Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاق‌هایی که در بازی تراکتور و پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز رخ داد و منجر به نیمه تمام ماندن این مسابقه شد، یکی از موضوعاتی است که باید آسیب‌شناسی شده و از جنبه‌های مختلف به آن پرداخته شود.

روزنامه ایران:  مجید جلالی، کارشناس فوتبال در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: «این اتفاق‌ها پیامد سیاست‌های غلطی است که در 30 سال گذشته در فوتبال ایران اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به قول حضرت مولانا «از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید، جو ز جو». این پیامدها به دلیل رفتارهایی است که انجام شده است. یک زمانی هست افرادی می‌‌خواهند سکوها را مدیریت کنند تا به خواسته‌شان برسند. هواداران را با خودشان همراه می‌‌کنند تا از طریق آنها مربی را بیرون کنند. مثلاً قرار می‌‌گذاشتند که مربی از روی سکوها فحش بخورد تا برود. بعضی از این افراد که بین هواداران بوده‌اند، در لیست حقوقی ماهیانه باشگاه‌ها قرار داشته‌اند. حتی بعضی از مربیان این کارها را کرده‌اند و به خاطر اینکه جلوی مدیران بایستند، سکوها را جذب خودشان کرده‌اند. هر وقت هم که این مشکلات به وجود آمده، کسی نیامده آنها را به‌طور ریشه‌ای آسیب‌شناسی کند. تنها جریمه‌ای کرده‌اند و گفته‌اند فلان بازی بدون تماشاگر باشد و بعد موضوع را به حال خودش رها کرده‌اند. در حالی که برطرف کردن این مشکلات نیازمند یک سری فعالیت‌های فرهنگی است که فوتبال ما در این سال‌ها از آن تهی بوده است. در یک شهر با تیمی رفتار بدی می‌‌شود و تیم دیگر در شهر دیگر رفتار بدتری را انجام می‌‌دهد. فقط هم در تبریز نیست و در شهرهای دیگر هم شاهد آن بوده‌ایم.»


ولی بسیاری معتقدند حساب این رفتارها از مردم تبریز که بسیار با‌فرهنگ و اصیل هستند، جدا است. جلالی که سابقه مربیگری در تبریز و تراکتور را در کارنامه‌اش دارد، این موضوع را تأیید کرد: «کاملاً همینطور است. من در تبریز زندگی کرده‌ام و این حرف خودم است. من از استادیوم تبریز آزرده‌ام ولی بی‌نهایت به شهر تبریز و مردم آن احساس تعلق خاطر و علاقه دارم. من در کوچه و خیابان رفتار مردم تبریز را می‌‌دیدم. چقدر مردم مهربان و بافرهنگی هستند. در استادیوم تیمم صدر جدول بود ولی 90 دقیقه فحش می‌‌دادند ولی من این موضوع را به حساب مردم تبریز نمی‌گذارم. مردم خیلی محبت دارند ولی این وضعیت در استادیوم در همه شهرها وجود دارد و دلیل آن هم این است که ما نتوانسته‌ایم راهبری و سیاستگذاری کنیم.»


او یادآور شد: «حدود 14، 15 سال پیش ما را به کمیسیون ورزش مجلس دعوت کردند و درباره وضعیت استادیوم‌ها صحبت کردیم ولی یکی از نمایندگان به من گفت جوان باید جایی داد بزند و فحش بدهد. اجازه بدهید در استادیوم باشد و تخلیه شوند تا جامعه مصون بماند. این طور فکر نمی‌کردند که استادیوم جدای از جامعه نیست و خیلی وقت‌ها ویترین جامعه است. الان فکر می‌‌کنند با تنبیه درست می‌‌شود در حالی که این دیدگاه برای قرن نوزدهم است و باید تدبیر داشت.»


در این میان واکنشی که امید عالیشاه داشت و سنگی که به زمین پرتاب شده بود را به سمت سکوها پرت کرد، به لگد معروف اریک کانتونا به آن تماشاگر تشبیه کرده‌اند که با محرومیت شدید این بازیکن سابق فرانسوی منچستریونایتد همراه شد. جلالی در این باره عنوان کرد: «واکنشی که بعضی مواقع ورزشکاران دارند به این خاطر است که آنها هم انسان هستند و ظرفیت محدودی دارند. آنها رفتاری نشان می‌‌دهند که بعداً خودشان هم پشیمان می‌‌شوند. برای خود ما هم پیش آمده است اما مگر مدیران در این موضوعات دخیل نیستند؟ این بیانیه‌ها را چه کسانی می‌‌نویسند؟ مدیر با همفکری عواملش می‌‌نویسد.»


جلالی خاطرنشان کرد: «این فعل و انفعالات به خاطر بی‌تدبیری درباره استادیوم‌ها است. الان خانم‌ها به ورزشگاه راه داده نمی‌شوند. در حالی که اگر خانم‌ها بیایند، به نظر من محیط استادیوم خیلی بهتر می‌‌شود. در این شرایط گرفتن میزبانی جام ملت‌ها که حرفش زده می‌‌شود، نشدنی است و صرفاً خبرسازی است.»


آیا راه‌حلی برای بهبود شرایط استادیوم‌ها وجود دارد؟ جلالی به این سؤال پاسخ داد: «قطعاً وجود دارد. باید از جایی این سیاستگذاری انجام شود. من 7 سال پیش در فدراسیون فوتبال به تفصیل در این باره صحبت کردم و در قالب 5 بند پیشنهاد دادم. مثلاً گفتم اولویت را به تشویق بدهند نه تنبیه و جریمه را برای آخرین راهکار بگذارید. تشویق هم این طور است که مثلاً فرم‌هایی در اختیار ناظرهای بازی‌ها بگذارند تا درباره رفتار مربیان، بازیکنان، تماشاگران نظر بدهند و با جمع‌بندی آنها در پایان فصل به آنها خدمات ویژه‌ای بدهند. مثلاً شهری که بهترین تماشاگر را داشته، توری‌های دور زمین در ورزشگاه آن شهر برداشته شود یا تیمی که از لحاظ رفتاری بهتر بوده، در نقل و انتقالات یک بازیکن بیشتر بتواند بگیرد. به این ترتیب می‌‌توان در راه فرهنگ‌سازی استادیوم‌ها قدم برداشت.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استادیوم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت مشارکت مردم در تولید را تسهیل کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با بیان اینکه عملیاتی کردن شعار سال جز با نظر کارشناسی و بهره مندی از صاحب نظران میسر نیست گفت: بر این اساس بررسی جهات و جوانب مختلف برای مشارکت دادن مردم در تولید باید مدنظر دولتمردان قرار بگیرد تا توصیه‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای گشایش‌های اقتصادی در کشور محقق شود.

وی بهره مندی از نقطه نظرات صاحبان تولید و صنعت، توجه به نگرانی‌ها و مطالبات اقتصادی مردم و استفاده از دانشگاه‌ها و مجامع علمی و تحقیقاتی برای افزایش مشارکت مردم در تولید و به تبع آن افزایش ثروت را از جمله راهکار‌های مهم برای تحقق شعار سال عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به توانمندی‌های ایران اسلامی در حوزه دفاعی و موشکی یادآور شد: همچنان که با بهره گیری از جوانان متعهد و متخصص به دستاورد‌های بسیار بزرگ همچون عملیات صادق دست یافتیم در حوزه اقتصادی نیز باید چنین کرد.

امام جمعه تبریز به اعترضات اخیر دانشجویان در آمریکا و اروپا نیز اشاره و اظهار کرد: این خیزش‌ها به معنی دفاع از عقلانیت و انسانیت علیه شرارت‌های بی حد و حصر رژیم غاصب اسرائیل است و امروز این موضوع به مراکز علمی ایالات متحده کشیده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم دستگیری و ضرب و شتم استادان و دانشجویان در آمریکا را نشانه‌ای از بزدلی و رفتار‌های متناقض مدعیان حقوق بشر دانست و ادامه داد: سران آمریکا و اسرئیل باید این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنند که نفرت عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در جهان گسترش می‌باید و مقابله با ظلم و ستم یک موضوع فطری در بشر است.

وی تحولات اخیر در آمریکا را نشانه‌ای آشکار از اضمحلال و نابودی صهیونیست ارزیابی کرد و گفت: تظاهرات ضد لیبرال دموکراسی در غرب به مرز بحران نزدیک شده و نظم ادعایی لیبرالیسم جهانی در حال فروپاشی است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم افزود: در حال حاضر جوانان آمریکا طرفدار فلسطین و دولتمردان حامی رژیم اسرائیل بیدار شده و هرگز از آرمان‌های ضد استعماری خود عدول نخواهند کرد و با گذشت زمان این موضوع بیش از همیشه برای فکار عمومی جهان شفاف‌تر خواهد شد.

امام جمعه تبریز به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی نیز اشاره و اضافه کرد: این انتخابات در سه حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو، میانه و شبستر در استان برگزار می‌شود که انتظار داریم مردم این حوزه‌ها با احساس مسئولیت بیشتر و با مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای حاضر شده و به نامزد‌های مورد علاقه خود رای دهند.

آل هاشم مشارکت گسترده و بالا را ضامن برخوراری از مجلسی قوی دانست و یادآور شد: همه اقشار، گروه‌های مرجع و طیف‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی باید مردم را به شرکت در انتخابات هفته آینده تشویق و ترغیب کنند.

وی از نامزد‌های راه یافته به دور دوم خواست تا در جریان تبلیغات انتخاباتی مسایل اخلاقی را به دقت رعایت کنند و از تخریب یکدیگر به شدت پرهیز کنند، چون چنین برخورد‌ها و رفتار‌هایی زیبنده نظام اسلامی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم توطئه‌ها و ترفند‌های رسانه‌ای دشمنان برای ایجاد فاصله بین مردم و حکومت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنها با انواع روش‌ها به دنبال بازسازی اغتشاش و آشوب‌های مختلف در کشور هستند که هوشیاری و بصیرت مردم در این زمینه لازم و ضروری است.

دیگر خبرها

  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • (ویدئو) زیباترین دختر ایران در استادیوم آزادی؛ ندا نویدی‌نسب بانوی پرسپولیسی کیست؟
  • انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز
  • تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • اجاره خانه در رباط کریم چند؟
  • ببینید | روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش!
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • ادعای بزرگ خبرنگار صداوسیما درباره میزان حقوق ماهیانه‌اش | فیلم
  • آتش سکوها زیر پای هواداران استقلال
  • دولت مشارکت مردم در تولید را تسهیل کند