Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنوع‌زیستی به معنای وجود شکل‌های متنوع حیات بر کره خاکی است که سلامت اکوسیستم را به تصویر می‌کشد؛ بیست‌ودوم ماه می هر سال به عنوان روز جهانی تنوع‌زیستی معرفی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «تنوع زیستی» واژه‌ای ظاهراً ساده است که کاربردهای بسیاری را دربرمی‌گیرد. واژه «تنوع» به تنهایی به گستره‌ای از چیزهای مختلف اشاره دارد و «زیست» نیز به معنای زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، تنوع زیستی بر گوناگونی زندگی روی کره خاکی دلالت می‌کند که هر چه میزان آن بیشتر باشد، سلامت و رفاه موجودات زنده نیز بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر، تنوع‌زیستی به تعداد گونه‌های گیاهی، جانوری، میکروارگانیسم‌ها، تفاوت در اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع ژن‌ها در موجودات زنده اشاره دارد و می‌تواند حتی یک تک‌سلولی در اعماق دریاها و یا یک گل تنها در بیابانی بزرگ را در بر گیرد.

امروزه بحران‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا بر دنیا حاکم است که تنوع‌زیستی می‌تواند اثرات آن را بر موجودات ساکن در کره خاکی به حداقل برساند. در واقع، هرچه تنوع‌زیستی بیشتر باشد، تاب‌آوری انواع گونه‌های جاندار در مقابل این بحران‌ها نیز بیشتر خواهد بود که در نتیجه، اثرات آن‌ها نیز بر کره سرخ به حداقل خواهد رسید. مردم سراسر دنیا، همه ساله بیست‌ودوم ماه می را به مناسبت روز جهانی تنوع‌زیستی در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند تا از این طریق، اهمیت آن را بر رفاه موجودات زنده به تصویر بکشند.

تاریخچه روز جهانی تنوع زیستی

روز جهانی تنوع‌زیستی برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ به جهانیان اعلام شد که در آن زمان، مردم در بیست‌ونهم ماه دسامبر هر سال، رویدادهایی برای بزرگداشت این روز برگزار می‌کردند. پس از گذشت تنها هفت سال، یعنی در سال ۲۰۰۰، تاریخ روز جهانی تنوع‌زیستی تغییر یافت و به بیست‌ودوم ماه می منتقل شد و از آن پس تا کنون، همه ساله مردم در همین تاریخ، رویدادهایی برای به تصویر کشیدن اهمیت تنوع‌زیستی برگزار می‌کنند.

ترویج زراعت تک‌کشت، که در آن در هر مزرعه تنها یک محصول خوراکی پرورش داده می‌شود، اثرات منفی بسیاری بر تنوع‌زیستی به جا گذاشته است. به عنوان مثال، بسیاری از ساکنان هر منطقه از کره خاکی، بدون آگاهی از انواع هویج (یا سایر محصولات زراعی) به مصرف تنها یک گونه از آن می‌پردازند و از مزایای خوردن سایر انواع هویج‌ها بی‌بهره می‌مانند. این در حالی است که در دهه‌های گذشته، به عنوان مثال در هر زمین کشاورزی تنوعی از هویج‌ها پرورش داده می‌شد و مردم با مصرف آن‌ها از مزایای زیادی برخوردار می‌شدند. از سوی دیگر، ترویج زراعت تک‌کشت منجر به ناپدید شدن بسیاری از انواع گونه‌های خوراکی نظیر موز شد به طوری که امروزه تقریباً تنها یک گونه موز در میان مردم سرو می‌شود. این اتفاق‌ها تنها چند مورد از لطمه‌های ناشی از نبود تنوع‌زیستی کافی بر کره خاکی است، با این حال چنانچه راه‌حلی برای حفظ جانداران مختلف ارائه نشود، در آینده نزدیک مشکلات بیشتری پیش روی موجودات زنده و محیط زیست قرار خواهد گرفت.

همه ساله در روز جهانی تنوع‌زیستی، موضوع ویژه‌ای به مردم سراسر جهان معرفی می‌شود تا علاقمندان دست به دست هم برای ترویج دانش خود در این زمینه و آگاهی هرچه بیشتر سایرین از اهمیت تنوع‌زیستی بکوشند و رفاه را برای خود و سایر موجودات زنده به ارمغان بیاورند.

چگونه می‌توان روز جهانی تنوع زیستی را جشن گرفت؟

گرامیداشت روز جهانی تنوع‌زیستی می‌تواند رویدادهای بسیار جالبی را در برگیرد و حتی به سرو خوردنی‌های لذیذ منجر شود. به عنوان مثال، مردم می‌توانند به بازدید از مزارع کشاورزی در محیط‌های اطراف زندگی خود بپردازند و از خوردن محصولات تازه و خوشمزه آن‌ها نهایت لذت را تجربه کنند. علاوه بر این، والدین و مربیان می‌توانند با استفاده از محصولات کشاورزی و میوه‌های رنگارنگ، یک رنگین‌کمان یا اشکال مختلفی را برای فرزندان خود به وجود آورند تا از همین سنین کودکی، آن‌ها را با اهمیت وجود تمام محصولات در کنار یکدیگر آگاه کنند.

همچنین، افرادی که علاقمند به شرکت در رویدادهای مربوط به روز جهانی تنوع‌زیستی هستند، می‌توانند با حضور در فضاهای سبز و طبیعی به پاکسازی آن‌ها از آلودگی کمک کنند تا از این طریق، رشد بهتر را برای پوشش‌های گیاهی به عنوان منابعی ارزشمند در حفظ تنوع‌زیستی به ارمغان بیاورند. از بین بردن گیاهان هرز نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این روز توسط مردم انجام شود و رشد بهتر و بیشتر سبزی‌ها و سایر پوشش‌های سبز مفید را درپی داشته باشد. حضور در طبیعت و تماشای زیبایی‌های محیط از دیگر اقدامات مفید در روز جهانی تنوع‌زیستی به حساب می‌آید که می‌تواند به افزایش آگاهی بشر از اهمیت این روز منجر شود.

کد خبر 576781

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز جهانی روزهای جهانی تنوع زیستی حفظ تنوع زیستی روز جهانی تنوع زیستی از بین رفتن تنوع زیستی حیوانات مناسبت های جهانی مناسبت امروز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روز جهانی تنوع زیستی تنوع زیستی موجودات زنده کره خاکی بر کره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم همبستگی جهانی در حمایت از مردم غزه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، دانشجویان آمریکایی و اروپایی با برپایی جنبش‌های دانشجویی، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند که این جنبش‌ها با سرکوب شدید دولت‌های غربی مواجه شده است.چند روزی است دانشجویان بسیاری از کشورها در حمایت از مرد مظلوم غزه همصدا شده ا ند .

اگرچه این جوانان پرورش یافته فرهنگ غربی هستند اما در مقابل این اعمال جنایتکارانه و کشتار بیرحمانه مردم مظلوم فلسطین واکنش نشان می دهند.

 

دیگر خبرها

  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • تداوم همبستگی جهانی در حمایت از مردم غزه
  • کافی است انسان باشد!
  • برای حذف پرسپولیس کافی است پنالتی تمرین کنید!
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟