منابع درآمدی شهرستان و استان باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند، اما هنوز اجرایی نشده است. 


او افزود: برای انگیزه دهی به دانش آموزان در تحصیل، در حوزه آموزش در نقطه پیک که سال دوازدهم است درمورد فرصت‌های مطالعاتی، مشاور، روش‌های مطالعاتی و... برنامه ریزی داریم. 

خواجه‌ای بیان کرد: در حوزه پرورش و مشاوره‌ای نیاز ما بیش از اینهاست؛ تنها یک مشاور آقا و سه مشاور خانم در سطح شهرستان داریم و با وجود این، سهمیه‌ای برای ما درنظر گرفته نشده است. 

او ادامه داد: درنظر داریم دوره‌های دانش افزایی روانشناسی، تربیتی و توسعه شخصیتی، برای معلمان برگزار شود تا بخشی از این نیاز برطرف شود. 

رئیس آموزش و پرورش بافق گفت: ۱۰-۱۲ تا از پست‌های اداری ما خالی است و نیروی تخصصی نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • در «اندرونی»؛ از جمع گرم حرمسرا تا عکس اینستاگرامی فخرالتاج!
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • ترکیب احتمالی بایرن: آماده انتقام در جهنم مونیخ
  • بافق دارای بالاترین میزان تراکم دانش آموزی در استان یزد
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • ده روسی: یک امتیاز را مقابل ناپولی زنده کردیم اما خواسته متفاوتی داشتیم