Web Analytics Made Easy - Statcounter

رزیتا صیامی گفت: با بررسی‌های انجام شده میان مراکز مراقبت‌های پرستاری در منزل و بیمارستان، این نتیجه به دست آمده است که هزینه‌های نگهداری بیمار در خانه در برخی از موارد تا ۴ برابر کاهش دارد.

به گفته وی این تنها از منظر مالی و هزینه‌های قابل پرداخت است که تفاوتی مهم و قابل توجه را بیان می‌کند. علاوه بر کاهش هزینه مالی در بیمارستان‌ها، برای یک پرستار در بیمارستان این وظیفه در نظر گرفته شده است که به ده بیمار رسیدگی کند؛ اما در خانه یک پرستار از یک بیمار نگهداری و مراقبت می‌کند که این موضوع باعث افزایش و ارائه کیفیت خدمات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوگیری از واگیر بیماری عفونی در بیمارستان‌ها

او گفت: با توجه به این که فضای فیزیکی، شرایط روانی و عفونت‌های بیمارستانی می‌توانند برای بیمار و همراهان آنان مخاطراتی ایجاد کنند، نیازمندی به مراقبت در منزل امری کاملا اجتناب ناپذیر است که می‌تواند از هزینه‌های گزاف جلوگیری کرده و بیمار و همراهش نیز از خطرات احتمالی ناشی از واگیر بیماری‌های عفونی در بیمارستان محافظت می‌شوند.

نبود امکانات کافی در بیمارستان‌ها

کارشناس خدمات درمانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به محدود بودن فضای فیزیکی و امکانات در بیمارستان‌ها که شاید بتواند ۱۰درصد بیماران جامعه را تحت پوشش قرار دهد، در این میان حدود ۹۰ درصد افراد جامعه نیازمند ارائه خدمات پرستاری هستند که می‌توان نتیجه گرفت امکانات در بیمارستان‌ها به اندازه ظرفیت موجود نیستند.

او گفت: این موضوع در هنگام شیوع بیماری کرونا کاملا آشکاربوده است؛ پس برای بهره مندی از برخی از خدمات درمانی مانند بیماری مزمن، مراقبت از سالمندان و کودکان، مراقبت از معلولین، ارائه خدمات پیشگیری کننده و خدمات بازتوانی وجود مراکز مشاوره و خدمات مراقبت پرستاری در منزل کاملاً ضروری است.

صیامی گفت: در همین راستا معاونت پرستاری وزارت بهداشت تصمیم به تنظیم آیین‌نامه خدمات مراقبت پرستاری گرفت تا بر طبق شرح وظایف یکسان در جامعه در خصوص خدمات در منزل اقدامات صحیح انجام شود و مراکزی اجازه ارائه خدمات در منزل را دارند که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت باشند.

مزایای خدمات مراقبت پرستاری در منزل

او گفت: ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده، باعث می‌شود میزان مراجعه به بیمارستان‌ها و مرکز درمان کاهش پیدا کند و بیمار می‌تواند برای دریافت خدماتی از قبیل کنترل فشار خون، تزریق آنتی بیوتیک‌ها و... از مراکز هوم کر و یا همان خدمات مراقبت پرستاری در منزل استفاده کند که این موضوع کمک بسیار زیادی برای کاهش تردد در بیمارستان‌ها و جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت‌های بیمارستانی می‌شود.

صیامی گفت: خوشبختانه مردم طی سال‌های اخیر متوجه ضرورت مراقبت پرستاری در سطح جامعه شده‌اند؛ یکی از دستورالعمل‌های این مراکز ثبت شماره تماس مجاز در ۱۱۸است. مردم از طریق تماس با ۱۱۸ می‌توانند با مراکز دارای مجوز ارتباط برقرار کرده و از خدمات مورد نیاز خود از طریق افراد متخصص بهره‌مند شوند.

به گفته کارشناس خدمات درمانی وزارت بهداشت مراکز مراقبت پرستاری در منزل توسط وزارت بهداشت نظارت می‌شوند و در این مراکز خدماتی که ارائه می‌ شوند بر اساس شرح وظایف افراد در این مراکز تائید شده است. شرح وظایف در مراکز هوم کر بر اساس پرستار تخصصی، بهیار، کمک پرستار و... تعیین شده است.

وی ادامه داد: مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل بر اساس اصول آموزشی و تخصصی که در پی آن خدمات مشاوره ای، آموزشی، مراقبتی و درمانی است خدمات انجام می‌دهد و تمام خدمات ارائه شده در این مراکز با نسخه پزشک معالج و یا پزشک مورد قرارداد با مرکز انجام می‌ شود. تمام اقدامات مراقبتی و درمانی در پرونده که برای بیمار تشکیل می‌ شود ثبت و ضبط می‌ شوند و بر اساس خدمات ارائه شده طبق تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت هزینه‌ها دریافت می‌ شوند.

صیامی گفت: خوشبختانه طبق دستورالعمل وزارت بهداشت بیمارستان‌ها با مراکز هوم کر در ارتباط هستند و بیماران می‌توانند در هنگام ترخیص با مراکز مورد تایید بیمارستان ارتباط برقرار کرده و مابقی خدمات را در منزل توسط مراکز هوم کر دریافت کنند.

تفاوت پرستار متخصص با کمک پرستاری

صیامی گفت: اشتباه مرسوم فرهنگی که در سطح جامعه‌ ما ریشه دوانده و رایج شده، این است که بیشتر مردم هر نوع خدمت مراقبتی را «پرستاری» نام نهاده اند. به عنوان مثال شخصی را که در خانه از فرزند خردسالشان مراقبت می‌کند را هم پرستار می‌نامند. این نکته مُبین حقیقتی تلخ است. بسیاری از افراد اجتماع قادر نیستند میان کسی که صرفا به انجام کار‌های خانه و نگهداری فرزندشان مشغول است و پرستاری متخصص که به امور مراقبت‌های بهداشتی، روانی و درمانی تخصص دارد، تمایز و تفاوت قائل شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نظام سلامت وزارت بهداشت پرستار خدمات مراقبت پرستاری در منزل بیمارستان ها وزارت بهداشت ارائه خدمات هزینه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شدند.

وی گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • حس خوب حمایت
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان