Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@23:12:20 GMT

به «عصر جدید» خیلی جدی نگاه نکنید!

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۳۵۳۰

به «عصر جدید» خیلی جدی نگاه نکنید!

میلاد عمرانلو ـ رهبر گروه کر، آهنگساز و سرپرست گروه آوازی تهران ـ معتقد است که «برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونی بیش از هر چیزی جنبه سرگرمی و وقت پر کردن دارند تا استعدادیابی و معرفی چهره‌های خاص.»

البته او در ادامه درباره آسیب‌هایی که ویژگی چنین برنامه‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد، توضیح می‌دهد: اگر دست اندرکاران این برنامه‌ها، بیننده‌ها و شرکت کننده‌ها واقف باشند چه چیزی را می‌سازند، تماشا می‌کنند و در چه فضایی حضور پیدا می‌کنند، شاید بدین ترتیب بتوان مانع بزرگ کردن این برنامه‌ها و نگاه جدی‌ به آنها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

* «عصرجدید» و «جوکر» با موسیقی درست برخورد می کنند؟

* خطر «عصرجدید» برای خوانندگی

عمرانلو در ادامه صحبت‌هایش به ایران اکونومیست می‌گوید: ساخت و پخش چنین برنامه‌هایی باید با یک برنامه‌ریزی اصولی و درست صورت بگیرد، نه اینکه هدف صرفا برگزاری مسابقه و اهدای جایزه باشد که بعد از شش ماه تا یک سال بعد، فرد یا افراد منتخب از حافظه عمومی حذف شوند.

او در راستای صحبت‌هایش به اثری که حمایت جشنواره موسیقی فجر از شرکت‌کنندگان در دهه ۸۰ داشته می‌پردازد و می‌گوید: جشنواره موسیقی فجر در نیمه دوم دهه ۸۰ دارای بخش‌ رقابتی بود که عده‌ای از برگزیدگان آن دوره هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند. البته این امر صرفا به واسطه حمایت بالای وزارت ارشاد و یا امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده، نبود، ولی حمایت‌های حداقلی جشنواره بی‌تأثیر هم نبود که متأسفانه این حمایت‌ها از اواسط دهه ۹۰ به طور کامل حذف شد.  

عمرانلو همچنین درباره اثرات حذف این حمایت‌ها عنوان می‌کند: بزرگترین آسیبی که از حذف چنین اتفاقی رخ داد، بی انگیزگی در گروه‌های مخصوصا شهرستانی است. در حقیقت در همان سال‌ها شاهد دیده شدن یک سری گروه‌ها از شهرستان‌هایی چون کرمان، مشهد، گرگان یا اصفهان در شاخه کر بودیم که اکنون بعد از گذر سال‌ها فعالیت چندانی ندارند و دیگر هم شاهد چنین اتفاقاتی نبوده و نیستیم.

آیا هدف کار فرهنگی است؟

این موسیقیدان معتقد است که برنامه‌های استعدادیابی که در تلویزیون پخش می‌شوند، هدف فرهنگی ندارند و کار آنها بیشتر جنبه سرگرمی و پر کردن وقت مخاطب است. ولی اگر دارای یک هدف فرهنگی باشند، پس از پیدا کردن استعدادها بررسی می‌کنند که چگونه به حمایت از آنها بپردازند. وگرنه که صرفا پرداخت یک جایزه نقدی بدون حمایت فایده‌ای ندارد و منجر به خاموش شدن آن جریان می‌شود. چنین اقدامات مهمی باید توسط کارشناسان زیادی بررسی و برای آن چاره‌ اندیشیده شود.

عمرانلو درباره تجربه‌ای که خود او به همراه «گروه آوازی تهران» در جشنواره موسیقی فجر پشت سر گذاشته، بیان می‌کند: در سال ۸۷ به همراه «گروه آوازی تهران» جایزه اول جشنواره را در بخش «آوازی» برنده شدیم. در آن زمان علاوه بر جایزه نقدی که برنده شدیم، پس از یک سال (سال ۸۸) وزارت فرهنگ ما را به مسابقات آسیایی که در کره برگزار می‌شد، اعزام کرد. این امر نقطه آغازی برای ما بود که از آن پس به کشورهای دیگر مانند چین، ایتالیا، اسپانیا و ... هم دعوت شدیم، البته این بار بدون کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.  

او ادامه می‌دهد: شاید اگر پس از برنده شدن در جشنواره موسیقی فجر از ما حمایت نمی‌شد، چه بسا ما هم یکی دو سال فعالیت می‌کردیم و بعد هم تمام فعالیت‌هایمان در نطفه خاموش می‌شد.

این آهنگساز در مقایسه نمونه‌های خارجی این برنامه‌ها با نسخه ایرانی‌شان بیان می‌کند: نمونه‌های خارجی چنین مسابقاتی زیاد است، ولی در این برنامه‌ها پس از به شهرت رسیدن شرکت‌کنندگان، مدیربرنامه‌ها و شرکت‌های سرگرمی با آنها همکاری کرده و کمک می‌کنند که استعدادها دیده شوند و هنر خود را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه اگر وضعیت اکنون برنده چهار سال پیش امریکن آیدل را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که زندگی آن فرد در جهت مثبت تغییر و رشد کرده است.

چرا خوانندگی؟

پاسخ می‌دهد: تا زمانی که شبکه‌های ما ساز را نمایش نمی‌دهند چه توقعی می‌توان داشت؟ نوازنده‌ای که سال‌ها زحمت کشیده و شاید به دنبال جایی برای دیده شدن است، مگر در صدا و سیما شرایطش را دارد؟ پس تنها می‌مانند افرادی که در حوزه خوانندگی فعال هستند چون این آقایان شانس آن را دارند که خودی نشان دهند. البته محدودیت نمایش ساز و حضور خانم‌ها در شاخه موسیقی در این برنامه‌ها به سیاست‌های کلان کشور مربوط است و ربطی به این برنامه خاص یا شبکه ندارد.

همچنین از او سوال می‌کنیم که چرا برگزیدگان بخش خوانندگی این مسابقات بیشتر وارد مارکت پاپ می‌شوند؟ بیان می‌کند: جهت و هدف این مسابقات همین است؛ یعنی هدف آنها بیشتر خواننده پروری در شاخه موسیقی پاپ است تا پرورش یا حداقل معرفی موسیقیدان‌هایی که می‌توانند به رشد موسیقی کمک کنند. البته هر از گاهی افرادی در حوزه موسیقی ایرانی هم شرکت می‌کنند ولی باید دید خروجی آن چه خواهد بود؟

میلاد عمرانلو

بسیاری از خوانندگان سواد خواندن ندارند

او در پاسخ به این سوال که چرا تصور عمومی بر این باور است که خوانندگی کار راحتی است؟ می‌گوید: اگر بخواهید به صورت علمی و آکادمیک نگاه کنید، موسیقی در کل رشته بسیار سختی است. خوانندگی هم در جایگاه خود کار بسیار مشکلی است. یک خواننده اول از همه باید توانایی خواندن داشته باشد، گوش خوب داشته باشد و آموزش دیده باشد. خواننده‌ای که با اصول اولیه موسیقی چون نت خوانی و سلفژ آشنایی ندارد، خواننده‌ای کم سواد یا بی سواد است. ولی در چنین مسابقاتی از شرکت‌کننده در بخش خوانندگی حتی سوال هم نمی‌شود که آیا می‌تواند نت بخواند؟ البته این ایرادی است که نه تنها در این مسابقات بلکه در سطح بالای خوانندگان ما چه پاپ و چه موسیقی ایرانی وجود دارد.

عمرانلو ادامه می‌دهد: مطمئن هستم اگر از ۱۰ خواننده اول مطرح موسیقی کشور یک تست ساده تئوری موسیقی یا سلفژ گرفته شود، شاید هشت نفر از آنها توانایی پاسخ دادن به سوالاتی را که یک هنرجوی هنرستانی سال دوم یا سوم هم‌اکنون به آن وارد است، نداشته باشند. این مشکلی است که در سیستم آموزشی ما وجود دارد و خواننده‌ها هم خیلی نیازی نمی‌بینند که بخواهند این بخش از موسیقی را فرا بگیرند و با دانش بیشتری کار خود را پیش ببرند.

این همه تلاش برای مجوز یک کنسرت؟

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به سخت‌گیری صدور مجوزهای برگزاری کنسرت می‌پردازد و می‌گوید: احساس می‌کنم زمانش رسیده که مسئولین فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد در نگاه خود به موسیقیدان‌ها تغییر انجام دهند. موسیقیدانی که ۲۰ سال برای هر اجرای خود مجوز گرفته، سطح و کیفیت کارش اثبات شده است و تخلفی نمی‌کند و نکرده، چرا باید هر بار برای اخذ مجوز برگزاری کنسرت خود از ۱۰۰ تا فیلتر رد شود؟

عمرانلو ادامه می‌دهد: این سخت‌گیری‌ها فرسوده کردن هنرمندان و بی‌انگیزه کردن آنها نیست؟ من از سال ۸۴ روی صحنه رفته‌ام؛ یعنی هنوز به این بلوغ نرسیده‌ام که تشخیص بدهم قطعاتی که قصد اجرایشان را دارم مناسب حال سالن یا شنونده هست یا نه که هر بار باید مراحل زیادی را برای اخذ مجوز پشت سر بگذارم؟ این امر جز اتلاف وقت من چه ثمره دیگری دارد؟

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میلاد عمرانلو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلاد عمرانلو جشنواره موسیقی فجر برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید

چندی پیش سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در سه استان کشور بر اثر مصرف قارچ های وحشی خبر داد و اعلام کرد که امسال نسبت به سال های پیش، میزان مسومیت ها سه برابر افزایش یافته است. درهمین راستا نیز معاون اورژانس کشور هشدارهایی را به مردم ارائه کرده است.

حسن نوری ساری درباره قارچ های وحشی گفت: هر ساله در بهار، در استان‌هایی که بارش در آن مناطق زیاد است و خاک خوبی دارند؛ قارچ های مختلفی به صورت خودرو رشد می‌کنند. این قارچ ها در جنگل‌ها ،دامنه کوه‌ها، دشت ها و حتی باغچه ها نیز قابل مشاهده است و در این فصل تعداد آن ها بسیار زیاد است. در واقع در تمام استان‌ها این قارچ ها یافت می‌شوند و تنها در مناطق کویری قارچ وحشی رشد نمی‌کند.

فقط قارچ‌های کارخانه‌ای را مصرف کنید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: قارچ هایی که این چنین به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کنند؛ به «قارچ‌های وحشی» معروف‌اند و غیرقابل خوردن هستند و تنها قارچ‌هایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند قابلیت مصرف برای انسان ها را دارند.

نوری با اشاره به علت غیرقابل خوردن این قارچ ها گفت: این قارچ ها را هیچ انسان و حتی حیوانی نمی‌تواند مصرف کند، چرا که بیشتر این قارچ‌ها سمی هستند.  برخی از این قارچ ها تنها عوارضی مانند اسهال و تهوع دارند و بعضی از آن ها به شدت سمی هستند و سبب کشته شدن فرد مصرف کننده می‌شوند.

وی به طبیعت گردان و گردشگران توصیه کرد که به هیچ وجه هیچ قارچی را که در طبیعت مشاهده کرده‌اند؛ نخورند و حتی به آن ها دست نزنند زیرا بیشتر این قارچ ها قابل تشخیص نیستند.

قارچ‌های سمی با چشم قابل تشخیص نیستند

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه قارچ‌های سمی با چشم و بدون انجام آزمایش از قارچ‌های غیرسمی قابل تشخیص نیستند. یعنی هیچ مشخصه ظاهری مانند اندازه، رنگ، شکل کلاهک و ... وجود ندارد که بر اساس آن بتوان این دو نوع گروه قارچ را از هم شناسایی کرد بنابراین نباید به هیچ وجه این قارچ‌ها را مصرف کرد.

در صورت مسمومیت با قارچ چه کنیم؟

نوری در پاسخ به این پرسش که اگر فردی اشتباهی این قارچ‌ها را خورد بهترین کار چیست؛ گفت:بهترین روش این است که فرد را به استفراغ کردن مجبور کنیم تا قارچ از بدن وی کاملا خارج شود سپس مراجعه به مراکز درمانی بسیار مهم است.

عوارض قارچ‌های موسکاریا چیست؟

وی با اشاره به انواع قارچ‌ها افزود: برخی قارچ‌ها مانند «قارچ های موسکاریا» ممکن است در بدن فرد آبریزش ایجاد کنند. به این صورت که فرد بسیار عرق می‌کند. بزاق دهان زیاد می‌شود. آبریزش از چشم و بینی نیز اتفاق می‌افتد. همچنین ادرار نیز بسیار زیاد می‌شود که با دارو قابل درمان است.

مراقب توهم قارچ‌های جادویی باشید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: نوع دیگری از قارچ ها به نام «قارچ‌های جادویی»، توهم زا هستند. به صورتی که ممکن است به جای مواد مخدر نیز مصرف شوند.

نوری با بیان اینکه این نوع از قارچ مسخ شخصیت می‌آورد؛ گفت: متاسفانه آسیب این قارچ به حدی است که در شخصیت فرد تغییراتی ایجاد می‌کند. به صورتی‌که ممکن است یک استاد دانشگاه بسیار آرام و متین، در صورت مصرف این قارچ‌ها، در عرض چند ساعت به قدری در شخصیتش تغییر ایجاد شود که فرزند خود را به قتل برساند و تا پایان عمر پشیمانی به وجود آورد.

قارچ‌های آمانیتا و خطر مرگ با از کار افتادن کبد

این متخصص طب اورژانس افزود: قارچ دیگری به نام «قارچ های آمانیتا» وجود دارد که باعث اسهال و استفراغ در فرد مصرف کننده می‌شود. اگر این عوارض بعد دو ساعت خود را نشان دهند با یک سرم تراپی درمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به «قارچ های آمانیتا» افزود: اما اگر این عوارض بیشتر از شش ساعت بعد مصرف خود را نشان دهند، معمولا تا دو روز ادامه خواهند داشت و به یکباره تمام می شوند اما موجب از کار افتادن ناگهانی کبد و در نتیجه مرگ خواهند شد.

اگر با قارچ مسموم شدید با اورژانس تماس بگیرید

معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اگر علائم این مسومیت‌ها بسیار شدید بود؛ باید با اورژانس تماس گرفت تا همکاران ما بلافاصله برای درمان اقدام کنند.در غیر این صورت باید به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کرد.

نوری خطاب به افراد محلی و طبیعت‌گردان گفت: برخی قارچ های سمی توسط مراکز مربوطه شناسایی شده‌اند اما چون همه قارچ‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند به مردم هشدار می دهم که تصور نکنند قارچ‌ها را می‌شناسند؛ زیرا اکثر قارچ های وحشی سمی بوده و نمی توان آن ها را از ظاهر تشخیص داد.

وی در پایان از مردم خواست که به هیچ وجه قارچ‌های وحشی را که در طبیعت یافت می‌شوند مصرف نکنند. همچنین در صورت مصرف هر چه سریعتر آن را استفراغ کرده و بیمارستان مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • سخنگوی شهرداری تهران: برنامه‌ای برای باشگاه‌داری نداریم
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • شهرداری تهران برنامه‌ای برای باشگاه‌داری ندارد
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)