Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@11:06:16 GMT

ارز ۴۲۰۰ تومانی ریشه بهره وری را خشکاند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۷۵۵۵

ارز ۴۲۰۰ تومانی ریشه بهره وری را خشکاند

وزیر جهاد کشاورزی در نشست ملی بهره‌وری با اشاره به چالش‌های امنیت غذایی که در دنیا به وجود آمده است گفت: اتفاقات به وجود آمده در دنیا نشان می‌دهد اقتدار غذایی کمتر از اقتدار نظامی نیست.

گروه کشاورزی بازارنیوز؛ «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در نشست ملی بهره‌وری با اشاره به چالش‌های امنیت غذایی که در دنیا به وجود آمده است گفت: اتفاقات به وجود آمده در دنیا نشان می‌دهد اقتدار غذایی کمتر از اقتدار نظامی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود هرچند در رشد بهره‌وری نیروی کار در کشاورزی از صنعت و خدمات جلوتر است، ولی به طور کلی این حوزه را نماد نیاز به افزایش بهره‌وری می‌دانند که درست هم هست.


ساداتی نژاد تصریح کرد تأمین امنیت غذایی راهی جز بهبود بهره وری ندارد و بهبود بهره وری در گرو تولید دانش بنیان است.


ساداتی نژاد تاکید کرد: طرح مردمی سازی یارانه‌ها را انقلاب در بهره وری صنعت دام و طیور می‌دانیم.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی به طور کلی ارزش افزوده کمتری از سایر صنایع دارد و به همین دلیل یارانه بگیر است گفت در دنیا یا عرض را به اول زنجیره، یعنی تولید کننده می‌دهند یا به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده می‌دهند. در ایران برای اولین بار وارد کننده یارانه دادیم و بدین نحو ریشه بهره‌وری را خشکاندیم.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹ میلیون تن ذرت چند میلیون تن کنجاله سویا و چهار میلیون تن جو از این طریق وارد شد و با قیمت پایین در اختیار تولید کننده قرار گرفت و این موجب شد تولید کننده انگیزه‌ای برای افزایش بهره وری نداشته باشد، گفت: دقیقاً از زمانی که ارز ۴۲۰۰ اجرا شد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور افزایش یافت.


وی با تاکید بر اینکه راهی جز افزایش بهره‌وری برای تأمین غذای ارزان قیمت وجود ندارد گفت: دنیا قبل از کاشتن بذر بازار‌های آن را تعیین می‌کنند تا کمبود و انباشتی وجود نداشته باشد در حالی که ما در سال‌های گذشته حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب آب صرف محصولی شد که هدر رفت، به بیانی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان.


وی افزود: در حال حاضر ما یک محصول و حدود یک درصد از صنعت کشاورزی را با کشت قراردادی تأمین می‌کنیم در صورتی که در دنیا از ۴۰ تا ۹۰ درصد به صورت قراردادی تأمین می‌شود.


وی افزود: در حال حاضر ما سالیانه ۱۳ میلیون تن گندم نیاز داریم که ده میلیون تومان برای نان خبازی دو میلیون برای صنعت و ۵۰۰ هزار تن برای نان‌های حجیم استفاده می‌شود.


ساداتی نژاد تصریح کرد از ابتدای دولت رویه قراردادی را شروع کردیم و به شرکت بازرگانی دولتی گفتیم باید علاوه و بستن قرارداد با کشاورز کشاورز را بیمه کند اسممان را نیز تأمین کند و در انتهای فصل باقی تسویه حساب کند تا کشاورز در دقیقه جز تولید محصول نداشته باشد.


وی ادامه داد: برنامه داریم امسال دو میلیون هکتار زمین کشاورزی را که قرار دادی کنیم قطعاً ما را به سمت امنیت غذایی خواهد برد.


وزیر جهاد کشاورزی افزود: الان کشت قراردادی برنج را با هدف ۴۵ هزار هکتار شروع کردیم و با استقبال کشاورزان روز گذشته از ۶۰ هزار هکتار عبور کرد همچنین که قراردادی کلزا را نیز در برنامه داریم.


وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال به هدف ۲۰ درصد اراضی قراردادی و پس از آن تا پایان دولت مواد بالاتر دست یابیم، زیرا با این روش به هدف نهادینه کردن الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی پیش خواهیم رفت.

 

پایان پیام//

برچسب ها: سید جواد ساداتی نژاد ، وزارت جهاد کشاورزی ، ارز 4200 تومانی ، بهره وری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RTA

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سید جواد ساداتی نژاد وزارت جهاد کشاورزی ارز 4200 تومانی بهره وری وزیر جهاد کشاورزی وجود آمده ساداتی نژاد امنیت غذایی میلیون تن بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: با توجه به ادامه‌دار بودن بارش‌ها امکان برآورد خسارت سیل تاکنون وجود ندارد همچنین در حال حاضر محور یزد به دربید، محور یزد به خضرآباد، محور مروست به هرات و محور اسفندآباد به صفاشهر به دلیل جریان سیل و روان آب مسدود است.

محمدعلی ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد با اشاره به اینکه سامانه بارشی همچنان در استان یزد فعال است، اظهار کرد: محور استان شامل محورهای یزد - طبس، یزد-هامانه، مهریز - کنج کوه، ده جمال - ببروئیه و محور آسفیج - راور به دلیل سیل و روان آب مسدود شده بود.

وی با بیان اینکه این مسدودی به دلیل ورود روان‌آب به جاده‌ها و احتمال وقوع خطر بوده است، افزود: به منظور حفظ امنیت رانندگان و خودروها مسیرهای مورد نظر توسط پلیس راهور مسدود شده است و به‌محض فروکش کردن طغیان رودخانه‌ها و آب در آن مسیرها، بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: همچنان سامانه بارشی در سطح استان فعال است و با توجه به ادامه‌دار بودن شرایط بحرانی نمی‌توان جمع‌بندی دقیقی از میزان خسارت سیل در استان را برآورد کرد.

وی بیان کرد: در برخی حوزه‌ها از جمله در بخش کشاورزی استان، تاکنون با همکاری اداره کل کشاورزی بحث ارزیابی اولیه در حوزه‌های قنوات و کشاورزی توسط تیم‌های ارزیاب آغاز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان یزد شاهد بارش‌ها رگباری و بهاری هستند، گفت: عمده بارش‌ها در ارتفاعات مرکز استان و در شهرستان بهاباد بوده است.

ملک‌زاده عنوان کرد: بارش‌ها و ورود روان‌آب در ۶ محور یزد-طبس، یزد –دربید، یزد- خضرآباد، اردکان –هامانه، بهاباد-بنستان، ببروئیه –ده جمال ممکن بود برای مردم خطراتی در بر داشته باشد مسدود شد و بعد از فروکش کردن روان آب بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به سیل‌های ۲ سال گذشته با توجه به تغییر اقلیمی و بارش‌های فرا نرمال در استان یزد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بارش‌های سیل‌آسا و سیل بالغ بر شش هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشاورزی، مسکونی و راه‌های استان یزد خسارت وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحرانی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ۲۰۰۰ سازه آبی -خاکی برای حفاظت ایمنی شهرها و بخشی برای تقویت قنوات و آبرسانی ایجاد شده است.

ملک‌زاده گفت: در حال حاضر بیش از ۴۹۰ تیم امدادی و خدماتی زیر مجموعه دستگاه‌های مختلف استان با همراهی گروه‌های جهادی در حال آماده باش و خدمت رسانی به همشهریان هستند.

کد خبر 747584

دیگر خبرها

  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی