Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه تعدد بخشنامه دریافت عوارض صادراتی به‌منظور تنظیم بازار داخلی است، گفت: عوارضی که مصوب شده، عوارض تنظیم بازار لحظه‌ای یا در شرایط حساس و خاص است که توانسته قیمت‌های داخلی و جهانی را به یک حالت تعادل برساند.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیف‌الله امیری» افزود: با توجه به جنگ اوکراین و روسیه به یک‌باره قیمت محصولات فولادی چندین برابر افزایش یافت، بنابراین تولیدکنندگان داخلی رغبتی به عرضه کالای خود در داخل کشور نداشتند و تمایل آنها به صادرات بیشتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌داد: در چنین شرایطی با توجه به اینکه تولید داخل با مشکل مواجه می‌شد، عوارض صادراتی وضع شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح‌کرد: این بخشنامه‌ها برای دریافت عوارض پلکانی ستاد تنظیم بازار بوده که در شرایط اضطرار وضع‌شده است، زیرا در شرایط اضطرار زمانی که قیمت‌های جهانی به یک‌باره کم‌وزیاد می‌شود، این بخشنامه‌ها اثرگذار خواهد بود.

امیری تاکید کرد: تعدد این بخشنامه‌ها به این صورت است که در ابتدا مصوبه تنظیم بازار توسط سران قوا مصوب و در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه امسال توسط ستاد تنظیم بازار به‌کل گمرکات کشور ابلاغ‌شد تا گمرکات این عوارض را به‌صورت پلکانی احصاء کنند.

وی اضافه‌کرد: در جلساتی که با گمرکات کشور داشتیم، آن‌ها نرم‌افزاری برای محاسبه این عوارض نداشتند و در نهایت روش را به این صورت تغییر دادند که ما درصد رشد را بسنجیم و با درصد عوارض به آن‌ها اعلام کنیم و آن‌ها نیز عوارض را به‌صورت پلکانی دریافت کنند.

مصوبات تنظیم بازار به‌صورت پلکانی است

امیری با بیان این‌که مصوبات تنظیم بازار به‌صورت پلکانی است و به همین علت هر ولحظه ممکن است بخشنامه‌ای در این مورد صادر کنیم، گفت: عوارض تنظیم بازار برای این بوده که هرلحظه قیمت‌ها نوسان افزایشی یا کاهش داشته باشند، بتوانیم قیمت‌های داخل را تنظیم کنیم، بنابراین تعدد بخشنامه‌ها به‌منظور تنظیم بازار داخل بوده است.

وی ادامه داد: در دومین بخشنامه‌ای که توسط دفتر صنایع معدنی در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه اعلام شد، رشد عوارض را با قیمت‌های جهانی مقایسه کردیم که اگر قیمت‌های جهانی صعودی بود، عوارض به‌طورقطع افزایش‌یافته و اگر قیمت‌های جهانی نزولی بود، عوارض کاهش پیدا می‌کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: در ابتدا قیمت مبنایی که در محاسبه دیده شد، قیمت هفته نخست دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بود، بنابراین در بخشنامه دوم ۶۹ ردیف تعرفه برای عوارض، پس از محاسبه با قیمت‌های جهانی اعلام شد.

امیری یادآور شد: غیر از مصوبه‌های ستاد تنظیم بازار، کارگروهی به نام «کارگروه مدیریت بازار» به ریاست قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز تشکیل شد که در ستاد تنظیم بازار این اختیار به این کارگروه داده‌شده تا اگر در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره ایرادات و اشکالاتی وجود داشت، آن‌ها را برطرف کند.

تغییرات قیمت جهانی هر ۲ هفته یک بار لحاظ می‌شود

وی یادآور شد: بنابراین دومین بخشنامه‌ای که اعلام کردیم شامل ۶۹ ردیف تعرفه بود که پس از محاسبات و مقایسه با قیمت‌های جهانی اعلام و مقرر شد هر دو هفته یک بار اگر قیمت‌های جهانی تغییر آن‌چنانی نداشته باشند، آن را تغییر داده و ابلاغ کنیم، اما اگر قیمت‌های جهانی در طول این دو هفته یک‌دفعه کاهش یا افزایش پیدا کند، ممکن است بخشنامه دیگری صادر کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تأکید کرد: این بخشنامه به‌منظور تنظیم بازار است، بنابراین برای این‌که در بازار داخلی مشکلی پیش نیاید، این بخشنامه به‌صورت پلکانی تغییر می‌کند.

به صفر رسیدن عوارض برخی کالاها

امیری با اشاره به بخشنامه سوم، ادامه داد: پس از حدود دو هفته که مطابق توضیحات اعلام شد، ازآنجا که قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کرد، بنابراین عوارض بعضی کالاها به صفر رسید و از فهرست حذف شدند و مجموع کالاها ۶۹ قلم به ۴۷ قلم تغییر پیدا کرد، البته اگر قیمت‌های جهانی افزایش پیدا می‌کرد این کالاها حذف نمی‌شدند و ممکن بود عوارض آن‌ها افزایش نیز پیدا کند.

وی با تأکید بر این‌که در تعیین عوارض صادراتی، افزایش و کاهش قیمت‌های جهانی هر دو برای تنظیم بازار داخل، مدنظر خواهد بود گفت: در بخشنامه چهارم نیز دوباره با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، فهرست مشمول عوارض کالا به ۲۷ قلم کاهش پیداکرده است که البته اگر قیمت‌ها افزایشی شود، دوباره بخشنامه صادر خواهد سد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان کرد: در بخشنامه پنجم مربوط به تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه نیز چگونگی اجرای بخشنامه‌های بعدی بیان‌شده است؛ ممکن است مشکلاتی در برخی بخشنامه‌های صادره باشد که این موارد در کارگروه مدیریت بازار مطرح‌شده و پس از تصویب در این کارگروه و تغییراتی که در کالاها و عوارض به وجود آمده آن را در بخش‌نامه‌ای اعلام کردیم.

امیری ادامه داد: در بخشنامه ششم نیز با توجه به دو هفته کاهش قیمت‌های جهانی، ردیف‌های کاهش عوارض از ۲۲ ردیف به ۱۱ ردیف کاهش پیداکرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین علت این‌که در عرض یک ماه چند بخشنامه صادر شده این است که این‌ها بخشنامه نیست، بلکه دستورالعمل تنظیم بازار به‌منظور تنظیم بازار داخلی است؛ بنابراین هر لحظه شرایطی به وجود بیاید که به بازار داخل لطمه بزند، ما باید مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار بلافاصله جلوی این تغییرات چه افزایشی و چه کاهشی را بگیریم تا برای تولید داخل مشکلی پیش نیاید.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بابیان این‌که این عوارض هم افرایشی و هم کاهشی است، توضیح‌داد: این عوارض مصوب شده، عوارض تنظیم بازار لحظه‌ای یا در شرایط حساس و خاص است، برای مثال در جنگ روسیه و اوکراین قیمت یک‌سری از کالاها به اوج رسید و ما با استفاده از این عوارض توانستیم بازار را تنظیم کنیم.

قیمت‌ها متعادل است و کالا به‌وفور وجود دارد

امیری تأکید کرد: باوجود بخشنامه دریافت عوارض، قیمت‌های داخلی و جهانی به یک حالت تعادل رسیده و اکنون قیمت‌ها متعادل است و کالا در داخل کشور به‌وفور وجود دارد و مشکلی ازنظر کالا نداریم، کالاها در بورس کالا عرضه می‌شود و تولیدکنندگان کالای خود را خریداری کنند و کالایی که خریدار ندارند نیز می‌توانند پس از پرداخت عوارض، صادر شوند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین منظور تنظیم بازار اگر قیمت های جهانی ستاد تنظیم بازار تنظیم بازار داخل تنظیم بازار صورت پلکانی عوارض صادراتی بازار داخلی اگر قیمت ها بخشنامه ها عوارض صادر کاهش پیدا دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی