Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:51:51 GMT

گمشده در میان منبر و ممبر

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۴۳۴۱

گمشده در میان منبر و ممبر

زنانی که عموما گرد یک سفره متبرک و رنگارنگ می‌نشستند و اساسا این نوع از مناسک مذهبی را به یک «گعده زنانه محلی» تبدیل می‌کردند؛ امروز نیز اگر چه از حجم و تعدد این موضوع کاسته شده‌است، اما هویت این نوع از همنشینی‌های مذهبی کم نشده‌است. البته دیگر ابزار ایجاد ارتباط میان گروه‌های اجتماعی کوچک تغییر کرده‌است، فرزندان سابق زنان حاضر در این گعده‌ها، این بار با حضور در برخی صفحات مذهبی، سبک زندگی جدیدی را به نمایش گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان تمام اتفاقات و پیشرفت‌های بشریت، همان‌گونه که از نقش و نگار‌های به جامانده از دوران هخامنشی مشخص است، زنان ایرانی همواره حجاب ظاهری خود را داشته‌اند تا امروز که حجاب، نقشی اساسی در روابط و تعاملات پیدا کرده‌است و بود یا نبود آن، دغدغه گروه‌های مختلف شده‌است. وقتی بلاگر‌های مذهبی به جای این‌که اعتقاد خود را وسیله جذب مخاطب کنند، صورت و اندام خود با لباس‌های شاید پوشیده، اما جذاب را وسیله رشد اکانت و دنبال‌کننده خود کنند، یعنی هیچ‌گاه درک عمیقی از مفاهیم مذهبی خود نداشته‌اند.

پرچمداری مصنوعی از حجاب

این شغل نوظهور هنوز نیامده، به شاخه‌های مختلقی تقسیم شده‌است. برخی بلاگر آرایشی می‌شوند، برخی بلاگر رستورانی، برخی بلاگر کودک و برخی بلاگر عاشقانه‌های لاکچری، اما ناگهان سر وکله بلاگر‌های حجاب هم سبز می‌شود.
آن‌ها با هدف ترویج حجاب اسلامی مطابق با مد روز، به آموزش بستن شال‌ها و روسری‌ها روی می‌آورند. این کار در نگاه اول، نه تنها مذموم نیست، بلکه تشویق حضار را هم به همراه خواهدداشت؛ ولی رفته رفته نشانه‌های تزویر در هدف اصلی این افراد، نخ‌نما می‌شود و گوش فلک را کر می‌کند.
هدف آن‌ها از همان قدم اول هم ترویج حجاب نبوده و نیست؛ چرا که حجاب اصیل با تبرج، تفاوت‌های بسیاری دارد.
غایت اصلی حجاب، جلوگیری از خودنمایی برای دوری از آسیب‌های جامعه است، ولی هدف این افراد، خودنمایی دوچندان و چادر‌هایی با هزاران زرق و برق و مدل‌های خاص بستن روسری است که بیشتر مناسب مانکن‌های بی‌تحرک ویترین‌هاست؛ با این تفاوت که برگ تردد آنها، این است که گیسوان خود را زیر انبوهی از آرایش شهرآشوب پنهان می‌کنند تا پرچمداری حجاب و اعتماد مخاطبان را از دست ندهند.

سادگی کاریکاتوری

اما در ابعاد ظاهری این افراد در ابتدای راه، برای جلب اعتماد مخاطبان، تصویری معصوم با خانه و کاشانه‌ای ساده از خود به نمایش می‌گذارند. معصومیت استوری‌های عقیدتی آن‌ها سینه چاک می‌کند و صورت می‌خراشد تاجایی که دل همه را می‌سوزاند.
آنان طوری ایمان مردم را تسخیر می‌کنند که دنبال‌کنندگان ساده دل آنها، حتی برای برخی سوالات شرعی خود به جای مراجعه به افراد موثق، دست به دامان‌شان می‌شوند و از آن‌ها اجازه می‌گیرند.
در نهایت، سوال اساسی اینجاست که مخاطبان بلاگر‌های به ظاهر مذهبی امروز چقدر آنان را بابت محتوا دنبال می‌کنند و چقدر به خاطر زیبایی صورت و اندام و عشوه‌های خاص؟ چند درصد استوری و پست‌های سالانه بلاگر‌ها مذهبی و چند درصد عشق‌بازی و رونمایی از دنیای صورتی خود است؟
مخاطب، چند روز و چند هفته انتظار می‌کشد تا بلاگر دوست‌داشتنی‌اش داستان کتاب را بازگو کند، ولی ماه‌ها می‌گذرد و جز روزمرگی‌های دل خوش‌کن، هیچ خبری از معرفی کتاب نمی‌شود که نمی‌شود. ماه‌ها می‌گذرد و به جای معرفی کتاب، ناگهان پیج پر از معرفی کالا‌های مختلف
آرایشی می‌شود.
آری، درست حدس زده‌اید! دنبال‌کننده‌ها به چند ده‌هزار رسیده‌اند و درآمد تبلیغات خانم بلاگر از پارو بالا می‌رود. پول که باشد دیگر نیازی به کاری نیست، چون هدف محقق شده و وسیله‌ای به نام حجاب از فهرست خط خورده و اینجاست که سوت پایان بازی به صدا درمی‌آید. ریزش شدید اعتماد جامعه مذهبی به فضای مجازی، درست در همین نقطه آغاز شده و در یک بازه بی‌انت‌ها ادامه می‌یابد.

کیسه دوزی برای جامعه مذهبی

مساله درآمدزایی بلاگر‌های مذهبی بدون‌شک یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌ها بوده‌است، انگیزه‌ای که با هدف قراردادن جامعه مذهبی، سعی داشته اتصالات قوی مذهبی را عامل ایجاد بستری برای درآمدزایی بیشتر، گرفتن تبلیغات زنجیره‌ای برند‌های مرتبط با نیاز‌های جامعه مذهبی کند.
با ارسال پیامی به این افراد جویای هزینه تبلیغات شدیم که با فهرست بلندی از خدمات و شرایط مواجه شدیم، یکی از این بلاگر‌ها که حدود ۲۰ هزار دنبال‌کننده داشت، برای انتشار یک استوری (داستان) در صفحه خود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان خواسته و برای انتشار یک پست نیز مبلغ یک میلیون تومان نرخ داد، البته اگر مطلبی در مورد محصولاتمان همراه عکسی از خود که آن محصول را استفاده کرده منتشر می‌کرد، پنج میلیون تومان هزینه داشت. برای تبلیغ در تمامی شرایط اعلام شده حداقل یک نمونه از محصول را نیز باید برای آن بلاگر ارسال می‌کردیم.

منبع : جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روضه خوانی مذهبی جامعه مذهبی بلاگر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۴۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)

به گزارش صدای ایران از مهر،سرهنگ سید خلیل هاشمی اظهار کرد: یسنا دیدار پس از پنج روز مفقودی لحاظت پیش در زمین‌های کشاورزی یلی بدراق زنده پیدا شد.

«یسنا» دختر بچه چهار ساله اهل کلاله از عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در حالی که همراه مادرش در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق» کلاله بوده با غفلت مادر مفقود شده بود، پیدا شد.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

ماجرا چه بود؟

فرماندار کلاله استان گلستان قبلا در خصوص آخرین اخبار جستجوی کودک مفقود شده کلاله‌ای در گفتگو خبرنگار ایسنا گفته بود: مادر دختر بچه چهار ساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه مفقود شدن کودک در ساعت ۱۸ عصر گزارش شد، گفت: روز اول بلافاصله به تاریکی هوا برخورد کردیم ولی دو تیم از دوستان هلال احمر به همراه اعضای خانه هلال روستایی منطقه را تا صبح گشتند که متأسفانه کودک پبدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در روز دوم چهار تیم به افراد روز گذشته و گروه‌های مردمی پیوسته و به جست‌وجو ادامه دادند که باز هم بی‌نتیجه ماند، اضافه کرد: روز سه‌شنبه که روز سوم جست و جو‌ها بود ۱۲ تیم تخصصی هلال به استعداد ۶۰ نفر از استان، دو تیم از شهرستان گنبد، پنج تیم از کلاله، گروه‌های مردمی از روستا‌های اطراف، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف در منطقه حاضر شده و مساحت بسیار زیادی را برای یافتن کودک جست‌وجو کردند.

شیبک با بیان اینکه همه نقاط از جمله مانده آب چاله‌ها و مسیر‌هایی که گل و لایه نیز بوده به وسیله موتور پمپ و بیل مکانیکی تخلیه شده است، گفت: تیم مدیریت بحران، ۷۸ نیروی متخصص هلال احمر و بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی با استفاده از سگ‌های زنده یاب، دو دستگاه پاراموتور، ۱۰ دستگاه هلی شات و بالگرد شناسایی به صورت گشت‌های زمینی و هوایی در جست‌وجوی کودک ما هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک دستگاه بالگرد سبک از استان سمنان برای یافتن کودک مفقود شده به کلاله آمده و دو مرحله در صبح و بعدازظهر روز سه شنبه در منطقه گشت زنی داشته و علاوه بر آن جست‌وجو با سگ‌های زنده یاب نیز توسط هلال احمر و نیروی انتظامی داشتیم که متأسفانه باز هم کودک پیدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در حال حاضر جستجو با دوربین‌های حرارتی در منطقه در حال انجام است، تصریح کرد: از صبح امروز چهارشنبه دوباره جلسات و پیگیری‌ها برای یافتن کودک ادامه خواهد داشت.

شیبک با بیان اینکه روز گذشته با بیل دستی و مکانیکی لانه اکثر حیوانات منطقه را خاک‌برداری کرده و چیزی نیافتیم، گفت: امروز تعداد کمی از لانه‌ها که باقی مانده را بررسی کرده و نیروی انتظامی نیز در حال بررسی حادثه است که‌امیدواریم بتوانیم کودک را سالم به آغوش خانواده باز گردانیم.

دیگر خبرها

  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • «یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)
  • فیلم| «یسنا»، دختر گمشده ی گلستانی پیدا شد
  • یسنا سالم پیدا شد
  • فیلم عملیات هوایی برای یافتن دختر گمشده در گلستان بعد از ۵ روز
  • ایامی رئیس شورای هیئات مذهبی آذربایجان غربی شد
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود