Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@21:25:23 GMT

ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی با تهدید از سقوط گریخت

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۹۲۸۳

ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی با تهدید از سقوط گریخت

کابینه اضداد رژیم صهیونیستی هرلحظه آماده سقوط است و این بار با تهدید یک عضو ائتلاف خود را از سقوط نجات داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کابینه رژیم صهیونیستی که طی یکماه قبل با خروج یک عضو حزب نفتالی بنت، اکثریت را در کنست از دست داده بود، هفته گذشته با کناره گیری یک عضو دیگر از این ائتلاف به سقوط نزدیک شد اما به ناگاه فردی که اعلام کرده بود قصد خروج از ائتلاف کابینه را دارد، از تصمیم خود منصرف شد و به ائتلاف بازگشت تا همچنان کابینه رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن 60 کرسی به کار خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدایی عضو حزب چپگرا از ائتلاف کابینه

«غیدا ریناوی زُعبی» عضو فراکسیون حزب چپگرای مرتس، اواخر هفته گذشته اعلام کرد از ائتلاف کابینه خارج شده است. با خروج این عضو حزب «مرتس»، تعداد کرسی‌های ائتلاف کابینه به 59 کرسی کاهش پیدا می‌کرد. این در حالی است که کرسی‌هایی که در اختیار مخالفان بود به 53 کرسی بود و با پیوستن «عیدیت سیلمان» از حزب «یمینا» به ریاست «نفتالی بنت» به 54 کرسی رسیده بود. حالا در صورتی که «زُعبی» به مخالفان می پیوست مخالفان به 55 کرسی می رسیدند و کابینه با 59 کرسی در موضع ضعف قرار می گرفت. این در حالی است که فهرست مشترک عربی با 6 کرسی، قصد ندارد به مخالفان بپیوندد اما با کنار رفتن کابینه موافق است و حاضر است به لایحه پایان کار کنست و برگزاری انتخابات جدید رأی بدهد. در این شرایط خروج «زُعبی» از ائتلاف، کار را برای «بنت» و «لاپید» بسیار سخت می‌کرد.

ارائه لایحه انحلال کنست

با شرایطی که در بالا به آن اشاره شد، مجموع کرسی‌هایی که حاضرند به کار کنست پایان دهند با 55 کرسی مخالفانی که شامل «زُعبی» می‌شد و 6 کرسی فهرست مشترک عربی، انحلال کنست قطعی می شد و به محض ارائه لایحه انحلال، در کنست به آن رأی مثبت داده می شد لذا اعضای کابینه به فکر افتادند تا مانع انحلال کنست شوند.

اقدامات اعضای کابینه برای جلوگیری از فروپاشی

اعضای کابینه چند روز قبل از اعلام «غیدا ریناوی زُعبی» از خروج یک عضو جلوگیری کرده بودند. بدین ترتیب که ماتان کاهانا، وزیر امور مذهبی را متقاعد کردند با استعفا از این وزارتخانه، به عنوان عضو کنست از حزب یمینا، وارد کنست شود. پیش از این کاهانا فقط وزیر بود و عضو کنست نبود اما با استعفای وی، او جایگزین «کالفون»، یکی از اعضای یمینا شد. دلیل این امر آن بود که «کالفون» اختلافات جدی با «نفتالی بنت» داشت و از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که از ائتلاف کابینه خارج خواهد شد. اگر او دست به این کار می زد کار بر کابینه بسیار دشوار می شد. با جایگزین کردن، «کاهانا» به جای «کالفون» اعضای کابینه تلاش کردند از خروج یک عضو ائتلاف جلوگیری کنند.

اما مشکل جای دیگری بود با اعلام «زُعبی» برای خروج از کابینه کار دشوار شد. لذا اقدامی که در این مرحله اعضای کابینه به آن متوسل شدند، تهدید «زُعبی» بود. برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، اعضای کابینه از جمله «یائیر لاپید» اقدام به تهدید «زُعبی» کرده‌اند و پس از این تهدید بود که وی از خروج از کابینه منصرف شده است.

مشکل ارائه لایحه انحلال به کنست

اما اینکه در شرایط فعلی چرا مخالفان به سمت ارائه لایحه انحلال کنست نمی روند یک دلیل آیین نامه‌ای دارد. براساس آیین نامه‌های داخلی کنست، در صورتی که لایحه انحلال کنست ارائه شود و رأی نیاورد، تا 6 ماه دیگر هیچ حزبی حق ارائه این لایحه را نخواهد داشت. با شرایط کنونی چینش کرسی‌های کنست، تعداد کرسی‌ها کاملاً مساوی بین موافقان و مخالفان انحلال کنست تقسیم شده است و مخالفان از این هراس دارند تا با ارائه این لایحه و عدم توفیق در تصویب آن، به کابینه کنونی 6 ماه فرصت بدون رقیب بدهند.

اما با وجود این شرایط فهرست مشترک عربی اعلام کرده است که اواخر این هفته، لایحه انحلال کنست را ارائه خواهد کرد. اخبار منتشر شده در خصوص دلایل این تصمیم حکایت از آن دارد که ظاهراً اعضای فهرست مشترک عربی به ریاست، «ایمن عوده» وعده‌هایی از برخی اعضای فهرست متحد عربی به ریاست «منصور عباس» دریافت کرده‌اند که حاضر شده‌اند در رأی گیری به نفع انحلال کنست رأی بدهند.

رژیم صهیونیستی در تمام سفارت‌خانه‌های خود آماده‌باش اعلام کرددستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

با وجود شرایط کنونی وضعیت کابینه «بنت» به گونه‌ای است که هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود دارد و همین امر به شدت از تمرکز کابینه کاسته است. از سوی دیگر انحلال کنست نیز مشکلی را حل نخواهد کرد، چرا که نظرسنجی‌ها نشان از آن دارند که چینش کنست در انتخابات آینده نیز تفاوت چندانی با کنست کنونی نخواهد داشت و با این وضعیت ممکن است ائتلافی شکل نگیرد یا اگر شکل بگیرد به همین اندازه متزلزل باشد. این به معنای آن است که صهیونیست‌ها همچنان باید بی‌ثباتی در عرصه سیاست داخلی خود را شاهد باشند. بی ثباتی که در دوره بحران‌های منطقه ای و جهانی نتیجه‌ای جز تضعیف آنها در بر نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفتالی بنت رژیم صهیونیستی اسرائیل نفتالی بنت رژیم صهیونیستی اسرائیل لایحه انحلال کنست فهرست مشترک عربی ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی اعضای کابینه کرسی ها یک عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که رژیم اشغالگر دولت بایدن را تهدید کرده است که اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند، گام‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان فلسطین که ممکن است منجر به فروپاشی آن شود، برمیدارد.

براساس گزارش عربی پست، به نوشته این وب سایت آمریکایی این تهدید‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات صهیونیستی در دو هفته گذشته به شدت نگران شده اند که دادگاه کیفری بین المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوآو گالانت وزیر جنگ و هرزی هالوی رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی است.

از سال ۲۰۲۱، دادگاه کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، در حال بررسی جنایات جنگی احتمالی توسط نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی است که مربوط به جنگ بین این رژیم علیه غزه در سال ۲۰۱۴ است.

به گفته دادستانی کل، این تحقیقات به حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۴ و جنگ جاری در غزه از آن زمان تاکنون گسترش یافته است.

به گفته همین منابع، رژیم صهیونیستی طی چند هفته گذشته به آمریکا اطلاع داده است که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین بر دادستان دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت علیه سران  رژیم صهیونیست فشار می‌آورند.

در همین راستا اعضای کنگره آمریکا، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی خودداری کند. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ تل‌آویو
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نزاع در کابینه رژیم صهیونیستی
  • تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی
  • بلینکن در تل‌آویو: حالا وقت توافق است
  • اشاره گادی آیزنکوت به کناره‌گیری از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی
  • ۵۸ درصد صهیونیست‌ها خواستار برکناری فوری نتانیاهو هستند
  • تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • نتانیاهو نشست کابینه جنگی را لغو کرد/ احتمال حمله زمینی به رفح