Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@17:32:49 GMT

آیا ورزش اعتیادآور است؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۴۸۳۶

آیا ورزش اعتیادآور است؟

آفتاب‌‌نیوز :

 اعتیاد به ورزش می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات برای افراد شود. در واقع ورزش عادت سالمی محسوب می‌شود که ممکن است به افراط کشیده شده باشد.

به نقل از سایکولوژی نیوز، دکتر آنا لمبکه، استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، در این خصوص می‌گوید: ورزش به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توان برای حفظ و تامین سلامت خویش انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ثابت شده ورزش به پیشگیری و درمان اعتیادها مانند اعتیاد به مواد مخدر کمک می‌کند. با این حال ورزش با تولید ماده شیمیایی دوپامین که به ما احساس خوبی می‌دهد، به مسیرهای عصبی بدن مشابه داروها وارد می‌شود. در نتیجه در برخی موارد ورزش می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

لمبکه می‌گوید: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ورزش به آرامی سطح دوپامین را در طول فعالیت افزایش می‌دهد و اغلب ساعت‌ها پس از آن بالا می‌ماند اما ورزش بیش از حد باعث ناراحتی جسمی، اجتماعی و حتی عاطفی می‌شود و زمانی که اجباری و شدید باشد، می‌تواند توانایی مغز را برای ادامه تولید دوپامین از بین ببرد. این احتمالا همان چیزی است که تا حدودی از آن به عنوان سندرم بیش‌تمرینی یاد می‌شود.

وی افزود: اعتیاد به ورزش در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به رسمیت شناخته نشده است؛ بنابراین داده‌ها و تعداد کسانی که تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند، به خوبی شناخته نشده‌اند.

بارزترین علامت اعتیاد به ورزش این است که به خودتان صدمه بزنید. از دیگر نشانه‌های اعتیاد این است که این رفتار آن‌قدر زمان می‌برد که در جمع خانواده و دوستان خود حضور ندارید. افراد نسبت به آن تبدیل به یک محرک اجباری می‌شوند و هیچ چیز دیگری برای‌شان لذت‌بخش نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ورزش سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۴۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج ورزش های زورخانه ای در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ سلیمان دهرویه مسئول برگزاری مراسم گفت : ترویج مرام ، از خودگذشتگی و سیره حضرت علی (ع) با توسعه ورزش زورخانه ای ازاهداف این طرح ورزشی است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ترویج ورزش های زورخانه ای در سمنان
  • توزیع کننده غیر مجاز دارو در فلاورجان دستگیر شد
  • ویدئو دیدنی از بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید