Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ایوان کاتچانوسکی» استاد دانشگاه اتاوا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در ارزیابی تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، به ویژه در حوزه انرژی، بر وضعیت درگیری‌ها در اوکراین، گفت: تحریم‌های اقتصادی، به ویژه تحریم صادرت نفت و گاز روسیه، قادر به پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین نبوده‌اند. تحریم‌های اقتصادی عموماً در تغییر سیاست‌های کشورها در موضوعات کلیدی، مؤثر نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نکته در تحریم‌های غرب علیه کشورهای بسیاری مانند کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا ثابت شده است. 

وی در خصوص چشم‌انداز رزمایش کنونی ناتو که تا سوم ژوئن ادامه خواهد داشت و تأثیر آن بر وضعیت میدانی درگیری‌ها در اوکراین، بیان داشت: رزمایش‌های نظامی از این دست، تأثیر عمده‌ای بر جنگ روسیه و اوکراین نخواهند داشت. رهبران کشورهای عضو ناتو بارها بیان داشته‌اند که ناتو مستقیماً درگیر جنگ اوکراین نمی‌شود. اما کشورهای عضو ناتو، مانند ایالات متحده، جنگ روسیه و اوکراین را جنگ نیابتی خود با روسیه تلقی می‌کنند و با وجود اینکه جنگ نیابتی میان قدرت‌های هسته‌ای خطرناک است، احتمال تبدیل شدن درگیری‌های کنونی به جنگ هسته‌ای، پایین است. 

این استاد دانشگاه، در ارزیابی خود از احتمال حمله روسیه به «مولداوی» به عنوان هدف بالقوه بعدی اظهارداشت: در وضعیت کنونی، احتمال اینکه روسیه به مولداوی حمله کند بسیار پایین است؛ ولی شرایط در جمهوری جدایی‌طلب «ترانس‌نیستریا» بسیار خطرناک است و می‌تواند به جنگی با ابعاد جدید میان اوکراین و روسیه منجر شود. تعدادی از نیروهای ارتش روسیه در این جمهوری مستقر هستند. در صورت بروز جنگ در این منطقه احتمال ورود مولداوی و رومانی به این جنگ وجود دارد. 

کاتچانوسکی، در خصوص تأثیر تحولات جاری بر بخش‌ها تحت کنترل روسیه در گرجستان و همچنین دونتسک و لوهانسک گفت: گفته‌های اخیر رهبران «اوستیای جنوبی»، «دونتسک» و «لوگانسک» نشان‌دهنده این است که احتمال الحاق این مناطق جدایی‌طلب گرجستان و اوکراین به روسیه وجود دارد. تمامی این رهبران، از قصد خود برای برگزاری رفراندوم برای پیوستن به روسیه خبر داده‌اند. 

این مدرس دانشگاه همچنین در ارزیابی خود از عدم اتحاد کشورهای عضو «پیمان امنیت جمعی» در قبال غرب، گفت: این کشورها به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوستند؛ ولی به غیر از بلاروس، هیچ یک از این کشورها از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکردند. این بدین معنی است که اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، مانند قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجکستان نمی‌خواستند روسیه و غرب را از خود ناخشنود کنند.  

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۲۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده

تحت سه سناریوی نه چندان خوش بینانه وزارت اقتصاد روسیه، صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود.

به گزارش ایسنا، تحت سناریوهای «محافظه کارانه» و «استرس» وزارت اقتصاد روسیه که علنی نشده است، تولید ال‌ان‌جی روسیه ممکن است در فاصله سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۵، در ۳۸.۶ میلیون تن ثابت بماند.

طبق سندی که توسط رویترز مشاهده شده، سناریوی پایه که خوش بینانه ترین سناریو است، رشد تولید از ۳۳.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، به ۵۶.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ را پیش بینی کرده است.

روسیه اعلام کرده است که با کارخانه های جدید واقع در منطقه آرکتیک، می‌خواهد ۲۰ درصد از بازار جهانی ال‌ان‌جی را در فاصله سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ تامین کند که در مقایسه با حدود هشت درصد فعلی، بالاتر است.

با این حال، تحریم‌های غربی متعدد، موانعی را به خصوص برای پروژه جدید «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» به وجود آورده اند که پس از آغاز تولید در دسامبر، هنوز محموله‌ای را صادر نکرده است.

این پروژه قرار است به یکی از بزرگترین کارخانه های روسیه با تولید سالانه ۱۹.۸ میلیون تن ال‌ان‌جی و ۱.۶ میلیون تن میعانات گازی ثابت از سه واحد، تبدیل شود.

منابع آگاه اظهار کرده اند: تبدیل متان به مایع در دمای منفی ۱۶۳ درجه، اکنون در این کارخانه متوقف شده است. شرکت گازپروم همچنین آغاز فعالیت مجتمع گازی عظیم در بندر اوست لوگا را از زمان خروج شرکتهای غربی پس از آغاز جنگ اوکراین، به تاخیر انداخته است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه در حال حاضر دو کارخانه ال‌ان‌جی بزرگ شامل کارخانه یامال ال‌ان‌جی نواتک و ساخالین ۲ گازپروم دارد که اولی حدود ۲۰ میلیون تن و دومی بیش از ۱۰ میلیون تن ال‌ان‌جی در سال میلادی گذشته، تولید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • احتمال جنگ روسیه و غرب در پی ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟