Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@04:12:10 GMT

رسانه ملی در سکوی نخست سریال‌های محبوب

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۵۸۷۷

رسانه ملی در سکوی نخست سریال‌های محبوب

تا همین دو دهه قبل منبع اصلی بسیاری از ایرانیان برای تماشای سریال فقط تلویزیون بود و برای انجام این کار گزینه دیگری پیش روی مردم قرار نداشت. به‌تدریج ابزارهای دیگری مانند ماهواره و اینترنت نیز به جمع گزینه‌های در دسترس اضافه شد تا روش‌های موجود برای تماشای سریال‌های تلویزیونی توسعه یابد.

به گزارش قدس آنلاین،   از آن زمان تا امروز همواره این پرسش مطرح است که آیا تلویزیون در این رقابت تنگاتنگ قافیه را به رقیبان تازه‌نفس خود باخته است یا هنوز هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ایرانیان برای تماشای سریال شناخته می‌شود؟

 باقی ماندن تلویزیون در میدان رقابت به منظور یافتن پاسخی برای این پرسش می‌توان سراغ پیمایش ذائقه سینمایی ایرانیان رفت و نگاهی به نتایج، آمار و ارقام آن انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این پیمایش یک نظرسنجی تلفنی است که در تابستان‌۱۴۰۰ توسط پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات به سفارش سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی انجام شد. نتایج این پیمایش نشان از آن دارد که تلویزیون ایران نه‌تنها توسط رقبای سرسخت و تازه‌نفس خود از میدان خارج نشده است، بلکه همچنان به منبعی مهم مورد استفاده مردم برای تماشای سریال شناخته می‌شود.  تماشای سریال سرگرمی مورد علاقه ایرانیان در پیمایش ذائقه سینمایی ایرانیان ۵۳۳۹نفر شرکت داشتند و به پرسش‌های مختلفی در مورد فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود، روش‌های مشاهده این آثار و زمانی که صرف تماشای آثار تلویزیونی و سینمایی مد نظر خود می‌کنند، پاسخ دادند. در نهایت مشخص شد ۷.۸۱درصد این افراد اهل تماشای فیلم و سریال هستند و در طول سال چند اثر سینمایی و تلویزیونی مختلف را در رسانه ملی به نظاره می‌نشینند.
با توجه به نتایج این نظرسنجی میزان اقبال عمومی به سریال‌های تلویزیونی در ایران بیشتر از فیلم‌های سینمایی بوده است، امری که تقریبا در تمام استان‌های کشور به شکل مشابهی دیده می‌شود. به گونه‌ای که ۴۷/۵درصد افراد فیلم‌بین شرکت‌کننده در این پیمایش یعنی تقریبا نیمی از آنها اعتراف کردند تماشای سریال‌های تلویزیونی را به فیلم‌های سینمایی ترجیح می‌دهند.
 این در حالی است که ۱.۲۸درصد شرکت‌کنندگان به این نکته اشاره کردند که بین فیلم و سریال، ترجیحی قائل نیستند و هر دو را به یک اندازه تماشا می‌کنند. در واقع ۶.۷۵درصد کسانی که در این پیمایش لقب فیلم‌بین را دریافت کرده‌اند، علاقه‌مندان سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌روند. حال باید دید این افراد چه منبعی را برای تماشای سریال ترجیح می‌دهند و به طور معمول از چه روشی برای انجام این کار استفاده می‌کنند.
   تلویزیون ایران گزینه اصلی تماشای سریال
  نتایج پیمایش ذائقه سینمایی ایرانیان به این نکته اشاره دارد که ۴.۸۶درصدشرکت‌کنندگان این نظرسنجی تلویزیون ایران را برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود انتخاب کرده‌اند. پس از این روش دانلود فیلم و سریال از اینترنت به‌عنوان دومین روش پرکاربرد تماشای محصولات سرگرمی در بین ایرانیان به شمار می‌رود. به‌گونه‌ای که ۵.۳۴درصد شرکت‌کنندگان پیمایش مذکور این روش را برای تماشای آثار تلویزیونی و سینمایی مورد علاقه خود برگزیده‌اند. تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره و استفاده از پلتفرم‌های مجازی آنلاین برای انجام این کار نیز به ترتیب با ۶.۳۲درصد و ۷.۲۵درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و روش‌های رایج دیگری در این زمینه به شمار می‌روند. بر اساس این نظرسنجی، ساکنان مناطق مرزی ایران بیش از میانگین کشور برای تماشای فیلم و سریال از ماهواره استفاده می‌کنند. این امر شاید به آن دلیل باشد که مرزنشینان ایران معمولا با مردم آن سوی مرز همزبان هستند و اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند. از همین رو احتمالا سرگرمی‌های تصویری تولید شده توسط کشورهای همسایه برای آنها دارای کشش و جذابیت است. از سوی دیگر در نقاط مرزی دسترسی بیشتری به تجهیزات ماهواره‌ای وجود دارد و به دلیل نبود واسطه این تجهیزات از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر نقاط ایران برخوردارند. در مجموع این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که تلویزیون ایران با وجود زورآزمایی با رقبای جدید و نوظهور هنوز میدان رقابت را ترک نکرده و همچنان به‌عنوان جدی‌ترین گزینه تماشای فیلم و سریال در بین مردم شناخته می‌شود.
 ترجیح سریال‌های ایرانی به نمونه‌های خارجی
  به همان نسبت که شرکت‌کنندگان این پیمایش تماشای سریال را به فیلم ترجیح می‌دهند، سریال‌های ایرانی را نیز مقدم بر نمونه‌های خارجی می‌دانند. در مجموع ۹.۷۳درصد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند سریال‌های ایرانی را بیش از مجموعه‌های تلویزیونی خارجی تماشا می‌کنند. حدود ۷.۱درصد نیز تفاوتی میان سریال‌های ایرانی و خارجی قائل نبودند. باقی آمار به کسانی اختصاص دارد که سریال‌های خارجی را بیش از همتایان ایرانی می‌پسندند. با این حساب بیشتر افرادی که در این پیمایش شرکت کرده بودند، تماشای سریال‌های ایرانی را به نمونه‌های خارجی ترجیح می‌دادند. شاید با بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی بتوان این آمار را دستخوش تغییر کرد.
 غلبه موضوعات جدی در سلیقه متنوع ایرانیان
  تاکنون بارها از سوی افراد مختلف این موضوع مطرح شده که مردم ایران بیشتر به فیلم‌ها و سریال‌های کمدی گرایش دارند و جذب آثار سینمایی و تلویزیونی طنز می‌شوند. در حالی که اگر به ۱۰ سریال یاد شده دقت کنیم فقط سه مورد با چنین مضمون و محتوایی در میان آنها قابل یافتن است (پایتخت، دودکش و نون خ). در میان این آثار دو سریال تاریخی (یوسف پیامبر و مختارنامه)، دو سریال درام خانوادگی و اجتماعی (پدرسالار و ستایش)، دو سریال با مضمون سیاسی و جنایی (گاندو و خانه امن) و یک سریال با محتوای اجتماعی و جنایی (زخم کاری) مشاهده می‌شود. این امر فرضیه بالا را باطل می‌کند و بر تنوع سلیقه ایرانیان در دیدن سریال‌های تلویزیونی دلالت دارد. در واقع به نظر نمی‌رسد سریال‌های ایرانی باید لزوما طنز باشند تا توجه مردم را به سوی خود جلب کنند. البته کشش یک سریال تلویزیونی برای مخاطب و قدرت و انسجام داستانی آن، نقش تعیین کننده‌تری در میزان اقبال عمومی به آن دارد. به عنوان مثال، سریال زخم کاری نه تنها از مضمون طنز برخوردار نیست و یک مجموعه تلویزیونی کاملا جدی به شمار می‌رود که حتی تاکنون از تلویزیون ایران نیز پخش نشده است. با این حال سریال مذکور اکنون به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی شناخته می‌شود و نام آن در فهرست ۱۰ سریال مورد پسند مردم نیز به چشم می‌خورد.
 بلند شدن دود از کنده
نگاهی به ۱۰سریال مورد علاقه مردم در پیمایش ذائقه سینمایی ایرانیان بار دیگر بر خارج نشدن تلویزیون از دور رقابت با سایر رسانه‌های مبتنی بر سرگرمی، به ویژه رسانه‌های نوظهوری مانند ماهواره و اینترنت تاکید می‌کند. از میان این ۱۰سریال تفقط مجموعه زخم کاری متعلق به شبکه نمایش خانگی است و بقیه آثار حاضر در فهرست محصول تلویزیون هستند و از طریق این رسانه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده‌اند. در واقع این‌گونه به نظر می‌رسد که هنوز زمان بازنشستگی تلویزیون ایران فرا نرسیده و این رسانه همچنان می‌تواند با رقبای سرسخت و تازه‌نفس حاضر در میدان دست‌وپنجه نرم کند.

 منبع: جام جم

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جایگاه سریال های تلویزیونی مخاطبان تلویزیون سریال های تلویزیونی تماشای فیلم و سریال برای تماشای سریال سریال های ایرانی تلویزیون ایران شناخته می شود شرکت کنندگان مورد علاقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  «قهوه اسپرسو»، «طوفان شن»، «تقلب»، «قاتلان ماه کامل»، «دو نخاله راننده»، «در مسیر بوستون»، «هوانوردان»، «هشت کوه»، «جورج کنجکاو۱»، «گودزیلا سیاره هیولا»، «پایمردی»، «عقاب فرود آمد»، «دنیای آپو»، «منطقه سبز»، «بانوی نقاش»، «کرم‌های شب تاب در باغچه»، «منافق» و «یک ثانیه»، از جمله این فیلم ها هستند.

شبکه یک سیما
*فیلم سینمایی جدید «جغد شب» به کارگردانی «آن ته جین»، امروز ساعت ۲۳:۳۰ پخش می شود.

*فیلم سینمایی «سوئیپر» به کارگردانی «امین شجاعی»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶:۰۰ پخش خواهد شد.
زنده یاد علی سلیمانی، عزت‌الله رمضانی، علی‌محمد رادمنش، صالح شجاعی، پارسا کاربخش، مهرشاد قادری و یاسین علیزاده در فیلم سینمایی «سوییپِر» بازی کرده اند.

شبکه دو سیما
*فیلم سینمایی «پرواز خاموش» به کارگردانی «عبدالحسین برزیده»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۰۰:۲۰ دقیقه بامداد پخش می‌شود.
حسین یاری، بهمن دان، مجید مشیری و ایرج نوذری در فیلم سینمایی «پرواز خاموش» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

*فیلم سینمایی «افسانه شهر قالی» به کارگردانی «حمیدرضا حافظی»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۰۸:۲۰ پخش خواهد شد.

شبکه سه سیما
*فیلم سینمایی «طوفان شن» به کارگردانی «جواد شمقدری»، امروز ساعت ۱۰:۰۰  پخش می‌شود.
احمد نجفی، فیروز بهجت محمدی، حسین انصاری و مهشید افشارزاده در این فیلم بازی کرده اند.

*فیلم سینمایی «تقلب» به کارگردانی «سومیک سن»، امروز ساعت ۱۶:۰۰ پخش می شود.

*فیلم سینمایی جدید «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، ساعت ۲۴:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «دو نخاله راننده» به کارگردانی «اوسوالدو کریویرانی»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۰:۰۰ پخش می شود.

*فیلم سینمایی جدید «در مسیر بوستون» به کارگردانی «کانگ جه گیو»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

شبکه چهار سیما
*فیلم سینمایی «هوانوردان» به کارگردانی «تام هارپر»، امروز ساعت ۲۰:۳۰ پخش می شود.

*فیلم سینمایی «هشت کوه» به کارگردانی «فلیکس ون گرونینگن و شارلوت واندرمیرش»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ پخش می شود.

شبکه تهران سیما
*فیلم سینمایی «جورج کنجکاو ۱» به کارگردانی «متیو اوکالاگان»، امروز ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «گودزیلا سیاره هیولا» به کارگردانی «هیرویوکی سشیتا»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۰۹:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی جدید «پایمردی» به کارگردانی «اچ وینات»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.

 شبکه نمایش
*فیلم سینمایی «عقاب فرود آمد» به کارگردانی «جان استرجس»، امروز ساعت ۰۱:۰۰ بامداد پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «دنیای آپو» به کارگردانی «ساتیاجیت رای»، امروز ساعت ۱۳:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «منطقه سبز» به کارگردانی «پال گرین گریس»،  ساعت ۱۵:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «بانوی نقاش» به کارگردانی «سوزانا وایت»،  ساعت ۱۷:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «کرم‌های شب تاب در باغچه» به کارگردانی «دنیس لی»، ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «منافق» به کارگردانی «پرادیپ کریشنامورتی»، ساعت ۲۱:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی جدید «یک ثانیه» به کارگردانی «ژانگ ییمو»، ساعت ۲۳:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «هیندنبرگ» به کارگردانی «رابرت وایز»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۰۱:۰۰ بامداد پخش می‌شود.

*فیلم تلویزیونی «پهلوان هرگز نمی‌میرد» به کارگردانی «مسعود رشیدی»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۱:۰۰ پخش می‌شود.
جعفر دهقان، محمد مهدی فقیه، سعید کریمی، شیوا خسرو مهر، پریسا گلدوست، منصور خاکی و کیانوش گرامی در این فیلم بازی کرده اند.

*فیلم سینمایی «بند باز» به کارگردانی «رابرت زمکیس»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شود.

*فیلم سینمایی «نوش دارو» به کارگردانی «نوانیات سینگ»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۲۱:۰۰ پخش می‌شود.

شبکه کودک
*پویانمایی «گلابی غول پیکر» به کارگردانی «آمالی نسبی فیک، یورگن لردام و فیلیپ اینشتین لیپسکی»، امروز ساعت ۱۴:۰۰ پخش می شود.

*پویانمایی «اقیانوس نورد‌ها و حلقه آتش» به کارگردانی «بلر سیمونز و کین ژو»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۴:۰۰ پخش می شود.

*فیلم سینمایی «پدر چهار فرزند و وایکینگ ها» به کارگردانی «مارتین میهه رنارد»، امروز ساعت ۱۷:۰۰ پخش می شود.

*فیلم تلویزیونی «هارمونیکا» به کارگردانی «سیدامید حسینی»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷:۰۰ پخش خواهد شد.
فاطمه گودرزی و پیام دهکردی در فیلم تلویزیونی «هارمونیکا» هنرنمایی کرده اند.

شبکه افق
فیلم سینمایی «دسیبل» به کارگردانی «این هو هوانگ»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۰:۰۰ پخش خواهد شد.

*فیلم سینمایی «مسافر ری» به کارگردانی «داوود میرباقری»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷:۰۰ پخش خواهد شد.
داریوش ارجمند، ویشکا آسایش و جمشید هاشم پور در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 شبکه سلامت (زیرنویس ویژه ناشنوایان)
*فیلم سینمایی «پدر بزرگ ها» به کارگردانی «سانتیاگو ریکوایجو»، جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۱:۰۰ پخش می‌شود.

شبکه فراتر (۴k)
*فیلم سینمایی «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» به کارگردانی «استنلی کوبریک»، امروز ساعت ۲۳:۰۰ پخش می شود.

 

دیگر خبرها

  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • رهسپار بر سکوی نخست مسابقات آزاد تفنگ پسران جوان
  • بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی
  • مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ؛ طهماسبی بر سکوی نخست نوجوانان ایستاد
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون