Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@13:49:03 GMT

همچنان درمعرض ابتلا به گونه‌های جدید کرونا هستیم

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۵۶۸۱

همچنان درمعرض ابتلا به گونه‌های جدید کرونا هستیم

عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های ضدکرونا و تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری، گفت: ایران در مرحله انتقال از فاز اپیدمیک کرونا به حالت دیگری قرار دارد و این وضعیت ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مردانی در ارزیابی از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: موارد سرپایی بیماری بسیار کم و موارد بستری نیز به حداقل رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آی‌سی‌یوها عمدتاً به بیمارهای غیرکرونایی اختصاص پیدا کرده‌اند؛ درواقع می‌توان گفت به کنترل بیماری دست پیدا کرده‌ایم. درعین‌حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ماسک نزنند و برای توصیه‌های بهداشتی درمانی اهمیت قائل نشوند، ممکن است این شرایط کنترلی، شکننده شود.

وی در پیش‌بینی از آینده بیماری کرونا، اظهار کرد: کرونا الان فاز اپیدمیک را پشت سر گذاشته ولی هنوز به اندمیسیتی نرسیده است. ایران در مرحله انتقال فاز اپیدمیک به فاز اندمیسیتی قرار دارد و ما از یک وضعیت اپیدمیک به حالت دیگری در حال انتقال هستیم و این ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید دوباره بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: مردم حتماً نسبت به کامل کردن چرخه واکسیناسیون خود اقدام کنند. هنوز هم توصیه می‌کنیم در فضاهای سربسته و مجامعی مانند سینما، تئاتر، مترو و بی‌آرتی حتماً از ماسک استفاده کنند تا زمانی که بتوانیم چند بیمار باقی مانده را نیز کنترل کنیم. ولی در شرایط فعلی در پارک‌ها و فضای باز عدم استفاده از ماسک موردی ندارد.

وی با اشاره به شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور بر اهمیت تکمیل چرخه واکسیناسیون تاکید و اظهار کرد: تزریق واکسن کرونا و تکمیل چرخه واکسیناسیون حتماً ضروری است.

مردانی در ادامه به تجربه کشورهایی مانند چین، آلمان، ایتالیا و اسرائیل اشاره کرد و گفت: حتی اگر بتوانیم تا حدی میزان بیماری را کم کنیم که ماسک‌ها برداشته و محدودیت‌ها لغو شود، باز هم در معرض ابتلاء به گونه‌های جدید بیماری کرونا هستیم؛ همان‌طورکه مجدداً وضعیت اضطراری در کشور چین و بعضی کشورهای اروپایی شروع شده است.

وی به منظور پیشگیری از بروز موج‌های بزرگ بیماری، توصیه کرد: افرادی که تا به حال واکسن کرونا نزدند، در اولین فرصت برای تزریق تمام دوزهای واکسن کرونا اقدام کرده و واکسیناسیون خود را کامل کنند.

این متخصص عفونی در رابطه با تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا برای گروه‌های در معرض خطر افزود: افرادی که دو دوز تزریق کردند، حتماً برای تزریق دوز سوم اقدام کنند و آن‌ها که سه دوز را انجام دادند و سن بالای ۷۰ سال داشته یا بیماری قلبی، ریوی، سرطان و نقص ایمنی دارند، باید مطابق دستورالعمل ابلاغ شده، برای تزریق دوز چهارم نیز اقدام کنند. با این روش می‌توانیم برای حفظ و کنترل شرایط بر بیماری کرونا در کشور اقدام لازم و مؤثر را انجام داده باشیم.

به گزارش ایمنا، مردم باید هوشمندانه متوجه باشند که اپیدمی کرونا هنوز تمام نشده است و هر اتفاقی در هر جای دنیا می‌تواند کانونی برای پیک بعدی باشد؛ همان‌طورکه واریانت بتا در بریتانیا یا دلتا در هند کشف و چند هفته بعد در ایران مشاهده شد، پس اپیدمی محدود به گستره جغرافیایی ما نیست؛ بلکه یک پاندمی است که در هر کجای دنیا وجود دارد و تا وقتی که در هر جای دنیا احتمال این رخداد وجود دارد هیچ مردمی مصون نیستند.

کد خبر 577291

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دکتر مسعود مردانی گونه های جدید بیماری کرونا عضو ستاد مقابله با کرونا دوز چهارم واکسن کرونا گروه های در خطر کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری کرونا واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند

احمد سبحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های قابل توجه در بیشتر شهرستان‌های استان بوشهر و فراهم شدن شرایط لازم برای فعالیت بعضی از عوامل خسارت زای زنده و غیرزنده در محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای، نیاز است کشاورزان پس از بارش باران نکات مهمی را رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بارش باران به همراه وزش تندباد در گندم‌های برداشت نشده باعث خوابیدن گندم و بروز مشکلاتی در برداشت این محصول می‌شود.

وی گفت: گندم‌های رسیده ممکن است در اثر جذب رطوبت دوباره شروع به جوانه زنی در خوشه کنند که دانه‌های این قبیل مزارع برای مصرف بذری در سال زراعی آینده چندان مناسب نخواهند بود.

وی ادامه داد: کشاورزان تا زمانی که گندم رطوبت دارد برداشت را انجام ندهند چون دانه‌ها از خوشه به راحتی جدا نشده و باعث کاهش عملکرد برداشت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در مزارع گوجه فرنگی فضای باز و مزارع جالیزی به دلیل فعال شدن عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قارچی و باکتریایی، بیماری‌های لکه برگی و بوته میری تشدید خواهد شد، بنابراین پس از برطرف شدن شرایط بارندگی بلافاصله با استفاده از قارچ کش‌ها و باکتری کش‌های محافظتی نسبت به محلول پاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی به دلیل بالا رفتن رطوبت نسبی بعد از بارش باران، برای جلوگیری از فعالیت عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی نسبت به روشن کردن تهویه‌ها و در صورت نیاز استفاده از ترکیبات محافظتی اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران در باغ‌های مرکبات که بیماری شانکر باکتریایی وجود دارد بلافاصله پس از اتمام بارش‌ها نسبت به مصرف ترکیبات مسی برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری اقدام کنند.

سبحانی بیان کرد: شرکت‌های تأمین کننده بذر در استان به دلیل بالا رفتن رطوبت موجود در انبارها بعد از بارندگی تا حد امکان نسبت به هوادهی گندم‌های موجود در انبارها از طریق جابجایی گندم و روشن کردن تهویه‌ها به منظور جلوگیری از فعالیت قارچ‌های ساپروفیت و کپک زدگی بذرها اقدام کنند.

وی بیان کرد: در کانون‌های فعالیت زنجرک خرما ردیابی این آفت با دقت انجام شود تا در صورت رسیدن جمعیت به آستانه خسارت اقتصادی اقدامات کنترلی با استفاده از حشره کش‌های مناسب انجام شود.

کد خبر 6095376

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان