Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@03:04:16 GMT

فاجعه پیتزایی بیت کوین ۱۲ ساله شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۶۵۵۷

فاجعه پیتزایی بیت کوین ۱۲ ساله شد

روز ۲۲ می (۱ خرداد) در میان علاقه‌مندان دنیای رمزارز‌ها با عنوان «روز پیتزای بیت کوین (Bitcoin Pizza Day)» شناخته می‌شود. ۱۲ سال پیش، یک برنامه‌نویس ساکن فلوریدا به نام لازلو هانیچ (Laszlo Hanyrcz)، دو عدد پیتزا را از جوانی ۱۹ ساله به نام جرمی استردیونت (Jeremy Sturdivant) با پرداخت ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین خرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معامله جرمی، داستان خرید جزیره منهتن توسط پیتر مینویت (Peter Minuit) به قیمت ۲۴ دلار را تداعی می‌کند. ارزش امروزی کالای مورد معامله، باور کردن اینکه چنان معامله‌ای انجام شده است را سخت می‌کند.

هانیچ در تاریخ ۱۸ می ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹) در انجمن Bitcointalk.org اعلام کرد قصد دارد از بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده کند، ترجیحا دو عدد پیتزای بزرگ. او حاضر بود به هر کسی که بتواند پیتزا را سفارش دهد، برای او بیاورد و بلد باشد بیت کوین را تحویل بگیرد، ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین بپردازد. این پیشنهاد ۴ روز بدون پاسخ ماند تا اینکه در تاریخ ۲۲ می (۱ خرداد ۱۳۸۹)، جرمی استوردیونت، که در آن زمان ۱۹ سال داشت، این پیشنهاد را پذیرفت. او دو عدد پیتزا خرید و به منزل هانیچ در فلوریدا تحویل داد و ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین را تحویل گرفت. لازلو هانیچ در انجمن اینترنتی اعلام کرد پیتزا‌ها را دریافت کرده است و عکس زیر با خانواده‌اش را به اشتراک گذاشت.

اتفاقی که امروز به افتخار آن نام‌گذاری شده است، زوایای جالب زیادی دارد. خریدی که لازلو انجام داد اولین خریدی بود که در آن کالا یا خدماتی واقعی با بیت کوین مبادله می‌شد (یا اقلا اولین خریدی که ثبت و معروف شد). همچنین این ماجرا قیمت بیت کوین را در آن زمان نشان می‌دهد، جرمی برای این دو پیتزا حدود ۴۱ دلار پرداخته بود، بنابر این بیت کوین در آن زمان حدود ۰.۰۰۴ دلار قیمت داشت. آن تعداد بیت کوین که جرمی در ازای آن دو پیتزا به‌دست آورد در حال حاضر با توجه به قیمت فعلی بیت کوین، حدود ۳۰۰ میلیون دلار (حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومن) ارزش دارد.

اما نکته جالب توجه‌تر همینجاست. بخشی که همه افراد در مورد آن خیال پردازی می‌کنند این است که فردی با هزینه کردن حدود ۴۰ دلار، ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین بدست آورد. همه می‌خواهند جای جرمی باشند و اکثر افرادی که این ماجرا را می‌شنوند به حال لازلو دل‌سوزی می‌کنند و تصور می‌کنند او خسارت جبران ناپذیری دیده است و کسی نمی‌خواهد جای او باشد. با وجود اینکه لازلو یک برنامه‌نویس خبره است و یکی از پیشگامان و نوآوران استخراج بیت کوین با استفاده از GPU (واحد‌های پردازش گرافیکی) است.

روز پیتزای بیت کوین رویای میلیاردر شدن با تنها یک معامله بسیار موفق را بازمی‌نماید. رویایی که از پشیمانی به خاطر شانس از دست رفته حکایت دارد و نه پشیمانی بخاطر فرصت از دست رفته برای نوآوری و خلق یک سیستم مفید. در دنیایی که توسط ارز فیات دولت‌های بزرگ کنترل می‌شود و ثروت افراد جامعه تا حد زیادی تابع میزان نزدیکی آن‌ها به ماشین چاپ پول دولت‌ها است؛ رویاپردازی در مورد یک شبه ثروتمند شدن راحت‌تر است تا رویاپردازی در مورد موفقیت واقعی که از طریق یک تخصص مفید و ارائه کالا‌ها و خدمات با کیفیت به دست می‌آید. اکثرا مردم ترجیح می‌دهند خوش‌شانس باشند و یک فرد مبتکر سر راه آن‌ها قرار بگیرد تا اینکه خودشان مبتکر باشند.

جالب است بدانید که جرمی استردیونت این ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین را در سال زمانی‌که قیمت هر بیت کوین حدود ۴۰۰ دلار بود به فروش رساند و از حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش فعلی (و حدود ۶۹۰ میلیون دلار در زمان اوج قیمت BTC) تنها ۴ میلیون دلار را به دست آورد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز دلار رمزارز بیت کوین ارز دیجیتال میلیون دلار بیت کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته علی آبادی وزیر صمت، درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.

رانت ارزی مونتاژ کاران زیر نظر رسانه ها 

گفتنی است،  اخیراً گمرک ایران لیست ۱۰۰ واردکنندۀ نخست به‌لحاظ ارزش دلاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد، نکتۀ قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است.
همان‌طور که در پیوست شماره ۲ گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال ۱۴۰۲ قرار دارند، به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است این موضوع از دید رسانه ها دور نماند و با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و عدم برقراری ثبات در این بازار، این سوال توسط رسانه ها مطرح شد که لزوم تخصیص این میزان ارز به شرکت های مونتاژکار در شرایطی که شاهد تاثیر گذاری کم آن ها در بازار خودرو هستیم، چیست؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • شناسایی قاتل کشتی تایتانیک در یک عکس ۱۱۲ ساله (+عکس)
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد
  • (ویدئو) ترامپ برای آتش نشانان نیویورک پیتزا برد
  • گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو