Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:08:33 GMT

وجود جمعیت جوان برای حفظ دستاوردهای نظام ضروری است

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۱۳۲۸

وجود جمعیت جوان برای حفظ دستاوردهای نظام ضروری است

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرحسین بانکی پورفرد روز یکشنبه در گردهمایی فعالان عرصه جمعیتی در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا (س) قم افزود: حتی اگر در زمینه‌های علمی و اقتصادی به بهترین نتایج دست پیدا کنیم، ولی در سیاه چاله جمعیتی گرفتار شویم، همه چیز را یکجا از دست خواهیم داد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیشتر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند گفت: ۳۰ سال آینده، جمعیت کشور به سن پیری می‌رسد، و موتور محرکه جامعه از کار می‌افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانکی پورفرد با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی توسط جمعیت جوان و میانسال جامعه صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: وقتی جامعه به یک باره فاقد این گروه می‌شود، وضعیت بسیار نگران کننده‌ای پیدا می‌کند.

وی همچنین وضعیتی که ایران به لحاظ جمعیتی به آن دچار می‌شود را از جنبه‌های مختلف در جهان بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: ایران ظرف مدت سه دهه دارای جمعیت پیر و کهنسال می‌شود، در حالی که در اروپا سه قرن طول کشید به پیری جمعیت برسد.

بانکی پورفرد وضعیت جمعیتی که ایران با آن مواجه است را از حیث مکانی نیز در دنیا منحصر به فرد دانست و گفت: در حالی که کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان و افغانستان جمعیت جوانی دارند، ما جمعیت پیری داریم، از این رو موضوع جمعیت برای ما به یک اَبر بحران تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن هشدار در خصوص کاهش شدید سن باروری زنان کشور طی پنج یا شش سال آینده یادآور شد: در دهه ۶۰ تعداد زاد و ولد ۲۰ میلیون تَن بود و در دهه ۷۰ به نصف کاهش پیدا کرد، اگر متولدان دهه ۶۰ را از دست بدهیم، دیگر امیدی به حل معضل پیری جمعیت نخواهیم داشت.

بانکی پورفرد تصریح کرد: تعداد دخترها و پسرها در کشور یکسان است، از این رو با مشکل نسبت جمعیتی مواجه نیستیم، مشکلی که در گروه سنی بالای ۳۰ سال وجود دارد این است که برای دخترانی که در این سن قرار دارند، مردان بالای ۳۵ سال وجود ندارند.

وی ادامه داد: طبق فرهنگ جامعه، سن یک مرد در هنگام ازدواج باید چند سال از زن بیشتر باشد، اما باید فاصله سنی ازدواج را کاهش دهیم و ازدواج همسالان را توصیه کنیم.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس با اشاره به اینکه بیشترین ازدواجی که در کشور انجام شده، ازدواج همسالان بوده، و تعداد بالای طلاق هم مربوط به همسالان است گفت: برابر آمارها، طلاق زنی که یک سال از مرد بزرگتر است از طلاق مردی که چهار سال از زن بزرگتر است، کمتر می‌باشد،  پس باید این فرهنگ غلط که در ازدواج‌ها باید مردها چند سال بزرگتر از زن‌ها باشند را اصلاح کنیم.

برچسب‌ها قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قم ازدواج ساده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قم ازدواج ساده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قم ازدواج ساده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۱۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

ایسنا/اصفهان سخنگوی دولت گفت: اگر سال‌های سال بانک‌ها عادت کردند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند زمان می‌برد آنها را در مسیر درست ببریم.

علی بهادری جهرمی در جلسه شورای اداری شهرستان گلپایگان اظهار کرد: باید بتوانیم تورم نرخ مسکن را مهار کنیم، در این راستا در طرح نهضت ملی مسکن آورده دولت زمین است و تا جایی که می‌توان باید زمین‌های تک واحد و ویلایی به متقاضیان داده شود. اگر همه دست به دست هم دهیم جهش تولید که گفته مقام معظم رهبری است اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه منابع را به سمت اولویت‌ها سوق دهید، ادامه داد: تجارت خارجی ما در فروردین‌ماه سال جاری در مجموع ۱۰.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته، پس تبادلات ارزی دارد انجام می‌شود و حال منابع ارزی کشور خوب است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از نهضت‌های دولت تکمیل پروژه‌ها و قوانین نیمه تمام است، گفت: سال گذشته سه موسسه مالی اعتباری ناسالم بدون اینکه اتفاق خاص اجتماعی و اقتصادی رخ دهد، منحل شد که نشان می‌دهد دولت اهل شعار نیست، بلکه اهل عمل است. نظام بانکی متوجه شده است دولت با آنها شوخی ندارد و با هر تخلفی برخورد می‌کند. این دولت اهل اراده و تصمیم است. مصمم هستیم منابع بانکی را به سمت حوزه‌های تولید و مولد سوق دهیم.  

بهادری جهرمی تصریح کرد: زمانی که این دولت شروع به کار کرد تورم تولید کننده ما ۱۰۳ درصد بود که به سختی این عدد اکنون به حدود ۲۳ درصد رسیده است. برخی‌ها فکر می‌کنند که در دهه ۹۰ فقط در حوزه اقتصادی مشکل داشتیم، اما در حوزه اجتماعی، فرهنگی و... هم قابل دفاع نبوده است، حل این موضوعات زمان می‌برد و باید درباره اینکه در دهه ۹۰ چه گذشته است کتاب‌ها نوشت. اگر سال‌های سال بانک‌ها عادت کردند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند زمان می‌برد که آنها را در مسیر درست ببریم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دولت با نظام بانکی شوخی ندارد
  • ماجرای صف انتظار زوجین و تاخیر در پرداخت وام ازدواج پیگیری شد
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است