Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار کش و قوس زیادی از تابستان ۹۹ داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرده اما به نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی، سودآوری خوبی را تجربه کنند و ارزش فروش آنها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد پیدا کند.

 یک کارشناس بازار سرمایه در بیان چشم انداز کلی نسبت به بازار سرمایه و ارزیابی آن در گفت‌وگو با بورسان عنوان کرد: بعد از نیمه دوم سال ۹۹ تاکنون، بازار کش و قوس زیادی داشته و سرمایه‌گذاران بازار را تا حد زیادی خسته کرد، اما از روزهای پایانی سال گذشته تا کنون با توجه به برخی اتفاقات در اقتصاد کشور، بازار سرمایه روند مثبتی را طی کرد البته شاهد نوساناتی در روزهای اخیر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان عسکری گفت: در ادامه با اشاره به ارزیابی مثبت از بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد امسال، شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی، سودآوری خوبی را تجربه کرده و ارزش فروش آنها در صورت ثابت بودن حاشیه سود، رشد پیدا کند.

وی در ادامه به افزایش قیمت دلار آزاد و نیما اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی قابل اهمیت، جنگ بین روسیه و اوکراین است. پیش بینی می‌شود این جنگ ادامه‌دار باشد و به دنبال آن قیمت جهانی نفت و گاز و مهمتر از همه قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در دنیا افزایش پیدا کرده و تورم بیشتری در اقتصاد جهانی رقم بخورد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی، گفت: در صورت اجرای این موضوع، چشم انداز مثبتی را می‌توان برای بازار سرمایه پیش بینی کرد.

به گفته عسکری؛ بازار همچنان خالی از ریسک‌ نشده است. به طور مثال، اگر بحران بین روسیه و اوکراین تمام شود، به طور قطع قیمت جهانی نفت در این رنج باقی نخواهد ماند و شاید از نظر روانی، تعدادی از صنایع تحت تاثیر قرار گیرند. دولت‌ها نیز بابت تورمی که در دنیا اتفاق افتاده به سمت سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم حرکت می‌کنند که این موضوع می‌تواند رشد اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده و قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

عسکری گفت: بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف، قابلیت این را دارد که بخشی از سرمایه مردم را برای جلوگیری از کاهش ارزش پول وارد بازار سرمایه کند.

وی با تاکید به اینکه بورس می‌تواند از فرصت حضور مردم در بازار سرمایه استفاده کرده و بسیاری از کارها را به سرانجام برساند، بیان کرد: گسترش بازار اولیه باید یکی از دغدغه‌های اصلی بورس باشد که کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه به تجربیات خوبی دست یافته‌اند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

عسکری اظهار داشت: بهترین راهکار مدیریت ورود پول به بازارسرمایه این است که این منابع به طرح‌های سرمایه‌گذاری سودآور تخصیص داده شود که هم اشتغال و هم رشد اقتصادی ایجاد کرده و از طرف دیگر فشار قیمتی به سهم‌هایی که در حال حاضر در بازار با P بر E‌های مناسب و منطقی معامله می‌شوند، وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس می‌تواند با ابزارهای مختلف در اختیار خود، به عنوان یک قانون‌گذار و نهاد ناظر، تامین مالی شرکت‌ها را از طریق بازار اولیه انجام دهد. صندوق پروژه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که کمتر در کشور از آن استفاده شده است.

به گفته عسکری؛ پذیره نویسی شرکت‌ها و طرح‌های جدید در صورتی که قوانین بازار سرمایه تسهیل شود، می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

وی در پایان عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند از طریق آموزش باعث شود دیگر منابع مردم به سوی سهم‌های کمتر شناور و عدم نقدشونده و سفته بازی نرود. به طور قطع، آموزش از طریق تلویزیون، رادیو و شبکه های اجتماعی می‌تواند به مردم کمک کند تا راه سرمایه‌گذاری مناسب‌تری را انتخاب کنند.

سنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار سرمایه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۶۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود

به گزارش «تابناک» به نقل از مس پرس، دکتر حسین مدرس خیابانی در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان موسسه صندوق بازنشستگی مس اظهار کرد: موضوع مولد سازی اموال و دارایی‌های صندوق با تشکیل بانک اطلاعاتی و پیگیری موضوعات آن‌ها منجر به سودآوری و اطمینان از تحقق اهداف و برنامه‌ها در آینده خواهد شد.
وی بر ضرورت استقرار حاکمیت شرکتی و ایجاد انسجام و یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی و سیاست‌های کلان شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد و ادامه داد: ساماندهی امور شرکت‌های تابعه می‌تواند به افزایش سودآوری و ارزش آفرینی آن‌ها از طریق ارتقای کارایی عملیاتی، کاهش هزینه‌ها، بهبود مدیریت ریسک و استفاده از فرصت‌های جدید برای رشد منجر شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اهمیت سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق، بر لزوم رعایت الزامات کمیسیون معاملات، تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط و نظام‌مند شدن فرآیندهای این شرکت‌ها در چارچوب بودجه ابلاغی به عنوان راهکارهایی برای دستیابی به این هدف تاکید کرد.
وی بیان کرد: باید به طور مستمر عملکرد شرکت‌های تابعه را رصد و ارزیابی کرد و در صورت نیاز، در برنامه‌ها و فرآیندها تجدید نظر شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی