Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-08@10:33:53 GMT

روابطی که منطقه را نجات داد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۱۶۷۲

روابطی که منطقه را نجات داد

در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به مسقط یک روزنامه عمانی در مقاله‌ای به روابط مستحکم میان ایران و عمان پرداخت و نوشت که این روابط منطقه را نجات داد.

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه الشبیبه در مقاله خود به قلم علی المطاعنی نوشت: روابط ایران و عمان در سطوح مختلف دوجانبه و منطقه ای و بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه منطقه خلیج (فارس) همیشه ملتهب است و جهان همواره آشفته است، در میان این درگیری ها و اختلافات سیاسی و نظامی در منطقه طی سال های گذشته این روابط حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده آورده است که برخی طرف ها نمی خواهند که این منطقه و مردم آن از نعمت ثبات و امنیت برخوردار شوند و تلاش دارند تمام اقداماتی که در راستای حل اختلافات انجام می شود را با شکست مواجه کند.

در این مقاله همچنین آمده است که روابط دوجانبه ایران و عمان بسیاری از خطرات و فجایع را از منطقه دور کرده، خطراتی که مردم منطقه و جهان باید بهای سنگینی برای آن را پرداخت می کردند.

در بخش دیگر این مقاله آمده است: با توجه به صمیمیت موجود میان مقامات دو کشور(ایران و عمان)، روابط قوی در طی سال های گذشته حفظ شد و تمام طوفان های شدیدی که بر منطقه وارد شد نتوانست این روابط را تضعیف کند زیرا مبتنی بر حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی دیگران است. علاوه بر این میان ایران و عمان منافع مشترک و تبادلات تجاری وجود دارد و این دو کشور با توجه به اینکه مشرف بر تنگه راهبردی هرمز هستند با هم تلاش کردند که امنیت را در منطقه ایجاد کنند. تنگه هرمز گذرگاهی بسیار مهم برای تمام کشورهای منطقه است و ایجاد امنیت در آن نه تنها برای دو کشور بلکه برای تمام کشورهای منطقه و همچنین تجارت جهانی امری بسیار مهم است.

نویسنده آورده است که سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند که تنگه هرمز را از درگیری ها و منازعات بین المللی دور نگه دارند و این امر نه تنها به سود دو کشور بلکه به سود کشورهای منطقه و جهان است، سیاستی که سلطنت عمان همواره در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و عدم فریب خوردن از صداهایی است که ماهیت این روابط را درک نمی کنند و برای سوق دادن مسقط به دشمنی با تهران در راستای خدمت به منافع کشورهای دیگر تلاش بی فایده ای داشته اند.

در این مقاله آمده است: از هیچ کس پنهان نیست که سلطنت عمان طی سال های گذشته در راستای محافظت از این سیاست حکیمانه و در چارچوب روابط مستحکمش با ایران بهای سنگینی داده است و برخی ها به خاطر این روابط اتهامات نامناسبی به مسقط نسبت دادند و این امر بر بخش های مختلف از جمله بخش اقتصادی تاثیرگذار بود. کشورهای منطقه اخیرا توانستند از روابط مستحکم ایران و عمان که بر پایه و اساسی ثابت است و تحولات سیاسی منطقه و جهان آن را نمی لرزاند، رمز گشایی کنند و اکنون می بینیم که این کشورهای به سوی تهران آمده‌اند و به دنبال ایجاد صفحه جدیدی از روابط هستند.

نویسنده همچنین می گوید که تهران همواره از سیاست و خطی مشی منحصر به فرد عمان تقدیر کرده است و این سیاست اکنون به سیاست حکیمانه معروف شده است و کشورهای دیگر نیز باید همین سیاست را در پیش بگیرند.

در پایان این مقاله آمده است: علیرغم اینکه دود جنگ بلند شده بود سلطنت عمان بر عدم دشمنی با تهران اصرار داشت به همین دلیل مسقط همواره پایتخت واجد شرایط برای میانجیگری بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر بوده است، همه ما نقش سازنده مسقط در امضای توافق هسته ای میان تهران و قدرتهای جهانی که بعدها دولت قبلی آمریکا به طور یک طرفه از آن خارج شد را به یاد داریم. امیدواریم که این روابط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و برادرانه میان دو کشور که به سود هر دو ملت است گسترش یابد و کشورهای منطقه این مساله را بفهمند که سیاست عمان در راستای خیرخواهی برای تمام طرف ها است و هیچگاه علیه طرف دیگری نخواهد بود، سیاست عمان هیچگاه و به هیچ دلیلی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، بر اساس اعلام ریاست جمهوری ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به این کشور است.

سفر  رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

گفتنی است در راستای ایجاد زمینه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ایران و عمان ، سفر رییسی به عمان ، خلیج فارس ، سیدابراهیم رئیسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران و عمان خلیج فارس سیدابراهیم رئیسی کشورهای منطقه ایران و عمان سلطنت عمان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت روابط ایران و مصر هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آتش بس پایدار در غزه، اظهار داشت: اگر امریکایی‌ها به وعده شان عمل کنند و نسبت به آتش بس پایبند باشند، همه چیز برای یک آتش بس پایدار فراهم است.

وی ادامه داد: نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی معادله همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا این اتفاق نیفتد چرا که آتش بس در غزه می‌تواند به معنای پایان رژیم صهیونیستی باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌ها با وزیرخارجه مصر، افزود: گفت‌وگوهای خوبی با «سامح شکری» وزیرخارجه مصر داشتیم. در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت روابط طبیعی بین ایران و مصر هستیم.

امیرعبداللهیان در مورد عملیات وعده صادق، تصریح کرد: با دوستان و همسایگان خود روابط قوی داریم؛ دو روز قبل از عمیات «وعده صادق» از طریق همسایگان در منطقه به طرف امریکایی اعلام کردیم که ما هدفمان تنبیه رژیم اسراییل است. هشدار دادیم اگر در هر مقطعی آمریکا وارد اقدام علیه منافع ایران شود پاسخ ما برروی پایگاه‌های امریکا در منطقه فوری و قطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم پاسخی که جمهوری اسلامی ایران به گستاخی‌های رژیم صهیونیستی داد منجر به کاهش جنایات در منطقه شود.

کد خبر 6100140 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت روابط ایران و مصر هستیم
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است