Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای بهرامی گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، ارزش تولیدات بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۹ در چهارمحال و بختیاری ۱۳ هزار میلیارد تومان و پارسال ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.

بر اساس تقسیم‌بندی بانک جهانی هر کشور و یا منطقه‌ای که ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن منطقه یا کشور مربوط به حوزه کشاورزی باشد، اقتصاد آن منطقه کشاورزی محور است؛ بنابراین اقتصاد چهارمحال و بختیاری نیز کشاورزی‌محور است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر انجام تا شرایط رشد اقتصادی و توسعه استان فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

توزیع ۱۰۰ هزار نشای گیاهان دارویی در بام ایران

هم‌اکنون ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی چهارمحال و بختیاری مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است.

با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، می‌توان هزینه و اعتباری که برای تامین ارز و یارانه اختصاص داده می‌شد را به صورت مستقیم به تولیدکنندگان و افراد مصرف‌کننده داد تا میزان تولید و عرضه افزایش یابد، که با افزایش میزان عرضه، قیمت محصول نیز متعادل خواهد شد.

پارسال ۳۳۰ هزار تن خوراک دام شامل ذرت جو، سویا با قیمت دلار خریداری و وارد استان و به نرخ ارز ترجیحی چهار هزار و۲۰۰ تومان تحویل و توزیع شد که دولت هزینه خرید و تامین این نهاده‌ها را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کرد.

میزان این یارانه در سطح چهارمحال و بختیاری حدود سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود تا باعث ارزانتر شدن محصولات دامی شود و این محصولات ارزانتر به دست مردم و اقشار کم درآمد برسد، در صورتی که در بیشتر مواقع دهک‌های پردرآمد سهم بالاتری از این یارانه را داشتند.

پارسال، ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبارات بخش کشاورزی شامل منابع ملی و استانی برای بهسازی کانال‌ها، احیای قنات‌ها، توسعه باغات، اصلاح و نژاد دام، سنددار کردن اراضی اختصاص داده شد که این میزان اعتبار در مقایسه با سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه سه قلم نهاده دامی، عدد بسیار کوچک بود.

به گفته آقای بهرامی در شرایط اقتصادی کنونی کشور که دولت نیاز شدید به اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های بخش کشاورزی داشت، سهم بالای اعتبار در بخش تامین نهاده‌های دامی هزینه می‌شد که نتیجه مطلوبی نداشته است و توزیع مناسبی در بین دهک‌های جامعه نداشت.

سرانه مصرف مرغ ۲۵ کیلوگرم است که اگر این سرانه در نظر گرفته شود، اختلاف قیمت قبلی مرغ و قیمت فعلی آن در حدی نیست که توجیه‌کننده این میزان زیاد واردات و هزینه‌کرد دولت باشد.

تاکنون توزیع یارانه‌های حوزه کشاورزی عادلانه نبوده و انحرافات زیادی وجود داشته است.

در زمینه یارانه آرد و گندم هم یارانه درست استفاده نمی‌شد و کل میزان گندم تولیدی استان ۱۳۰ هزار تن است در حالی‌که سرانه مصرف استان در این حد نیست و مشخص می‌شود که در حوزه مصرف آرد و نان هم ضایعات و انحراف زیاد است.

کشور در سال‌های گذشته مصرف‌گرا و واردات محور بود و با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها می‌توان ضریب بهره‌وری در تولید را افزایش داد تا وابستگی کشور به واردات نیز کاهش پیدا کند.

در مرغدار‌های چهارمحال و بختیاری ضریب تبدیل نهاده به گوشت ۲.۸ کیلوگرم است در صورتی که متوسط جهانی ۱.۸ کیلوگرم است که با اجرای این طرح و افزایش بهره‌وری می‌توان به سمت میزان بهره‌وری جهانی حرکت کنیم و با کاهش میزان مصرف نهاده، میزان تولید را افزایش دهیم.

در استان جو مورد نیاز دامداران ۱۹۰ هزار تن است در حالی که در چهارمحال و بختیاری ۵۰ هزار تن جو تولید می‌شود و مابقی از استان‌های دیگر یا خارج کشور وارد استان می‌شود که این امر می‌طلبد که به جای واردات‌محور به سمت تولید حرکت کنیم و میزان عملکرد را افزایش دهیم تا وابستگی کمتر شود و یارانه این بخش به سمت تولید هدایت شود.

با اجرای بسته‌های تشویقی و همچنین خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی و با قیمت واقعی می‌توان کشاورزان را به تولید بیشتر ترغیب کرد.

در سال‌های گذشته گندم از کشاورز حداکثر تا کیلوی هفت هزار تومان خریداری می‌شد که امسال با اعمال بسته‌های تشویقی این میزان تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره بردار کشاورزی است که سالانه ۱.۵میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تولیدات کشاورزی توسعه اقتصادی سرانه مصرف چهارمحال و بختیاری میلیارد تومان بخش کشاورزی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۵۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح پمپاژ آب می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری غلامعلی حیدری امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در شورای اداری بخش ناغان، اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه پمپاژ آب کشاورزی ناغان مصوب شد که اجرای این طرح می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

وی افزود: همچنین در دور اول سفر رئیس جمهور اعتباری برای جاده شلمزار-ناغان-کارون ۴ و جاده فرخشهر-دزک-شلمزار در نظر گرفته شد که به دلیل حادثه خیز بودن این دو جاده در اولویت برنامه‌های استانی قرار گرفته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای تسریع روند اجرایی تبدیل آبیاری سنتی به نوین، مرمت و روکش جاده‌ها، حل مشکل پسماند، ایجاد نشاط با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی و محرومیت زدایی اهتمام لازم در نظر گرفته شود.

غلامعلی حیدری خاطرنشان کرد: بخش ناغان یکی از مراکز ترانزیتی و زیبای استان به شمار می‌رود که موضوع گردشگری و بوم گردی برای این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 747951

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • میزان بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/ بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت