Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز روت کانال برای مدتی می‌تواند دندان دچار پوسیدگی یا سایر مشکلات را حفظ کند، اما دندان در نهایت شکننده می‌شود و می‌میرد.

این پژوهشگران برای دانستن اینکه این فرآیند چه مدتی طول می‌کشد، داده‌های مربوط به بیش از ۴۶۰۰۰ بیمار که در سراسر آمریکا روت کانال انجام داده بودند، آنالیز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر تانکام تیوالیکاکات، رئیس بخش انفورماتیک دندانی در انستیتو رجنستریف و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ایندیانا و سرپرست این پژوهش می‌گوید این یافته‌ها «داده‌های جهان واقعی درباره طیف گسترده‌ای از این بیماران نه فقط آنهایی که در نظام‌های بهداشتی بزرگ یا آنهایی که بیمه دندانپزشکی دارند، در اختیار می‌گذارد.»

به گفته او، این اطلاعات می‌تواند به بیماران و دندانپزشکان در تصمیم‌گیری درباره مراقبت بهتر از دندان‌ها کمک کند.

این بررسی نشان داد میانه مدت بقای دندان پس از روت کانال ۱۱.۱ سال است،‌یعنی در نیمی از این بیماران دندان مدت کمتری دوام آورده بود و در نیمی دیگر مدت بیشتری.

این بررسی نشان داد چند عامل می‌تواند مدت عمر درمان‌های روت‌ کانال‌شده را بیشتر یا کمتر کند:

- دندان‌هایی که روت کانال می‌شوند و بعد هم پر و هم روکش می‌شوند تا حدود ۲۰ سال دوام می‌آورند.

- دندانهایی که بعد از روت کانال یا پر می‌شوند یا روکش می‌شوند، حدود ۱۱ سال عمر می‌کنند.

- دندان‌هایی که پس از روت کانال کار ترمیمی روی آنها انجام نمی‌شود، حدود ۶.۵ سال عمر می‌کنند.

بر اساس این بررسی که یافته‌های آن در «ژورنال پژوهش‌های دندانی» منتشر شده است، داشتن بیمه دندانپزشکی اثر قابل‌توجهی بر مدت بقای دندان دارد.

به گفته دکتر تیوالیکاکات، این داده‌ها اهمیت پوشش بیمه دندانپزشکی برای روکش و گزینه‌های ترمیمی دائمی را نشان می‌دهند. 

او می‌گوید: «بهداشت دهان و دندان یک موضوع بهداشت عمومی است که به طور قابل‌توجهی بر سلامت کلی مردم تاثیر می‌گذارد. بررسی سوابق دندانپزشکی می‌تواند به ما کمک کند راه‌های بهبود درمان، شناسایی رابطه سببی و حفظ سلامت دندان و لثه‌ها را بهتر بشناسیم.»

کد خبر 678279 برچسب‌ها دندان و دندانپزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دندان و دندانپزشکی روت کانال دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۳۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مریم کوشکی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: پویش سلامت دهان و دندان در سه روز متوالی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقا کیفیت زندگی، افزود: هدف از اجرای این پویش افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه‌جانبه و آگاهی‌رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: در این پویش آموزش‌های لازم در راستای حفظ سلامت دهان و دندان از طریق رسانه‌های آموزشی، صداوسیما، آموزش‌های چهره‌به‌چهره، رسانه‌های جمعی و… به جامعه هدف ارائه خواهد شد.

کوشکی، تصریح کرد: شعار روز اول این پویش «دهان دریچه سلامت»، شعار روز دوم «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» و شعار روز سوم این پویش «نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان» انتخاب شده است.

کد خبر 6097670

دیگر خبرها

  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • دستیابی به دانش چاپگر سه بعدی دندانپزشکی
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند