Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:24:04 GMT

چرا صفحات نمایش مضر هستند؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۲۳۹۷

چرا صفحات نمایش مضر هستند؟

کاملا مشهود است که زمان استفاده کودکان از صفحه نمایش زیاد شده و همچنان هم در حال بیشتر شدن است. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی ویدیویی، همگی با صفحات نمایشی خود بیشتر روز فرزندان ما را احاطه کرده است.

آکسیوس گزارش داد که کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال حداقل ۵۰ درصد از روز خود را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند و این در حالی است که بر اساس توصیه انجمن اطفال این عدد باید یک ساعت یا کمتر در روز -برای کودکان بالای دو سال- باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک ساعت ممکن است یک هدف غیر واقعی باشد؛ بسیاری از کودکان بیشتر تکالیف مدرسه و روابط اجتماعی خود را به صورت آنلاین پیش می‌برند، اما نگرانی‌ها حتی بیشتر است؛ این زمان تأثیری منفی روی کودکان دارد.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از صفحه نمایش بر روی مغز کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. محققان دانشگاه آلبرتا دریافتند که کودکان ۵ ساله‌ای که روزانه دو ساعت یا بیشتر از صفحه نمایش استفاده می‌کنند، تقریبا هشت برابر بیشتر در معرض تشخیص ADHD هستند. ADHD یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است. معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در توجه، کنترل رفتار‌های تکانشی و کنترل فعالیت بدنی خود مشکل داشته باشند و احتمال دارد بدون فکر کردن به نتیجه عمل کنند.

چنین نتایجی در مورد نوجوانان هم وجود دارد؛ هر چه یک فرد نوجوان بیشتر از صفحه نمایش استفاده کند، احتمال بروز علائم ADHD در او بیشتر است؛ حتی اگر آن‌ها قبل از رسیدن به سنین نوجوانی علائم مرتبط با بیش فعالی و نقص توجه نداشته باشد. استفاده زیاد از دستگاه‌های دیجیتال همچنین با افسردگی و اضطراب در نوجوانان ارتبط دارد؛ این را مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر کرده است.

حال که ارتباط بین زمان استفاده از این وسایل و تاثیر آن بر رشد مغز فرزندان ما کاملا واضح است، چاره چیست؟ چگونه می‌توانیم زمان استفاده از اسکیرین‌ها را محدود کنیم؟

الگویی برای رفتاری باشید که می‌خواهید ببینید

اگر زمان استفاده از صفحه نمایش فرزندتان برای شما نگران کننده است، ممکن است لازم باشد ابتدا میزان استفاده از صفحه نمایش خود را ارزیابی کنید. بزرگتر‌ها الگوی رفتار کودکان (مخصوصا کوچکترها) هستند؛ بنابراین یک مصداق خوب باشید. هنگام شام خانوادگی یا برای یک شب بازی یا تفریح دورهمی، اسکیرین را کنار بگذارید. این به همه شما فرصتی می‌دهد تا زندگی به دور از صفحه نمایش را تجربه کنید و لذت ببرید.

جایگزین‌های مورد علاقه آن‌ها را پیدا کنید

دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوتری سرگرم‌کننده هستند، این یک واقعیت است. اگر می‌خواهید فرزندتان را از آن‌ها دور کنید، باید فضایی رقابتی ایجاد کنید. فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای در خارج از خانه و دور از این قبیل وسایل را با برنامه‌ریزی کنید. بازدید از موزه، پیک نیک، پیاده‌روی و فعالیت‌های ورزشی ایده‌های خوبی هستند. کاری را پیدا کنید که برای همه شما با هم سرگرم کننده باشد. این نه تنها فرصتی برای ارتباط و داشتن زمانی با کیفیت است، بلکه به مرور دستگاه از دید و شاید از ذهن او خارج می‌شود.

استفاده شبانه از دستگاه‌ها را محدود کنید

صفحه نمایش می‌تواند بر الگوی خواب کودکان و بزرگسالان تأثیر منفی بگذارد. نه‌تن‌ها صدای دریافت پیام و اعلان‌ها می‌توانند خواب را مختل کنند، بلکه به‌راحتی می‌توان قبل از خواب در یک بازی غرق شد و تا دیروقت بیدار ماند و دچار مشکل شد. برای پایان دادن به وسوسه و کمک به تنظیم الگو‌های خواب سالم، یک ساعت قبل از خواب همه دستگاه‌ها را خاموش کنید و آن‌ها را از تخت دور نگه دارید.

یک قرارداد روشن تنظیم کنید

با فرزندتان قراردادی بنویسید وبرای تماشای صفحه نمایش‌ها از قوانینی مشخص پیروی کنید؛ هر دو آن را امضا کنید و مطمئن شوید که زمان و مکان مناسب استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و همچنین محدودیت‌هایی را که هر دو با آن‌ها موافقت کرده‌اید ذکر کرده‌اید. عواقب هر گونه تخلف را روشن کنید و تاکید کنید که جای هیچ بحثی وجود ندارد.

منبع : همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودکان گوشی صفحه نمایش زمان استفاده دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۲۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان

مسئول دبیرخانه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون گفت: در این جشنواره ۱۶ گروه نمایش در بخش‌های کانونی و آزاد با شیوه‌ی اجرای (عروسکی و زنده_عروسکی) با موضوعات توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد در رده‌ی سنی نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۲ سال، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که با انتخاب هیئت داوران متشکل از «امیر شیخ جبلی»، «منصورقربانی» و «منیر السادات سجادیان»، ۳ گروه به عنوان نماینده استان اصفهان به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مریم حسینی افزود: این جشنواره امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش تالار هنر شهرداری اصفهان کار خود را آغاز می‌کند و تا پایان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد.

آیین پایانی این جشنواره سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالارهنر شهرداری اصفهان از ساعت ۹ الی ۱۲ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آموزش پشتکار به کودکان با هنر نمایش و سرگرمی
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم