Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسقط که دوشنبه هفته جاری انجام خواهد ، توجه رسانه های عمان را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایران اکونومیست، پایگاه خبری «شئون» عمان در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور در گزارشی با عنوان «عمان و ایران، حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل» نوشت که کشور سلطان‌نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران روابط تاریخی دارند که در ۵۰ سال گذشته همکاری آن‌ها با حسن همجواری و منافع متقابل توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این پایگاه خبری در ادامه اضافه کرد: سلطان «هیثم بن طارق» روز دوشنبه در حالی میزبان دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران است که جهان شاهد مسائل مختلف بین المللی و منطقه‌ای است. 

شئون عمان افزود: منطقه با درگیری‌های سیاسی و اقتصادی مواجه است و می‌طلبد که دو کشور برای تسهیل کمک به خود و به طور کلی خدمت به منطقه تبادل نظر کنند. 

در حالی که مبادلات تجاری در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار بوده است،  دو کشور به دنبال دستیابی به حداکثر سود در بعد اقتصادی به ویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند.  

به نوشته این پایگاه خبری ، تعداد کل شرکت‌های ایرانی سرمایه گذار در سلطان‌نشین عمان به ۲ هزار و ۷۱۰ شرکت رسید که از این تعداد یک هزار و ۱۶۳ شرکت سرمایه‌گذار ایرانی با ۱۰۰ درصد مالکیت و یک هزار و ۵۴۷ شرکت با مشارکت عمانی و ایران هستند. 

در بخش لجستیک، شاهد جابه جایی کالا و فعالیت تجاری خوبی بین بنادر سلطان‌نشین عمان از جمله السویق، شناص، خصب و سلطان قابوس که توسط گروه «آسیاد» مدیریت و اداره می‌شود با بنادر کشور همسایه (ایران)   هستیم. 

حجم واردات و صادرات مستقیم بین این بنادر و بنادر ایران طی سال‌های گذشته بیش از ۱.۴ میلیون تُن انواع کالا را به ثبت رسانده است و حرکت تجاری بین بنادر عمان و ایران به طور میانگین روزانه به ۵ تا ۷ سفر رسیده است.  

همچنین مسقط و تهران طی ماه‌های گذشته شاهد سفرهای متقابل هیات‌های تجاری بوده‌اند و تجار دو کشور برای تقویت روابط تجاری و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر دیدار کرده‌اند که بی‌تردید در افزایش حجم مبادلات تجاری در آینده تاثیر مثبت خواهد داشت. 

انتظار می‌رود که دو کشور در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسقط تفاهم‌نامه‌هایی را در بعد اقتصادی و تجاری، زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات تشویقی سلطان‌نشین عمان که موجب جذب سرمایه‌گذاری می‌شود امضا کنند. 

در نوزدهمین اجلاس کمیته مشترک عمان و ایران که در فوریه گذشته در مسقط برگزار شد، به همکاری در حوزه‌های صنعت، معدن، مالی و بانکی، همکاری در حوزه مناطق آزاد و تبادل تجربیات پژوهشی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و شیلات اشاره شد. 

در سطح سیاسی، روابط ایران و عمان بر پایه‌های محکم و مستحکمی از جمله حسن همجواری وعدم مداخله در امور داخلی بنا شده است که به حل و فصل تعدادی از مسائل معاصر منطقه‌ای کمک کرده است  زیرا دو کشور گفتگوهای سیاسی مستمری دارند که مهمترین آن‌ها مذاکرات ژانویه گذشته در مسقط بود که درباره توافق هسته‌ای ایران بود. 

پایگاه خبری شئون عمان اضافه کرد: سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسقط فرصت مضاعفی برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک انجام شده در این پرونده و موضوعات دیگری مانند بحران یمن که به شکل عام از ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحقق صلح و امنیت بین المللی حمایت می‌کند، است. 

دیپلماسی عمان میدانی را برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از کشورها که با جمهوری اسلامی ایران اختلاف داشتند ایجاد کرد که نتایج مثبتی به دنبال داشت و همچنین روابط خوب دو کشور منجر به آزادی تعدادی از افراد با ملیت‌های مختلف در ایران زندانی شده بودند، شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آسیای غربی ، عمان ، سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آسیای غربی عمان جمهوری اسلامی ایران سلطان نشین عمان ابراهیم رئیسی حسن همجواری رئیس جمهوری پایگاه خبری دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد

راه آهن با اعلام اینکه لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان توسط کنسرسیوم توسعه ریلی در مرز شمتیغ رها شده بود، از حرکت بدون مجوز این محموله به سمت مرز رازی خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و‌ عدم هماهنگی با راه آهن، 10 واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه 13 اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می کند.

تاکید می شود متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی حمل و نقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این 10 واگن در شمتیغ کرد و تلاش نمود با فشارهای رسانه ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران برغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه 13 اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه 15 اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمالغرب کشور است. همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می کند.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تاکید میکند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوز‌های مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • امیر حیدری: هیچ‌کس قادر به تهدید جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور نیست
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • رزرو هتل در مسقط برای سه روز
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد