ضرغامی: ملت آپلود بودیم، اما تبدیل به ملت دانلود شدهایم!
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۱۶۸۵
ایلنا نوشت: نخستین نشست خبری عزتالله ضرغامی (وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی) صبح امروز (اول خرداد) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
ضرغامی با اشاره به آنکه امروز در هفته میراثفرهنگی به آثار ثبت جهانی اختصاص دارد، گفت: میراثفرهنگی هویت و شناسنامه و مایه تشخص ماست و مهمترین عامل وحدت و انسجام ملی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: اکنون که یکی از رسالتهای رسانهها کوبیدن بر طبل بی هویتی است. این هویت میتواند برای جوانان ارزشمند باشد. فناوریهای نوین و فضای سایبری آسیبهای خودرا دارد چراکه تولیدات به سمت تولیدات هیجانی و زودگذر رفته و تولیدات محتوایی کمتر به چشم میخورد. باید درخصوص میراثفرهنگی محتوایی با عمق ییشتر تولید کنیم. ما ملت آپلود بودیم، اما در این سالها تبدیل به ملت دانلود شدیم.
ضرغامی با ارائه گزارش ۹ ماهه فعالیت در عرصه میراثفرهنگی گفت: امروز به میراثفرهنگی اختصاص دارد. اولین کار ما نظام مسائل میراثفرهنگی بود که مانع پیشرفت این حوزه میشد و مهمترین مسائل این حوزه در کنار نقاط قوت در ۲۲ مورد احصا و در ۳ بخش تقسیم شد. همه باید باهم همراه شویم و نگاه تحولی ما به عینکی بستگی دارد که به چشم میزنیم. باید نگاه تحولی ایجاد کنیم.
او ادامه داد: حوزه میراثفرهنگی بسیار تخصصی است. ارتباط با نخبگان و استفاده از کارشناسان به عنوان یک راهبرد اساسی در این حوزه مطرح است. در نشستهایی که داریم سعی بر آن است تا از نظر کارشناسان استفاده کنیم. در این میان رسانهها و فعالان میراثفرهنگی نقاط قوت این حوزه هستند.
وزیر میراث و گردشگری خاطرنشان کرد: باید از قضاوت نادرست پرهیز کنیم. رسانههای رسمی نمیتوانند بنایر دلایل مختلف اجازه دهند که همه حرف بزنند از این رو فضای مجازی میتواند این مسیر را هموار کنند. فضای گفتگو، چندصدایی نیاز امروز میراثفرهنگی است.
او برای حل مسائل میراثفرهنگی و اقدامات انجام شده، گفت: نگاه ملی باید انسجام یابد. در زمانی که در مجلس صحبت کردم نمایندگان مجلس گفتند که چنین نگاهی به میراثفرهنگی نداشتند. اکنون انسجام نگاه تا حدودی در مجلس حاصل شده و باید در سایر دستگاهها و نهادها نیز حاصل شود. ماموریت ما حفاظت از میراثفرهنگی است و ضمن آنکه فرصت ایجاد میکنیم که مردم از این آثار بازدید داشته باشند باید از آن حفاظت نیز داشته باشیم. برای آن کاوش میکنیم که مردم بتوانند نتایج آن را ببینند.
موزه را باید دید. میراثفرهنگی را باید دید. مخزن موزه جایی است که هزاران اثر را در دل خود نگه میدارد و کسی آن را نمیبیند و وقتی هم یکی از آنهارا نشان میدهیم به این فکر میکنند که نیافتد و نشکند. ما به این فکر میکنیم که چطور میشود که این آثار را نمایش داد. به طور مثال بشقاب سیمین را به موزه استانی بردیم و مورد استقبال قرار گرفت. حفاظت فیزیکی آثار از یک سو اهمیت دارد و نمایش آنها از دیگر سو اهمیت دارد.
او تصریح کرد: در حوزه اوقاف نیز حفظ العین یک اصل است و تفاهمنامه با آنها امضا کردیم. فردا هم تفاهمنامه با بنیاد مسکن داریم.
او درخصوص اکتشاف، حفاری و ... نیز گفت: نقاط ضعفمان را احصا کردیم. ۱۰ سال در رسانه ملی بودم و غفلت کردم. نگاهها باید به گونهای شود که علاوه بر حفظ آثار آنرا معرفی و حتا به درستی تفسیر کنیم تا بازدیدکنندگان چیزی یاد بگیرند. اگر در نیاوران هر روز صبح باید لباس شاه و فرح را اتو کنند و ترمیم کنند و... برای آن است که اگر کسی برای بازدید میآید برای او توضیح داده شود که این آثار برای چه کسانی است که چه اتفاقی برای آنها افتاده و کشور را واگذاشتند و فرار کردند. اگر از کاخ موزهها بازدید میشود باید بخشی از تاریخ که در آنجا رخ داده تعریف شود.
ضرغامی خاطرنشان کرد: موزههای خصوصی، استانی و عمومی در اولویت ماست. اگر ۷۶۰ موزه داریم حدود ۲۰۰ موزه متعلق به وزارت میراث است. هتل رامسر، موزه خودرو و چندین موزه خوب و درخور دیگر توسط بنیاد مستضعفان بنا شده. رامسر یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است و هتل رامسر که مهندسی ساز است قراره میزبان چندین موزه شود.
ما نباید آثار دورههای قبل را سانسور کنیم. ما نگاه مهندسی داریم و با نگاه درست باید به آثار تاریخی نگاه کرد. من آمدهام نگاهها را برهم بزنم. هزینه هم دارد، اما باید نگاه درست به میراثفرهنگی داشت. مشکلی داشتیم که مردم نمیتوانستند هدایای خود را به وزات میراث بدهند که با مصوبه دو هفته پیش دولت این مهم رفع شد و میتوانیم انجمن خیرین میراثفرهنگی را داشته باشیم و اساسنامه آن تدوین شده.
باید بتوانیم شرایط جذب کمکهای مالی، ارزی و ریالی مردم برای میراث را فراهم کنیم. همایش چهرههای ماندگار را خواهیم داشت و در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراثفرهنگی معرفی خواهد شد. در حوزه دانش بنیان نیز کارهای خوبی صورت گرفته از مرمتهای رباتیک گرفته تا اکتشاف بدون حفاری و ... حتا متاورس را مدنظر داریم.
یگان حفاظت اهمیت زیادی دارد و ماموریتهای زیاد در عین محدودیتها دارد و برنامههای خاص برای آن داریم. هر کس که قانونی و غیرقانونی به حفاری ورود کردن و قاچاق انجام دادن باید گفت که این کار آخر و عاقبت ندارد و باید راه خود را تغییر دهند. در نمایشگاهی شاهد نمایش ۱۶۰۰ قطعه تاریخی ارزشمند از دوره ایران باستان و تا عصرهای حاضر هستیم که توسط دو خانواده به موزه اهدا شده است.
منبع: آخرین نیوز
کلیدواژه: میراث فرهنگی برای آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقهمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.
عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقهمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
کد خبر 6089607