Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@01:32:36 GMT

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۳۷۹۶

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

به گزارش «تابناک»، فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور در یادداشتی به بررسی علل ریزش ساختمان ده طبقه رد آبادان پرداخته است:

با گذشت زمان و دریافت اطلاعات بیشتر و دقیتر از سانحه ریزش ساختمان ده طبقه فولادی آبادان توسط سایت های خبری و دانشجویان قدیم که تصاویر واضح تری ارسال نموده اند، آنچه مشخص است سازه فولادی با کف و دال بتنی وافل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تصاویر به وضوح روشن است که جوشکاری ها بسیار ضعیف در حد خال جوش و صفحات اتصال عملا با خط جوش های ضعیف به اسکلت متصل شده اند. همانگونه که در تصاویر کاملا روشن می باشد. در ضمن بنا به گفته خبرنگاران تخریب یکسره بصورت مداوم ادامه داشته که نشان از تخریب پیوسته و دنباله دار بدلیل شکست اتصالات می تواند باشد.

با شکست یک اتصال و افزایش بار و باز توزیع بار تحمیلی به اتصالهای دیگر به صورت progressive damage سازه منهدم و تا زمانی ادامه خواهد داشت که به تعادل برسد. عیار و قالبندی دالهای بتنی وافل و رطوبت هوا در زمان و مدت کیورینگ سقف بالا هم بسیار موثر در این تخریب ها قلمداد می گردد. در ضمن با توجه به تعداد کم ستونها در تصاویر که برای طراحان جوان مکرر عرض و تاکید کرده ام نامعینی کم در سازه ها، راحت در اثر حوادث، منجر به فرو ریزش می شود که اینجا هم قابل توجه است.

یک نکته اساسی هم برای وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و نظامات مهندسی کشور و مهندسان طراح، استفاده از سقف های وافل ( در این ساختمان هم استفاده شده است) می باشد که متاسفانه بدون ضابطه مورد استفاده قرار می گیرند و شک ندارم بدلایل گوناگون و فنی که قبلا هم در مقالات داخلی و خارجی خودم و در طراحی هایم به آنها مکرر اشاره کرده ام موجب تخریبهای زیادی در آینده کشور خواهد شد.

مطالعات بنده نشان از ناتوانی این سقف ها می باشد، و علی رغم اصرار کارفرمایان در بسیاری از سازه های مهم و فوق حساس کشور بدلایل روابط قوی پیمانکاران این نوع سقف ها با کارفرمایان و هزینه بالاتر، پروژه هایی را در سراسر کشور که نام آنها را بدلایل قردادی نمی توانم بیاورم، پس از قاطعیت بنده در عدم طراحی و زیر بار نرفتن اینجانب برای طراحی اینگونه سقف ها، الحمدالله رضایت داده و از طراحی و ساخت آنها به اصرار بنده صرف نظر کرده اند، که امیدوارم درس عبرتی برای آن دیته از عزیزان باشد، لذا تا روشن شدن کامل وضعیت طراحی و ساخت و ایمنی آنها که البته برای بنده کاملا رفتار سازه ای آنها و محدودیت های آنها روشن است استفاده از آنها را قویا مردود می دانم و باید از مصرف آنها جلوگیری بعمل آید مگر با شرایط خاص!

توصیه جدی دیگر بنده برای بکار نبردن وسایل و ابزار الات و ماشین آلات سنگین تا چند ساعت اولیه در انداد رسانی است که حتما باید رعایت شود، چون هنوز عده ای زیر آوار ممکن است قابل نجات باشند، شواهد تاریخی یک هفته تا ١٠ روز را هم نشان می دهند. در آور برداری نیز قویا توصیه می کنم روی اتصالات با شرایطی که در تصاویر ملاحظه می شود به هیچ وجه حساب نکرده و پس از قطع اعضا در محل اتصال بار برداری صورت بگیرد تا خود مجدادا باعث ضربه و تخریب بیشتر و صدمه زدن به محبوسین نشود.

متاسفانه با گران شدن الکترود و نیرو های جوشکار کارآمد پس از گرانی های چند سال اخیر باید شاهد چنین حوادثی بیشتر باشیم و مهمتر از همه که هر طراحی، طراح سازه نیست و هر مقاوم سازی، مقاوم ساز نیست! هر کس مدرکی روی دیوار نصب کرد و کامپیوتری جلوی خودش گذاشت لزوما صلاحیت طرح و اجرای یک سازه، بخصوص یازه حساس را ندارد، گفتنش برای بنده سخت بود ولی برای ماندگاری در تاریخ عرض کردم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر آبادان ریزش ساختمان متروپل یارانه ارز 4200 تومانی فتح خرمشهر سقف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: بنده در دوره دکتری سال ۱۳۸۱ خدمت مرحوم مجتهدی بودم و دو نیم سال را نزد ایشان درس گرفتم. یک نکته جالب تاکید ایشان بر استفاده و پاسداری از زبان فارسی بود. به طوری که ما حتی برای دوره تحصیلی نمی‌توانستیم از کلمه «ترم» استفاده کنیم. این در حالی است که ایشان دانش وسیعی در حوزه غرب و زبان‌های لاتین داشت. بنده در روزهای پایانی عمرشان هم به دیدن شأن رفتم و همیشه به شاگرد ایشان بودن افتخار می‌کردم.

وی افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ که هنوز مسئولیت اجرایی در دولت و وزارت خانه نداشتم وقت بیشتری در پژوهشگاه می‌گذراندم. خاطرم است یک بار وقتی از جلوی در اتاق ایشان رد شدم، رفتم داخل تا با ایشان سلام و علیکی داشته باشم، از من پرسیدند چه می‌کنی و گفتم در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم. ایشان گفت بنشین تا برائت یکسری نکات معلمی را بگویم که باید یاد بگیری و در آن جلسه که حدود ۴۰-۳۰ دقیقه طول کشید به طور مفصل درباره اخلاق معلمی صحبت کردیم. بنده همیشه از ایشان درس گرفتم.

اسماعیلی ادامه داد: مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه کار معلمی را رها نکرد و از این جهت می‌توان به ایشان لقب معلم همیشگی را داد. ایشان در کلاس درس دقت بسیاری داشتند، علاوه بر اینکه بسیار منظم و وقت شناس بودند. به طوری که هیچکس نمی‌توانست سر کلاس‌های ایشان دیر بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ایشان غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود، در عوض شیفتگی عمیقی به دارایی‌های ایران و سنت اصیل ایرانی-اسلامی داشت. مرحوم مجتهدی زنده است چون آثارش در بین هزاران دانشجو و اساتید وجود دارد.

کد خبر 6092085 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • رد شکایت سپاهان و نساجی از صنعت نفت آبادان
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی