Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@15:51:59 GMT

تفاوت بُطلان و فسخ قرارداد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۵۲۵۰

در این نوشته قصد داریم شما را با دو شیوه‌ی متفاوت که موجب مرگ و ازبین‌رفتن قرارداد‌ها می‌شوند، یعنی بطلان و فسخ، آشنا کنیم. ناطقان: قرارداد‌ها هم مانند موجودات زنده‌ی دیگر یک روز متولد می‌شوند، مدت محدودی دارای حیات و زندگی هستند، حتی ممکن است و در نهایت نیز می‌میرند و از بین می‌روند. در این نوشته قصد داریم شما را با دو شیوه‌ی متفاوت که موجب مرگ و ازبین‌رفتن قرارداد‌ها می‌شوند، یعنی بطلان و فسخ، آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برای شناخت هر چه بهتر قراردادها، می‌توان آن‌ها را با موجودات زنده مقایسه کرد. قرارداد‌ها مانند موجودات زنده‌ی دیگر روزی متولد می‌شوند، مدت محدودی دارای حیات هستند، حتی ممکن است به بیماری دچار شده و سپس سلامت خود را بازیابند و در نهایت نیز می‌میرند و از بین می‌روند. قرارداد‌ها هم برای ایجادشدن نیاز به خالق دارند و مرگ آن‌ها نیز نیاز به تصمیم کسی دارد که شایستگی از بین بردن آن‌ها را داشته باشد. در این نوشته تصمیم داریم به بررسی دو شیوه‌ی متفاوتی که موجب مرگ قرارداد‌ها می‌شوند، یعنی بطلان و فسخ، بپردازیم. با ما همراه باشید.

بُطلان قرارداد‌ها

در این شیوه از مرگ قراردادها، قراردادی به معنای واقعی کلمه اصلاً به وجود نمی‌آید بلکه بنا به دلایلی، آن‌چه را که طرفین قرارداد نام‌گذاری می‌کنند، اصلاً اثر و اعتبار حقوقی ندارد. درواقع، گویا اصلاً هیچ قراردادی میان طرفین تنظیم نشده است. برای مثال اگر یک قرارداد خریدوفروش (بیع) باطل باشد، مشتری باید کالایی را که خریده است و فروشنده نیز پولی را که پرداخت کرده است، به یکدیگر پس دهند.

مثال‌هایی از باطل‌بودن قرارداد

در موارد زیر قرارداد، باطل است و اعتبار حقوقی ندارد:

۱. شخصی، قصد خریدن پرنده‌ی ماده‌داشته باشد، ولی فروشنده با قصد فروختن پرنده‌ی نر، پرنده‌ای به او بفروشد.
۲. حداقل یکی از طرفین معامله اهلیت قانونی برای تنظیم قرارداد را نداشته باشد یعنی مجنون یا صغیرغیرممیز (کودکی که هنوز سود و زیان خود را تشخیص نمی‌دهد) باشد.
۳. طرفین نیت و انگیزه‌ای نامشروع برای انعقاد قرارداد داشته باشند و این انگیزه را در قرارداد خود ذکر کنند مانند اجاره‌دادن یک خانه برای قمارکردن.

فسخ قرارداد

در این شکل از انحلال قرارداد، یکی از طرفین قرارداد می‌تواند قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه به هم بزند. وی برای این کار نیاز به توافق بعدی با طرف دیگر قرارداد ندارد، اما باید براساس توافق قبلی با طرف دیگر قرارداد یا براساس قانون این حق به او داده شده باشد. لازم به ذکر است آثار عقدی که فسخ می‌شود تا لحظه‌ی فسخ از سوی کسی که حق فسخ دارد، باقی خواهد ماند.

مقایسه‌ی بُطلان و فسخ در قرارداد‌ها

به گزارش مهداد، پس از روشن‌شدن مفهوم بطلان و فسخ در قراردادها، می‌توان دو تفاوت زیر را بین این دو ذکر نمود:

الف. اگر قراردادی باطل باشد، هیچ‌گونه اثر و اعتبار حقوقی نخواهد داشت، ولی در قرارداد قابل فسخ آثار قرارداد از زمان تنظیم تا زمان برهم‌زدن قرارداد باقی می‌ماند. برای روشن‌شدن این تفاوت به مثال زیر توجه کنید:

آقای احمدی قرارداد اجاره‌ای را برای مدت ۱ سال با آقای صمدزادگان تنظیم می‌کند و برای آقای صمدزادگان این حق پیش‌بینی می‌شود که هر زمان که بخواهد می‌تواند قرارداد را فسخ کند (بر هم بزند). آقای صمدزادگان مبلغ ۱۲ میلیون تومان بابت اجاره‌بهای این ۱ سال به‌صورت یک‌جا می‌پردازد. حال، اگر بعد از گذشت ۶ ماه آقای صمدزادگان قرارداد را بر هم بزند، آقای احمدی موظف است مبلغ ۶ میلیون از بابت مدتی که آقای صمدزادگان در خانه‌ی وی سکونت داشته نزد خود نگه داشته و ۶ میلیون دیگر را به وی پس دهد.

اما اگر این دو بعد از گذشت ۶ ماه متوجه شوند عقدی که بسته‌اند باطل بوده است، آقای احمدی موظف است تمام ۱۲ میلیون را به آقای صمدزادگان پس دهد و آقای صمدزادگان نیز موظف است به دلیل اینکه به مدت ۶ ماه در خانه‌ی آقای احمدی ساکن بوده است، به وی خسارتی تحت عنوان اجرت‌المثل بپردازد که مبلغ آن را دادگاه تعیین می‌کند.

ب. فسخ قرارداد نیاز به اعلام فسخ از سوی یکی از طرفین دارد و از زمانی که فسخ اعلام شود، اثر خواهد داشت و قرارداد را از بین می‌برد. در حالی که بطلان قرارداد، به‌صورت خودبه‌خود و در صورت وجود برخی شرایط صورت می‌گیرد و نیازی به اعلام بطلان ندارد. منبع: میزان برچسب ها: تفاوت ، بطلان ، فسخ قرارداد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تفاوت بطلان فسخ قرارداد فسخ قرارداد قرارداد ها آقای احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)

عصر ایران- نسخه الکتریکی جک تی9 هانتر روانه نمایشگاه خودرو بین المللی پکن می شود. این پیکاپ الکتریکی مجهز به دو موتور الکتریکی و سامانه چهارچرخ محرک است.

جک تی9 به عنوان یک پیکاپ میان سایز در سال 2020 معرفی شد و سال گذشته نیز یک فیس لیفت را پشت سر گذاشت. اکنون جک نسخه الکتریکی آن را آماده ورود به بازار می کند.

رینگ های آلومینیومی استاندارد در اندازه 18 اینچی روی خودرو نصب شده اند. پروفایل دماغه نیز با توجه به ماهیت الکتریکی محصول کاملا جراحی شده است.

جک تی9 الکتریکی از منظر ابعاد برابر با 5620 میلیمتر در طول، 1965 میلیمتر در عرض و 1920 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. طول قسمت بار آن نیز 1810 میلیمتر است.

یک موتور 94 اسب بخاری و دارای گشتاور 176 نیوتن متر روی محور جلو و موتور 215 اسب بخاری با گشتاور 342 نیوتن متر روی محور عقب جانمایی شده اند. انرژی مورد نیاز موتورهای الکتریکی از بسته باتری 88.02 کیلووات ساعت لیتیم آهن فسفات تامین می شود که برد حرکتی پیکاپ را به 500 کیلومتر می رساند.

فضای داخل کابین نسخه الکتریکی تفاوت های جزئی با مدل بنزینی دارد که شاخص ترین مورد به استفاده از تعویض کننده چرخشی گرد می شود. اینترفیس ژیلینگ 3.0، پشتیبانی از فرمان های صوتی، شارژ بی سیم، خروجی 220 ولت، صندلی های الکتریکی و سامانه مکان یاب ماهواره ای از دیگر ویژگی های جک تی9 الکتریکی هستند.

جک در نظر دارد نسخه پلاگین هیبرید تی9 را نیز در سال 2025 وارد بازار کند. جالب است بدانید، جک اکنون نسخه الکتریکی وانت کوچک تر خود یعنی تی8 را در بازارهای خارجی مانند کنیا به فروش می رساند.

جک تی9 الکتریکی  نسخه پروتایپ جک تی9 الکتریکی کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وانت جدید T9 از کمپانی چینی JAC/ تلاش برای ارائه یک پیکاپ غول پیکر! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • بریکس برای تحرک کشور‌های عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد
  • میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید