Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@17:31:00 GMT

تشدید اختلاف‌ها در خصوص مسجد «گیانواپی» در هند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۵۸۸۱۷

تشدید اختلاف‌ها در خصوص مسجد «گیانواپی» در هند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، تنش‌ها در هند به دلیل اختلاف‌های موجود در خصوص مسجد «گیانواپی» شدت یافته است.

مسجد «گیانواپی» دومین مسجد در شمال هند به شمار می‌رود که در طول دهه‌های متمادی مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان در این منطقه واقع شده است.

این مسجد که قدمت آن به قرن شانزدهم باز می‌گردد، یک بار در سال 1992 به دست شماری از هندوها تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسجد «گیانواپی» در کنار معبد «کاشی ویشوانات» در شهر بنارس، مقدس‌ترین شهر هند برای هندوها در حوزه انتخابی «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور واقع شده است.

گروهی که از سوی دادگاه محلی برای بررسی مسجد تشکیل شد، اعلام کرد ستون سنگی موجود در این مسجد، نماد «شیوا» الهه هندوهاست. در حالی که مسئولان این مسجد این ادعا را رد کرده و معتقدند این آثار در واقع یک چشمه است.

این بررسی که در یک فیلم ویدئویی ثبت شده است، بعد از درخواست پنج نفر از زنان هندو از دادگاه محلی برای برگزاری آیین دینی خود در داخل مسجد به دلیل وجود این ستون، صورت گرفت.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که این مسئله می‌تواند به شدت یافتن درگیری‌های دینی میان اکثریت هندو و اقلیت مسلمان منجر شده و به دادگاه کشیده شود.

جمعیت‌های راست‌گرای هندو معتقدند که مغول‌ها که در 300 سال نخست قرن شانزدهم بر هند حکومت می‌کردند، مساجد زیادی را در محل معابدی که تخریب کرده بودند، بنا کردند و مسجد «گیانواپی» نیز یکی از این مساجد است.

دادگاه عالی هند با لغو حکم دادگاه بدوی مبنی بر ممنوعیت تجمعات بزرگ نمازگزاران در این مسجد، به مسلمانان اجازه داد همچنان در این مسجد نماز بخوانند اما در عین حال مقامات محلی  موظف شدند، منطقه اطراف میله سنگی را مسدود و از آن محافظت کنند.

این اختلافات یادآور اتفاقاتی است که در خصوص مسجد «بابری» در «آیودیا» در سال ١٩٩٢ رخ داد و زمینه‌ساز شورش‌های مرگبار بعدی شد. گروه‌های هندو این مسجد را تخریب کردند و هم‌اکنون مشغول ساختن معبدی بزرگ در محل آن هستند.

مولانا شهاب الدین رضوی، از رهبران مسلمان در هند هشدار داد که اگر مقامات هندو آسیبی به مسجد «گیانواپی» در «بنارس» وارد کنند، تظاهرات گسترده‌ای از سوی جامعه مسلمانان به راه خواهد افتاد.

 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۵ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 6092548

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟