Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-نتایج مطالعه مرکز تحقیقات غدد پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی حاکی از این است که کمبود ترشح هورمون‌های تیروئید در سنین مختلف سبب بروز اختلالات ذهنی در افراد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این پژوهشکده به عنوان یکی از مراجع معتبر علمی در سطح بین المللی در حوزه بیماری‌های تیروئید، اخیرا در پژوهشی آثار بیماری خودایمنی تیروئید در زنان بارداری که علایم کم کاری تیرویید ندارند را در کاهش فعالیت‌های ذهنی کودکان آن‌ها در سال‌های بعد مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر عطیه آموزگار رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی و مجری این طرح در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد مکانیسم‌های متفاوت و برخی ناشناخته سبب بروز کاهش فعالیت ذهنی در فرزندان این گروه از زنان می‌شود.
وی افزود: با توجه به این که هورمون‌های مترشحه از غده تیروئید یکی از عوامل مؤثر در تکامل مغز جنین و رشد مغز کودکان است، هر گونه کمبود در تولید و ترشح هورمون‌های غده تیروئید در سنین مختلف می‌تواند باعث بروز درجاتی از اختلالات ذهنی شود.
رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دوران جنینی و نوزادی حساس‌ترین مقطع زندگی در ارتباط با تأثیرگذاری هورمون‌های تیروئید روی تکامل مغز و در نهایت ضریب هوشی کودکان است.
دکتر آموزگار کمبود هورمون‌های تیرویید را باعث ایجادی طیفی از اختلالات غیرقابل بازگشت از کاهش ضریب هوشی گرفته تا نوعی عقب ماندگی ذهنی با عنوان کرتینیسم عنوان کرد.
وی در ادامه به اقداماتی که در طول دهه‌های اخیر وزارت بهداشت به ابتکار پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام داده است نظیر ترویج نمک یددار و غربالگری نوزادان اشاره کرد.
رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: ترویج نمک یددار باعث پیشگیری از بروز اختلالات عملکرد غده تیروئید در سطح کلان در جامعه شده است.
دکتر آموزگار افزود: انجام غربالگری نوزادان با خونگیری از کف پا در بدو تولد و آزمایش تیروئید نیز گام موثری در راستای پیشگیری و درمان کم کاری تیروئید و تبعات جبران ناپذیر آن برداشته است.
وی ادامه داد: هنوز شواهد و نتایج قطعی درباره ارتباط بیماری‌های خودایمنی تیرویید در مادران بارداری که عملکرد تیرویید آن‌ها درست است، با فعالیت‌های شناختی کودکان آن‌ها در آینده وجود ندارد و لازم است تا مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع انجام شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تیروئید مرکز تحقیقات غدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون درباره تبعیضی که ممکن است به نظر برسد در تعداد برخی ویدیوهای یک برنامه وجود دارد و به تبع آن بازدید و آمار بیشتر آن برنامه را به دنبال دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: ما حدود ۶ سال است که تجربه این مدل سرویس دادن به برنامه ها را داریم و همه تلاشمان این است که تبعیضی بین برنامه ها نباشد.

وی ادامه داد: شاید در سال های اول راه اندازی این سرویس به دلیل کم بودن امکانات، مشکلات فنی یا کمبود تجربه چنین اتفاقی رخ می داد که خارج از اراده ما بود اما در حال حاضر سعی می کنیم حداکثر تلاشمان را داشته باشیم که عدالت بین برنامه ها برقرار شود.

خورشیدی تصریح کرد: خود مدیران شبکه ها و متولیان گروه های مختلف سازمان و شبکه ها در میزان ارتقا و پروموت برنامه ها در صفحه اول تلوبیون خیلی موثر هستند. درواقع به نسبت ضریبی که آنها می دهند و اهمیتی که برنامه دارد در صفحه اول تلوبیون اثر بیشتری از یک برنامه دیده می شود.

مدیرعامل تلوبیون با اشاره به فرایند ضریب گرفتن در این سرویس عنوان کرد: یک اصل در تلوبیون وجود دارد که ما به دلیل آنلاین بودن و شفاف بودن آمار مخاطب، مجبور و محکوم هستیم که به برنامه های پربیننده ضریب بیشتری بدهیم. از طرفی ناخودآگاه برنامه ای که مخاطب و کاربر در مراجعه به تلوبیون چه از طریق صفحه اول و چه از طریق موتورهای جستجو بیشتر سراغ می گیرد، بیشتر نیز دیده می شود و خود این محتوا هم قاعدتاً ضریب بیشتری می گیرد.

وی اضافه کرد: از این حیث برای ما فرقی نمی کند که این محتوا یک برنامه استانی باشد یا برنامه ای در یک شبکه پرمخاطب بلکه میزان علاقه مندی مخاطب است که آنها را تبلیغ (پروموت) می کند.

خورشیدی در پایان درباره کاربران تلوبیون بیان کرد: عدد تجمیعی کاربران تلوبیون یعنی نصب این سرویس در اپلیکیشن ها، ۳۵ میلیون کاربر است اما با توجه به رویدادها تعداد کاربرها فرق دارد مثل رویداد جام جهانی که تعداد بالایی علاقه‌مند هستند آن را تماشا کنند.

کد خبر 6089429 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس