Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@17:37:58 GMT

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ برنج خارجی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۶۱۹۴

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ برنج خارجی

نرخ ارز، تعرفه وعوارض گمرکی و در نهایت نرخ جهانی برنج خارجی جزو مولفه‌های تعیین قیمت برنج وارداتی محسوب می‌شوند.

به گزارش مشرق، مسیح کشاورز با اشاره به بالا رفتن نرخ جهانی برنج، گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین شاهد بالا رفتن قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهان بودیم؛ چرا که کشورها تلاش دارند میزان ذخایر احتیاطی خود در زمینه غذا را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چین بخشی از کسری گندم خود را با واردات برنج جبران کرد، گفت: در حال حاضر نرخ برنج خارجی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز، تعرفه وعوارض گمرکی و در نهایت نرخ جهانی برنج خارجی جزو مولفه‌های تعیین قیمت برنج وارداتی محسوب می‌شوند.

کشاورز پایه محاسبات گمرک در سال جاری را بر اساس ای تی اس دانست و افزود: ای تی اس تقریبا ۶ برابر ارز ترجیحی است و این مسئله تاثیر خود را بر قیمت تمام شده محصول می‌گذاشت و باعث بالا رفتن نرخ برنج وارداتی می‌شد از این‌رو دولت تعرفه ۶ درصدی سود بازرگانی را به ۱ درصد رساند و مجلس نیز تعرفه گمرکی در قانون بودجه را از ۴ درصد به ۱ درصد تقلیل داد به همین دلیل نرخ برنج خارجی حدود هزار تومان قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی ۴۰ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش نرخ برنج هندی و پاکستانی می‌توان مبدا تامین را تغییر داد و برنج از کشورهای چون تایلند که نرخ پایین‌تری دارند وارد کرد؟ گفت: برنج از نوع‌های مختلف باید وارد کشور شود تا بازار شرایط رقابتی خود را حفظ کند و برنجی‌ها با درجه کیفی مختلف وارد کشور شود.

به گفته کشاورز؛ به تازگی مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی شرکت بازرگانی دولتی در تامین ذخایر احتیاطی کشور، گفت: بنا نیست که این شرکت برنج‌های لوکس وارد و در بازار عرضه ‌کند از این‌رو برنج‌های ارزان قیمت این کشور را وارد کرد. این شرکت برای اینکه تاریخ مصرف برنج‌های تایلندی‌اش نگذرد آنها را وارد بازار کرد اما از آنجایی‌که مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نگرفت واردات برنج تایلندی ممنوع شد. البته، برنج تایلندی نوع مرغوب دارد که کیفیت آن با برنج داخلی برابری می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان بیان کرد: بخشی از محموله‌ها وارداتی ترخیص نشده‌اند چراکه کالاها در گمرکات انبار شده‌اند تا قانون بودجه جدید سیستم آن اعمال شود تا مجبور نباشند با قیمت گذشته محصول خود را عرضه کنند.

به گفته وی؛ در سال جاری مجموع واردات ۳۰۸۸۶۲ تن بود که ۳۵۰۰۰ تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد و حدود ۲۰۰ هزار تن آن از سوی تجار وارد کشور شده است.

منبع: ایلنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت برنج قیمت برنج قیمت خوراکی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت برنج تایلندی برنج خارجی نرخ برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

کد خبر 6095892

دیگر خبرها

  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • تداوم افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین