Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان آمریکایی همسترهایی با ویرایش‌ ژنی و روش کریسپر برای بررسی رفتارهای اجتماعی تولید کردند که نشان داد علوم اعصاب و زیست‌شناسی رفتارهای اجتماعی پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه اطلاع‌رسانی ساینس‌دیلی، پژوهشگران دانشگاه جورجیا آمریکا به سرپرستی الیوت آلبرس و کیم هامن اساتید رشته علوم اعصاب با استفاده از فناوری ویرایش ژنی کریسپر توانستند عملکردهای مسیر پیام‌رسانی موادشیمیایی را در همسترها از بین ببرند، این مسیر نقشی بنیادین در تنظیم رفتار اجتماعی پستانداران ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هورمون وازوپرسین و پذیرنده‌ای که روی آن عمل می کند موسوم به ژن Avpr۱ پدیده های اجتماعی گسترده ای را از همکاری، ارتباطات اجتماعی، جفت‌یابی، پرخاشگری تا سلطه‌جویی تنظیم می کند. مطالعه جدید که گزارش کاملی از آن در نشریه آکادمی ملی علوم (آمریکا) در آن منتشر شده است، نشان می دهد بی‌اثر کردن گیرنده ژن Avpr۱ در همسترها و حذف عملکرد هورمون وازوپرسین روی آن ممکن است و این اقدام می تواند به شدت ظهور رفتارهای اجتماعی را تغییر دهد.  

الیوت آلبرس گفت: ما واقعا از نتیجه شگفت‌زده شدیم. انتظار داشتیم وقتی فعالیت وازوپرسین را متوقف کردیم؛ میزان رفتارهایی مانند پرخاشگری و سلطه‌جویی کاهش یابد اما نتیجه معکوس بود.

همستر معمولی

بر اساس این گزارش، در عوض همسترهایی که گیرنده نداشتند میزان بسیار بیشتری از رفتار ارتباطات جتماعی نسبت به همتایان خود نشان دادند که گیرنده های آنها تغییر نکرده بود. افزون بر این، تفاوت های جنسیتی متداول مشاهده شده در رفتار پرخاشگری در هر دو جنس همستر نر و ماده از رفته بود و آنها میزان بیشتری پرخاشگری نسبت به حیوانات دیگر از یک جنسیت نشان می دادند.   

این محقق تصریح کرد: این یافته نتیجه ای تکان دهنده بود، حتی با اینکه می دانیم هورمون وازوپرسین با فعالیت در چند بخش مغز رفتارهای اجتماعی را افزایش می دهد، ممکن است تاثیرات گسترده ژن Avpr۱ بازدارنده باشد.

آلبرس گفت: آنطور که فکر می کردیم این سیستم و کارآیی آن را نمی شناسیم. یافته های فعلی که برخلاف علم گذشته و منطق است به ما می گوید باید در مورد عملکردهای این گیرنده ها در سراسر پیرامون مغز مطالعه کنیم و نه فقط در مناطق مشخصی از آن.

وی تصریح کرد: این مطالعه با استفاده از همسترهای تغییرژن‌یافته گامی مهم به جلوست. طراحی همسترهای تغییر ژنی کار آسانی نیست، اما مهم است بدانیم مدار عصبی که در رفتارهای اجتماعی انسان ها دخیل است و مدل ما ارتباط کاربردی زیادی سلامت انسانی دارد. فهمیدن نقش هورمون وازوپرسین در رفتار برای کمک به تعیین راهبردهای درمانی کارآمد و بالقوه جدید برای طیفی از بیماری های عصبی‌روانی لازم است.  

کیم هامن اساتید رشته علوم اعصاب هم گفت: همسترهایی که در این مطالعه استفاده شدند، نوعی همستر سوری (معمولی) بودند که در مطالعات مرتبط با رفتارهای اجتماعی از جمله پرخاشگری و ارتباطات بسیار از آنها استفاده می‌شود. این نوع از همستر گونه ای است که هورمون وازوپرسین اولین بار در آن مشاهده و تاثیر آن در زمینه اجتماعی تایید شد. همسترها مدلی مناسب برای مطالعه رفتارهای اجتماعی هستند زیرا نظم اجتماعی آنها نسبت به حیوانات دیگر مانند موش بیشتر شبیه انسان است حتی با اینکه موش ها بیشتر حیوانات آزمایشگاهی به شمار می آیند. همسترها از جهات دیگر نیز بین حیوانات آزمایشگاهی منحصر به فرد هستند.  

وی افزود: واکنش آنها به استرس بیشتر از بقیه جانوران جونده شبیه انسان است و در مواقع استرش هورمون کورتیزول را دقیقا مانند انسان ترشح می کنند. همچنین به بسیاری از سرطان هایی مبتلا می شوند که انسان ها را نیز مبتلا می کند، حساسیت آنها در برابر بیماری هایی مانند سارس و کووید-۱۹ نیز مانند انسان است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: زیست فناوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: زیست فناوری رفتارهای اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟

هورمون رشد در طول شبانه روز به شکل ضربانی ترشح می‌شود و برخی محرک‌های فیزیولوژیک می‌توانند، ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو تا از قوی‌ترین این محرک‌ها، ورزش و خواب هستند و هورمون رشد نقش‌های متفاوتی در طول زندگی دارد؛ از تاثیر روی رشد، بازیافت عضله، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه‌های انتخابی عملکرد متابولیک شامل افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم‌تر در آینده و ورزش‌های قدرتی و هوازی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه ترشح هورمون رشد شوند و با افزایش شدت ورزش، ترشح بیشتر می‌شود.

اگر حجم ورزش بیش از توان فرد باشد، ابتدا دچار خستگی تمرینی می‌شود. متغیر‌های تکرار، زمان و شدت، حجم ورزش را تعیین می‌کنند و در صورتی که حجم زیاد در طول زمان ادامه یابد، فرد وارد مرحله بیش‌تمرینی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و تاخیر رشد شود.

از سوی دیگر در برخی ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های دارای دسته‌بندی وزنی یا ورزش‌های استقامتی یا ورزش‌هایی که زیبایی حرکات و نظر داوران و شکل بدنی ممکن است در امتیازدهی موثر باشند، تمایل ورزشکاران به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن بیش‌تر است. بدین ترتیب، ورزشکاران ممکن است دچار کمبود نسبی انرژی شوند. این وضعیت در ابتدا در بانوان ورزشکار با عنوان سه گانه بانوان ورزشکار (اختلالات خورد و خوراک- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی و در مشاهدات و مطالعات بعدی مشخص شد که تاثیرات کمبود انرژی، خیلی فراتر از این مثلث بوده و تغییرات هورمونی و عوارض آن در پسران هم قابل رویت است. بنابراین، نام آن به سندروم کمبود نسبی انرژی تغییر یافت و بدیهی است در ورزشکارانی که دچار این مشکل می‌شوند، رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: افرادی که بیش از اندازه ورزش می‌کنند و به اندازه ورزش مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، غیر از بحث کمبود انرژی نسبی، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند و بدیهی است کمبود ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها می‌توانند در رشد اختلال ایجاد کنند.

در ورزشکاران در حال رشد که صفحات رشد باز و فعال هستند، وارد آمدن ضربات مکرر یا ضربه ناگهانی شدید ممکن است به این صفحات آسیب رسانده و متعاقب آن رشد طولی استخوان دچار مشکل شود. برخی فعالیت‌ها مثل پریدن از ارتفاع بالا روی سطوح سخت می‌تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح جاذب ضربه مثل تشک‌های فرود، ضربه وارد شده را به اندام بر نمی‌گردانند، اما فرود روی سطوح غیرجاذب موجب بازگشت نیرو به مفاصل و آسیب صفحات رشد می‌شود.

در بلوغ جسمی، عمدتا تمرکز بر هورمون‌های جنسی و برای شروع عادت ماهیانه نیاز به سطح مشخصی از درصد چربی بدن است. چربی‌های بدن، حاوی آروماتاز هورمون‌های جنسی بوده و تبدیل استروئید‌های مردانه را تسریع می‌کنند. ورزش، موجب کنترل وزن و درصد چربی بدن شده و از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه صفحات رشد به دنبال بلوغ بسته می‌شوند، ممکن است در بلوغ زودرس ابتدا یک رشد جهشی نسبت به همسالان دیده شود، اما در نهایت، قد این افراد کوتاه‌تر خواهد ماند. این مشکلی است که در مصرف استروئید‌های آنابولیک در سنین نوجوانی نیز اتفاق می‌افتد. همان طور که می‌دانید، استروئید‌های آنابولیک از دسته S ۱ در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و علاوه بر تاثیرات گوناگون مخرب دیگر، این دارو‌ها موجب بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانان و کوتاه ماندن قد در بزرگسالی می‌شوند.

بدیهی است که برای بلوغ اجتماعی و روانی، ارتباطاتی که در ورزش تشکیل می‌شود از یک سو و احساس عزت و اعتماد به نفسی که فعالیت‌های ورزشی به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، بالندگی و بلوغ را تسهیل می‌کند و مراقبت سازمانی و خانوادگی، آموزش مهارت «نه گفتن» و هدایت ورزشکاران نوجوان به محیطی عاری از دارو و دوپینگ از اصول پیشگیری از صدمات اجتماعی در دوران بلوغ است و محیط‌های ورزشی از این مهم مستثنا نیست.

منبع: ایسنا

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • (ویدئو) تغییر باورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • (ویدئو) تغییر بارورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • با زور نمی‌توان دین‌داری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • کپا آریزابالاگا به چارچوب دروازه رئال مادرید برمی‌گردد
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!