Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@03:15:13 GMT

۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد سال جاری باید ایمن سازی شوند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۲۱۱۷

۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد سال جاری باید ایمن سازی شوند

جواد سپاهی از فنس کشی و ساماندهی ۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد ماه سال جاری با همکاری بنیاد برکت، خیرین و دهیاران خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد سپاهی، سرپرست معاونت استانداری و فرماندار ویژه چابهار در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به سیستم تامین آب و آبرسانی سنتی و روستایی در هوتگ ها انجام می شود بیان کرد: هوتگ ها به منظور ذخیره آب، بخش حیاتی و کارآمدی در زندگی و جز لاینفک زندگی مردم روستایی شده و سابقه استفاده از این سیستم تامین آب و آبرسانی بیش از هزار سال بوده و ساکنین این مناطق آن را حفظ کردند و به نظر تاکنون کارآمد هم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی ادامه داد: بیشتر این هوتگ ها در «دشتیاری» و «پلان» و بخش مرکزی شهرستان چابهار و به خاطر کمبود آب و بارندگی در این مناطق، استفاده از این هوتگ ها تنها راه دسترسی مردم به آب است.
 
۱۱۰۳ هوتگ در مناطق روستایی شهرستان چابهار وجود دارد
 
وی گفت: از آنجا که وجود این هوتگ ها با زندگی مردم این مناطق اجین شده است، راهکارهایی با کارگروه ساماندهی هوتگ ها برای پیشگیری حوادث اتخاذ شد که در شهرستان چابهار هزار و ۱۰۳ هوتگ در حال حاضر در مناطق روستایی موجود است که ساماندهی این هوتگ ها آغاز می شود.
 
فرماندار ویژه چابهار با اشاره به اینکه حصار و تغییر نحوه دسترسی به آب داخل این منابع اقدامات اولیه برای پیشگیری از وقوع چنین فجایعی است تصریح کرد: در فاز اولیه و طی بررسی ها سه تیم کارشناس تمامی اطلاعات همراه با طول و عرض و مالکین روستایی ها شناسایی و مشخص شده است.
 
وی با بیان اینکه اکثر این هوتگ ها شخصی و در داخل روستا هستند ادامه داد: عمق برخی هوتگ ها به ۱۰ تا ۲۰ متر می رسد و کف آنها نیز گل رس است و احتمال غرق شدن کودکان و احشام بسیار زیاد است، لایروبی، حصارکشی اقدامات اولیه برای جلوگیری از بروز حادثه است و هم اینکه ظرفیت آبگیری آنها افزایش یابد.
 
ادارات جهت ساماندهی و ایمن سازی هوتگ ها مشارکت فعال داشته باشند

سپاهی با بیان اینکه جمعی از ادارات جهت ساماندهی و ایمن سازی هوتگ ها مشارکت دارند اذعان کرد: ادارات؛ آبفا، آب منطقه ای، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، بخشداران و دهیاران و همچنین از ظرفیت معتمدین، علما و شوراها در این امر مشارکت دارند.
 
وی ادامه داد: ۳۸ روستای مرکزی شهرستان چابهار برای شستشو و احشام از هوتگ استفاده می کنند و مابقی به آب لوله کشی دسترسی دارند.
 
فرماندار چابهار افزود: همه اعضای کارگروه به این نتیجه رسیدند که هوتگ ها باقی بماند و جمع آوری نشوند حتی روستاهایی که آب لوله کشی دسترسی دارند، چراکه زمین های کشاورزی روستا هم با آب هوتگ تامین می شود.
 
وی از فنس کشی و ساماندهی ۱۰۰ هوتگ تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: با اولویت بندی هوتگ هایی که عرض و عمق بیشتر و داخل روستا هستند مشخص شدند و ۱۰۰ هوتگ با همکاری بنیاد برکت و خیرین، دهیاران ایمن سازی اولیه انجام خواهد شد و در اقدامات بعدی در کنار فنس کشی و ایجاد پله آبشخور احشام جدا خواهد شد.
 
سپاهی با اشاره به مقوله آموزش به دانش آموزان و روستانشینان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، هلال احمر و ائمه جمعه در نمازها و سخنرانی ها با دقت بیشتر و اطلاع رسانی به مردم با نصب تابلو و بنر استفاده صحیح هوتگ ها را به اهالی روستا یادآور شوند.
 
 
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان چابهار هوتگ ها ایمن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، یعقوب اندامی افزود: از سال۲۰۰۱ تا کنون با تلاش همکاران مراکز بهداشت و با وجود پوشش بالای واکسیناسیون و انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه، وضعیت عاری از فلج اطفال در کشور تداوم داشته است.

او تصریح کرد:، اما احتمال ورود و انتشار مجدد این بیماری با وجود دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان که بیماری فلج اطفال در آن‌ها بومی می‌باشد در کشور وجود دارد که برنامه ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال گروه‌های هدف در استان همدان انجام می‌شود. 

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال نیز در دو مرحله ۲ تا۴ اردیبهشت ماه و ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد ماه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال جهت کودکان زیر ۵ سال در استان انجام می‌شود. 

یعقوب اندامی افزود: گروه‌های هدف این برنامه واکسیناسیون همه مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و همه کودکان زیر ۵ سال که احتمالا همراه مادران خود در زندان اقامت دارند خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • ایمن سازی سراهای پرخطر بازار
  • طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • ۱۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در سال جاری پرداخت می شود