Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@00:24:59 GMT

چه تعداد ایرانی فشارخون بالا دارند؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۵۳۱۹

چه تعداد ایرانی فشارخون بالا دارند؟

دکتر علیرضا صداقت گفت: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ باوجود ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ در ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ، ﻣﯿﺰﺍﻥ اطلاع ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍرد.

به گزارش برنا؛ رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: بیش از ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ ساله ایرانی دارای فشارخون بالا هستند.

دکتر علیرضا صداقت در حاشیه بازدید از پویش آگاهی‌رسانی و غربالگری فشار خون بیان کرد: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ باوجود ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ در ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ، ﻣﯿﺰﺍﻥ اطلاع ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، نیز بیماری خود را کنترل نمی‌کنند؛ بنابراین ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ پرفشاری خون ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻼﻣﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﻃﻼﻉ نداشتن ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﻣﺎﻥ نشدن ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ نشدن ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺎﺗﻞ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

صداقت گفت: در ﭘﺎﻧﺪﻣﯽ ﮐﻮﻭﯾﺪ - ۱۹ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﻻ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﻮﺍﺟﻪ بوده و هستند ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﻮ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﮐﻮﻭﯾﺪ - ۱۹ ﺩﭼﺎﺭ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮﯼ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮقع دﺭﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﻨﻨﺪ؛ بنابراین ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﯾﮋﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ‌ﮔﯿﺮﯼ ﺩﻗﯿﻖ ﻭ ﺍﻃﻼﻉ ﺍﺯ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ، انجام شود.

وی توجه به شیوع پرفشاری خون در سال‌های اخیر و نقش آن در نارسایی‌های قلبی و عروقی را مهم دانست و گفت: صرف هزینه در راستای اطلاع‌رسانی عمومی و ارتقاء سواد سلامت جامعه در خصوص بیماری‌هایی چون دیابت و پرفشاری خون و توجه به مقوله پیشگیری ما را از صرف هزینه‌های هنگفت در درمان دور می‌سازد.

صداقت در پایان توصیه کرد: افراد بالای ۱۸ سال هر ۶ ماه یا هر سال یک بار برای چک کردن فشار خون خود به پزشک مراجعه کنند. خصوصا افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به پرفشاری خون و یا دیابت را دارند، باید حتما برای چک کردن فشار خون، به طور مرتب به مراکز تخصصی یا کلینیک‌های فشار خون مراجعه کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فشار خون پرفشاری خون فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد

ایسنا/کردستان امام جمعه سنندج گفت: شناسایی وظایف، صداقت و تعامل با مردم از نکاتی است که باید همواره مد نظر مسؤولان قرار گیرد و آن‌ها ملجا و پناهگاه مردم باشند.

ماموستا فایق رستمی امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدجامع شهر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: معلم جایگاه والایی در جامعه اسلامی دارد و دین اسلام بالاترین پاداش‌ها را برای عالمان، دانشمندان و معلمان اختصاص داده است. جایگاه معلمی تا جایی بالاست که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند «إنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» که در آن، هدف از بعثت خود را تکمیل فضائل اخلاقی بیان کرده است.

وی بیان کرد: بالاترین خدمت در دین اسلام خدمت به مردم، فقرا و نیازمندان جامعه و عمران و توسعه و آبادانی است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

او خدمت عام‌المنفعه به دور از باندبازی و اجرای عدالت را از دیگر انتظاراتی دانست که مردم از مسؤولان دارند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد
  • علائم فشار خون بالا
  • فشار کاری بالا دلیل رد پیشنهاد بایرن مونیخ توسط رالف رانگنیک
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند