Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید اگر برخی از مدیران و دست‌اندرکاران مربوطه در تأمین فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی و پخشِ سریال‌های نوستالژی، به اهمیت آرشیو در تلویزیون پی ببرند کنداکتوری بهتر از این را شاهد باشیم.

به گزارش تسنیم، تلویزیون این شب‌ها دوباره «افسانه جومونگ» پخش می‌کند. سریال‌هایی که وقتی به آنتن می‌آیند مثلِ برخی نوستالژی‌های ایرانی، پرطرفدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این بهانه نگاهی داریم به سریال‌های کره‌ای که در تلویزیون، موج ایجاد کردند. این موج چه زمانی آغاز شد؟

از سال 1385 و با پخشِ سریال «جواهری در قصر» فراگیر شد و با پخشِ «جومونگ» در سال 1387 به اوج خودش رسید. یانگوم و جومونگ، تا حدی برای مخاطبان، جذابیت پیدا کردند که طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات سیما، بیشترین میزان مخاطب را در هر دوره داشتند.

از سال‌ها پیش یک اپیدمی به نام سریال‌های کره‌ای در کشور آغاز شد؛ موجی که هنوز هم با پخشِ امثالِ «جومونگ»، «دونگ‌یی» و «جواهری در قصر» ادامه دارد.

برخی علت کِشش و استقبال از این سریال‌ها را در شباهت‌های فرهنگی، اسطوره‌سازی و نمایش روابط عاطفی آن می‌دانند.

مردم ما علاقه خاصی به ژانرهای تاریخی و اسطوره‌ای دارند و با دیدن این سریال‌ها ضمن پُرشدن اوقات فراغت‌شان به مقایسه شباهت‌های تاریخی کشور خودمان هم می‌پردازند.

اما چرا این سریال‌ها بعد از بازپخش‌های فراوان، کماکان جزو پرمخاطب‌های تلویزیون‌اند؟ شاید ضعف کارهای ایرانی دلیلِ این اتفاق باشد.

ما سریال‌هایی داریم که بعد از بازپخش‌های زیاد هنوز پرمخاطب‌اند. اما عدم تنوع سریال‌های ایرانی از نظر سوژه، قابل پیش‌بینی بودن پایان سریال‌ها، تکراری بودن قصه‌ها و وجود شخصیت‌های خیر و شرّ که قصه را به سمت شعاری‌شدن پیش می‌برد، مخاطب را به سمت تماشای کارهای کره‌ای مایل می‌کند.

از طرفی دیگر، اگر به فیلم‌های کره‌ای، ژاپنی و چینی دقت کرده باشید چیدمان لوکسی در آنها دیده نمی‌شود. ذات انسان‌ها به سمت ساده‌زیستی سوق دارد و این پیام به صورت نامحسوس به بیننده منتقل می‌شود.

پخش دوباره «جومونگ» در کنار نقاط ضعفی که از سریال‌های ایرانی مطرح شد، یک هشداری برای عدم استفاده درست از آرشیو صداوسیما محسوب می‌شود.

در کنار موفقیت سریال‌های کره‌ای، مجموعه‌های تلویزیونی و برنامه‌های قدیمی در آرشیو غنی صدا و سیما وجود دارند که می‌توان با مدیریت بهتر از آنها بهره برد. حتی پخشِ برخی از این سریا‌ل‌ها همچون «جومونگ» به شوخی‌هایی در فضای‌مجازی تبدیل شد. این شوخی‌های مجازی را می‌توان با مدیریتِ درست پخش و استفاده از آرشیوِ رسانه ملّی جبران کرد.

شاید اگر برخی از مدیران و دست‌اندرکاران مربوطه در تأمین فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی و پخشِ سریال‌های نوستالژی، به اهمیت آرشیو در تلویزیون پی ببرند کنداکتوری بهتر از این را شاهد باشیم، گنجینه عظیمی که شبکه‌های تلویزیونی در اختیارشان است و آن استفاده درست را از "میراث جام‌جم" نمی‌برند.

حتی فعالیت‌های شبکه آی‌فیلم برای ارتقاء کیفیت سمعی و بصری برخی از فرمت‌های قدیمی سریال‌ها و فیلم‌های دهه‌های قبل هم کارساز نبوده و هنوز برخی از کارها در آرشیو باقی مانده‌اند و غبار زمان و فراموشی به‌شدت روی‌شان نشسته است و همین‌طور که نسل به نسل جلوتر می‌رویم با تغییر مدیریت و کارمندان آرشیو، آن ‌خاطره‌ها دورتر می‌شود.

وقتی به آرشیوِ صداوسیما مراجعه کنیم حتماً برای مناسبت‌های مختلف هم آثار ایرانی و هم سریال‌ها و فیلم‌های خارجی خوبی وجود دارند. اگر "مختارنامه" و "ولایت عشق" روی آنتن می‌روند که بسیار کارهای ارزشمندی‌اند سریال‌های عربی و سوری وجود دارند که بازپخشِ آن‌ها می‌تواند تنوعی را به کنداکتور بدهد.

تلویزیون نیازمند یک توجه ویژه‌ به مدیریت کنداکتور و استفاده از آرشیو است که هم کارهای جدید و هم آثار قدیمی‌اش، اصولی و به‌موقع و با کیفیتِ مناسب دیده شوند.

براساس این گزارش، سریال‌های «دزد و پلیس» و «افسانه جومونگ» به روی آنتن شبکه تماشا می‌روند.

مجموعه تلویزیونی «دزد و پلیس» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی از روز شنبه 31 اردیبهشت از این شبکه پخش می‌شود.

سریال «دزد و پلیس» هر شب ساعت 20 از شبکه تماشا پخش شده و در ساعات 2 بامداد، 8 صبح و 14 روز بعد تکرار آن به روی آنتن می‌رود.

همچنین، کنداکتور شبکه تماشا در آخرین ماه بهار دچار تغییرات شده و از روز گذشته سریال «افسانه جومونگ» جایگزین «تماشاگر» در باکس ثابت سریال‌های شرقی (ساعت 19) شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: افسانه جومونگ کره ای سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است

ایسنا/فارس معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال گفت: صنایع دستی و گردشگری، مردم‌ ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند ‌در آن نقش‌آفرینی کنند.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه در جشنواره مردمی  شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان  اقلید با اشاره به نام‌گذار ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند ‌در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان(عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری  و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه های بادام اشاره  و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویدادهایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

وی یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی  است  که درشهر  دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویدادها  به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • «پدر قهوه»، سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • سریال جدید شبکه سه مشخص شد
  • سریال «مامان اشتباه می‌کند» از قاب شبکه تهران
  • (تصاویر) «شاهزاده هودونگ» جومونگ ۳ در کلاس فشرده عاشقی!