Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@06:16:16 GMT

«دستور ویژه»، ریزگرد‌ها را فرو می‌نشاند؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۵۷۲۷

«دستور ویژه»، ریزگرد‌ها را فرو می‌نشاند؟

ریزگرد‌ها حالا به یکی از مشکلات جدی ایران تبدیل شده است و تقریبا نیمی از مردم کشور را به صورت مستقیم درگیر کرده است. وزیر کشور می‌گوید که رئیس جمهور دستور ویژه جدیدی برای مقابله با این پدیده نفس گیر صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، تغییر اقلیم، کمبود بارش و خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب ها، سدسازی و در نهایت بیابان زایی از عوامل اصلی بروز و گسترش این پدیده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گذشته برای مقابله با ریزگرد‌ها در کشور، کاشت درخت و مالچ پاشی در دستور کار بود، اما نه کاشت درخت آنقدر گسترده بود و نه دیگر مالچ پاشی جواب داد.

با گذشت زمان، کانون ریزگرد‌ها نیز هر روز گسترده‌تر شد و البته وجود این کانون‌ها در کشور‌های همسایه، کار مقابله با آن را سخت‌تر کرد. وحید احمدی وزیر کشور در جریان سفر رئیس جمهور و هیات دولت به ارومیه درباره مشکل ریزگرد‌ها اظهار کرد: «منشاؤ این ریزگرد‌ها کشور‌های همسایه است. رفع معضل ریزگرد‌ها دغدغه مردم و دغدغه دولت است و رییس جمهور نیز در همین راستا برای حل و فصل این معضل به رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور ویژه رسیدگی را صادر کردند.»

وزیر کشور توضیحات بیشتری درباره دستور ویژه رئیس جمهور به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه نکرده است، اما از این دستورات در گذشته هم داده شده است. به طور مثال دولت قبل خود را دولت محیط زیست می‌دانست و پیگیر احیای دریاچه ارومیه بود، اما با تمام اقداماتی که انجام شد، همچنان نسبت به وضعیت این دریاچه نگرانی جدی وجود دارد.

در جریان سفر رئیس جمهور به ارومیه، وی بازدید هوایی از این دریاچه داشت و دستوراتی صادر کرد. پیش از انجام این سفر هم جلساتی به ریاست معاون اول برای تصمیم گیری درباره چگونگی احیای این دریاچه برگزار شد، اما به نظر می‌رسد تخصیص بودجه و اجرای برنامه‌های کارشناسی شده برای مقابله با ریزگرد‌ها در کشور، دیگر به تنهایی جوابگوی حل این مشکل نباشد.

جدا از تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن دمای زمین، کاهش بارندگی و خشکسالی، پروژه ترکیه برای سدسازی و نگهداشت آب در خاک خود، عراق را با کمبود آب و گسترش کانون ریزگرد‌ها مواجه کرده است به گونه‌ای که این کشور اکنون قربانی اول پدیده ریزگردهاست.

البته ایران هم قربانی دیگر این پدیده شده است به گونه‌ای که ریزگرد‌هایی که از عراق برمی خیزد، نیمی از ایران را هم دربرمی گیرد. البته به جز عراق، عربستان، امارات، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان نیز دارای کانون ریزگرد هستند.

در اینجا این پرسش مطرح است که برنامه دولت در منطقه برای مقابله با ریزگرد‌ها چیست؟ زیرا وقتی کانون اصلی ریزگرد‌ها خارج از کشور است، برنامه‌های داخل کشور تمام مشکلات را حل نمی‌کند. علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبارپیش از این در اظهارنظری قابل تامل گفته بود که «ما تفاهمنامه‌های متعددی با کشور‌های همسایه منعقد کرده‌ایم، ولی هیچ گونه جنبه عملیاتی پیدا نکرده‌اند.»

کارشناسان منطقه‌ای معتقدند که باید اتحاد یا کنوانسیون منطقه‌ای در جهت رسیدن به تصمیمی واحد برای حل مشکل ریزگرد‌ها تشکیل شود. عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و دیپلمات پیشین کشورمان در این زمینه پیشنهاد می‌دهد که «کنوانسیونی با عنوان مقابله با ریزگرد‌ها متشکل از ایران، عراق، ترکیه، کویت، قطر، بحرین، عربستان، اردن، سوریه، مصر و شاید هم سودان تشکیل شود و با حضور کارشناسان و مسئولان این کشور‌ها جلساتی برگزار شده و صندوقی هم برای تامین هزینه‌ها ایجاد کنند تا بتوانند به یک راهکار مشترک برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها و گرد و غبار بپردازند.»

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه نیز گفت: «واقعیت این است که هیچ کنوانسیونی که براساس آن بتوانیم عراق، اردن، سوریه و در رأس آن‌ها ترکیه را ملزم کنیم برای اینکه رویه‌ها و توقف سدسازی را تغییر دهند، وجود ندارد.» وی پیشنهاد می‌دهد که «اتحاد منطقه‌ای با فشار زیاد به سمتی برود که پروژه‌ها متوقف شود یا ترکیه مجبور شود که فعالیت سد‌ها را از کار بیندازد.»

هرچند قرار است در تیرماه اجلاسی با حضور ۱۲ کشور در زمینه ریزگرد‌ها برگزار شود، اما اکنون زمان آن است که دولت سیاست‌های منطقه‌ای خود برای مقابله با ریزگرد‌ها را به صورت جدی آغاز کند، زیرا در کنار ده‌ها مشکل ریز و درشت، اکنون ریزگرد‌ها دیگر به مشکلی اصلی برای کشور تبدیل شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ریزگردها برای مقابله با ریزگرد ها رئیس جمهور دستور ویژه منطقه ای کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست

روزنامه کیهان نوشت: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت طی گفت‌وگویی درخصوص اظهاراتی مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، تاکید کرد: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً درخصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

 وی افزود: دولت طبیعتاً با اقدامات حمایتی در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگ‌سازیِ مقوله‌های مرتبط با حجاب و عفاف و حمایت از بنیان خانواده موافق است و بحثی در این‌زمینه وجود ندارد. درخصوص کلّیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزه‌های مختلف اجرائی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضائی روشن است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضائی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود گشت ارشاد فقط برای دختران و زنان ایرانی است؟

دیگر خبرها

  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • ببینید | آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران