Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب حی‌بر گفت: پس از وقوع گرد و غبار ۶۳۳ نفر با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی استان خوزستان مراجعه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، این روزها مهمان ناخوانده دیگری به نام گرد و خاک کشور را فراگرفته و فضای غبار آلوده و تیره‌ای 25 استان کشور را در برگرفته؛ به طوری که نفس کشیدن یکی از کارهای سخت این روزهای مردم شده است!

ریزگرد و غبار و تنفس

ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از درشت (غیر قابل تنفس) تا ریز ( قابل تنفس) طبقه بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

ذرات ریزتر دارای اثرات بالقوه مهمی بر سلامت انسان هستند. 

تماس با گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت

متداولترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گردو غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های فوقانی هوایی است. معمولا افراد زیر ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند:

نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت، آمفیزم و بیماران قلبی

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار واکنش‌های آلرژیک و حملات آسم را تحریک می‌کند. مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کرده و  در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد.

همچنین قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی و ریوی و احتمالا بیماری های قلبی ایجاد کند.

حبیب حی بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه با وقوع گرد و غبار در خوزستان در شبانه روز گذشته، ۶۳۳ بیمار دارای علائم و مشکلات تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند.

وی افزود: از این تعداد بیمار، ۵۶۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند همچنین ۳۳ نفر در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان بستری شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ۳۱ نفر از مردم استان در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند و کار‌های درمانی برای آن‌ها در حال انجام است.

در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟

حی بر عنوان کرد: در وضعیت بروز گرد و خاک از عموم مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی و سالمندان درخواست می‌شود توصیه‌های پزشکی را رعایت کرده و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند، همچنین بستن در‌ها و پنجره‌ها در پیشگیری از بروز علائم و مشکلات تنفسی موثر است.

وی اضافه کرد: در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و اگر دارای آسم هستید یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده کردید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنید.

براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز شنبه ورود توده جدید گرد و غبار، شاخص کیفی هوای شهر‌های آبادان، اهواز و شادگان در خوزستان را بار دیگر در شرایط خطرناک قرار داد.

سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۹ روز شنبه شاخص کیفی هوای آبادان را ۴۹۴، اهواز ۳۹۲ و شادگان ۴۴۰ در شرایط خطرناک اعلام کرد.

  انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشکلات تنفسی گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • وضعیت «نارنجی» هوا در دو شهر خوزستان
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان