Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:26:10 GMT

توانمندی نهادینه‌شده در نیروی هوایی

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۷۵۶۲

توانمندی نهادینه‌شده در نیروی هوایی

پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا ایران به کشوری مستقل و آزادی‌خواه تبدیل شود و بسیاری از کشورهای استکباری و استبدادی از این رویداد دچار ترس شوند و دشمنی‌های پیدا و پنهانی را علیه این نظام نوپای اسلامی تدارک ببینند که یکی از این دسیسه‌ها جنگی ناعادلانه بود که به وسیله رژیم بعثی عراق و با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم استثمارگران به ایران تحمیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، حزب بعث عراق به سرکردگی صدام‌حسین، آغازگر جنگی نابرابر علیه ایران شد و مرزهای مختلف کشورمان را آماج حمله قرار داد و منطقه‌هایی از خاک کشورمان را نیز به تصرف درآورد. در جریان حمله سراسری نیروهای بعث به استان خوزستان، آبادان محاصره و خرمشهر اشغال شد.
ارتش با وجود اینکه از نظر نیروی انسانی و روحیه به شدت آسیب‌دیده و به دنبال آن، تعمیر و نگهداری جنگ‌افزارهایش مغفول مانده بود و در حالی که دشمن خانگی را همچنان پشت سر داشت، با تجاوز به خاک وطن در اندک زمانی انسجام خود را بازیافت و در شرایط بسیار دشوار در دریا، زمین و هوا به رویارویی با نیروهای بعثی برخاست و صدام حسین را که ارتشِ پس از انقلاب را ناتوان و تمام‌شده می‌پنداشت، مقهور و متحیر ساخت. نیروی هوایی ایران مقابله خود را یک روز بعد از حمله صدام به ایران و با عملیات سایه البرز (کمان ۹۹) آغاز کرد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست تهاجم عراق تا پایان جنگ تحمیلی در زمینه بازدارندگی و پاسخ به این تجاوز و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده نقش بی‌بدیلی برعهده داشت. تاکنون درباره مجاهدت‌ها و افتخارآفرینی‌های خلبانان نیروی هوایی کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی نوشته و تولید شده و نام بسیاری از عملیات‌های پیروزمندانه نظامی به حق با نام برخی از این شهدای بزرگ در حافظه تاریخی ملت ما ثبت و ضبط شده است اما در این میان نباید از نقش تلاش‌های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی‌ها و تدارکات نظامی در کسب این افتخارها به سادگی گذشت.

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بیشترین شهدا را در سه ماهه نخست جنگ تقدیم انقلاب کرد تا بتواند دشمن را متوقف کند. در مجموع نیروی هوایی در چهار عملیات بزرگ یعنی ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و در نهایت بیت‌المقدس که به آزادسازی خرمشهر منتهی شد، شرکت داشت.ارتش بعث در ساعت‌های نخست جنگ با ۱۹۲ فروند هواپیما، ۱۵ پایگاه و سایت و نقطه حساس را در کشور مورد هدف قرار داد. برپایه اسناد موجود در زمان شروع حمله عراق، صدام حسین رئیس‌جمهوری این کشور به همراه «ملک حسین» پادشاه اردن و «عدنان‌ خیرالله» وزیر جنگ وقت ارتش بعث عراق به صورت نمادین توپی را در لب مرز به سمت ایران شلیک و اعلام کردند کمتر از یک ساعت دیگر کمر جمهوری اسلامی ایران را خواهند شکست. در حقیقت آنها فکر می‌کردند که از طریق بمباران گسترده مراکز حساس ایران، خیلی زود به پیروزی می‌رسند.‌

اما حدود دو ساعت پس از حمله عراق در یک ماموریت هوایی، جنگنده‌های ما از دو پایگاه هوایی در همدان و بوشهر به آسمان برخاستند و پایگاه‌های هوایی شعیبیه و کوت را که حمله‌های هوایی عراق از آنجا انجام گرفته بود، هدف قرار دادند.‌ 
این عملیات به اولین پاسخ یا عملیات انتقام معروف شد. در ادامه این عملیات، نیروی هوایی کمتر از ۱۵ ساعت پس از تهاجم عراق یعنی ساعت ۵ صبح روز بعد با حداقل ۱۴۰ فروند هواپیما، پایگاه‌های هوایی، زمینی و نقطه‌های راهبردی و حیاتی عراق را به طور گسترده بمباران کرد. این عملیات که به نام طرح البرز یا کمان ۹۹ شناخته شد دوم تا پنجم مهر ۵۹ تکرار و ضربه‌های سنگینی به دشمن وارد ساخت.

عملیات‌های هوایی ارتش در شرایطی انجام شد که هنوز سایر بخش‌های نیروهای مسلح ما از آمادگی و شرایط لازم برای مقابله با دشمن برخوردار نبودند اما جنگنده‌های ما خیلی زود توانستند به دشمن واکنش نشان دهند و عقبه دشمن و مرکزهای حیاتی و محل تجمع نیروهای دشمن را از آسمان بمباران کنند.‌

در شرایطی که بسیاری از کشورها دست به دست هم داده بودند که در هفته اول جنگ ایران را غافلگیر کنند اما با واکنش به موقع نیروی هوایی جمهوری اسلامی، متجاوزان غافلگیر شدند. صدور نخستین قطعنامه آتش‌بس یک هفته پس از یورش رژیم بعث به ایران، بهترین سند برای اثبات این مدعاست زیرا اقتدار نیروی هوایی و آتشی که در روزهای نخست جنگ، اهداف راهبردی بعثیان را هدف قرار داده بود، حیرت صدام و حامیانش را برانگیخت.

با بررسی شرایط میدانی ماه‌های نخست جنگ و نقاط اشغال‌شده کشور و شیوه بازپس‌گیری این مناطق، بدون اغراق می‌توان گفت که نیروی هوایی یک تنه خود را به آب و آتش زد تا از پیشرفت دشمن جلوگیری کند. این نیرو بیشترین شهدا را در سه ماهه نخست جنگ تقدیم انقلاب کرد تا بتواند دشمن را متوقف کند. در مجموع نیروی هوایی در چهار عملیات بزرگ یعنی ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و در نهایت بیت‌المقدس که به آزادسازی خرمشهر منتهی شد، شرکت داشت و پیروزی‌های زیادی در این عملیات‌ها نصیب ایران شد.

پیروزی‌های گسترده ایران، جهان و کشورهای عربی را شوکه کرد و آنها را وادار ساخت برای بازیابی توان عراق در مقابله با ایران یک حرکت جهانی صورت دهند و بر این اساس مقرر شد کنفرانس غیرمتعهدها در شهریور ۱۳۶۱ در بغداد برگزار شود.‌

برگزاری این کنفرانس در بغداد یک امتیاز برای دشمن و شکست بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد و ایران را در یک انزوای بین‌المللی قرار می‌داد زیرا اگر کنفرانس در این کشور برگزار می‌شد، صدام رئیس آن اجلاس بود و بیش از ۱۲۰ کشور شرکت‌کننده در این اجلاس از عراق حمایت می‌کردند و از ایران به عنوان متجاوز نام برده می‌شد. در پایان کنفرانس هم قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شد.‌

همه رایزنی‌های سیاسی ایران برای جلوگیری از برگزاری کنفرانس در بغداد با شکست مواجه شد و نامه‌های مسئولان کشور برای این منظور بی‌پاسخ ماند و بنابراین عملیات نظامی و هوایی و هدف قرار دادن پالایشگاه الدوره در نزدیکی بغداد و محل برگزاری کنفرانس تنها راه مقابله با این دسیسه بود.
عملیات بغداد که با نام الدوره هم شناخته می‌شود به وسیله شهید «عباس دوران» و همراهانش با موفقیت انجام شد. اگرچه خلبان عباس دوران در این عملیات به شهادت رسید اما همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، کاری که شهید دوران در این عملیات انجام داد، چندین لشکر نظامی قادر به انجام آن نبودند.

توامندی در آموزش و تولید
تا پیش از انقلاب همه کارهای آموزشی در زمینه‌های خلبانی و پروازی در خارج کشور انجام می‌شد اما امروز این آموزش‌ها در ایران قوی‌تر از آمریکا و سایر کشورها انجام می‌شود. اکنون ما خلبانانی داریم که صفر تا صد دوره‌های خود را در ایران سپری کرده‌اند و قادرند رهبری پروازها و عملیات‌های مهم را طراحی و برعهده بگیرند. به جرات می‌توان گفت تاکنون ده‌ها میلیارد دلار بابت ارائه این آموزش‌ها در داخل کشور صرفه‌جویی ارزی شده است.

ما توانستیم نمونه اولیه یا پروتوتایپ هواپیمای جنگی صاعقه را ساخته و برای تولید انبوه در اختیار وزارت دفاع قرار دهیم.‌ این هواپیما که به طور کامل با توان نیروها و متخصصان داخلی ساخته شد در کلاس جنگنده‌های اف ۵ است اما از نظر امکانات و تجهیزات از اف ۵ پیشرفته‌تر است. ساخت این هواپیما راه را در زمینه ساخت هواپیماهای پیشرفته‌تر هموار کرد.

ایران اسلامی امروز این توانایی را دارد که همه قطعه‌های مورد نیاز را در داخل تولید کند و فراتر از آن دست به ساخت هواپیماهای جنگی بزند.اینک جمهوری اسلامی ایران، توان پروازی نیروی هوایی بر محور سیستم، تجهیزات و سامانه‌های نیروی هوایی و هواپیماهای مختلفی همچون اف ۵ و اف ۱۴، هواپیمای تانکر و سوخت‌رسان و فانتوم و غیره شکل گرفته که همه این سیستم‌ها تجهیزات‌محور بوده و در آنها قطعه‌های زیادی به کار رفته که باید مرتب تعویض شوند.

پیش از انقلاب نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار مستشار و کارشناس آمریکایی در ایران کار سرویس و تعویض قطعه‌های این سیستم‌ها را مرتب انجام می‌دادند. قطعه‌های بخش‌های مختلف هواپیماها به طور میانگین پس از ۱۰ تا ۱۰۰ ساعت پرواز یا بیشتر باید تعویض شوند. این تعویض‌ها هم نیازمند متخصص و قطعه است.

مستشاران آمریکایی وقتی که از ایران خارج می‌شدند گفته بودند توان و نیروی هوایی ایران سه تا چهار ماه دیگر از میان می‌رود و هواپیماهای نظامی ایران قادر به پروازی نخواهند بود اما همان‌طور که در زمان جنگ شاهد بودیم و بیش از ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد تاکنون برای پرواز در آسمان‌های کشور و حراست از آن نیازمند به هیچ کشوری نبوده‌ایم و می‌بینیم هواپیماهای ما مانند روز نخست، پرواز می‌کنند. این اتفاق جزء با اتکا به توان و دانش داخلی و بومی‌سازی قطعه‌های هواپیماها امکان‌پذیر نبوده است. ایران اسلامی امروز این توانایی را دارد که همه ‌قطعه‌ها را در داخل تولید کند و فراتر از آن دست به ساخت هواپیماهای جنگی بزند.

*مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

برچسب‌ها جنگ تحمیلی دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر عراق بغداد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر جنگ تحمیلی دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر عراق بغداد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نیروی هوایی عملیات ها نخست جنگ قطعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی در مراسم تکریم، تودیع و معارفه فرماندهان جدید و قدیم پایگاه شکاری برادران شهید دلحامد چابهار که با حضور فرماندهان و جمعی از فرماندهان یگان‌های مستقر در شهرستان کنارک و مسئولان این شهر برگزار شد، گفت: مردم منطقه چابهار و به‌ویژه کنارک از شریف ترین، مهربان‌ترین و وفادارترین مردمان این کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند که ثابت کردند در شرایط تحریم استکبار جهانی پای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و ما به وجود این مردمان افتخار می‌کنیم.

امیرسرتیپ خلبان واحدی در ادامه با بیان اینکه جا به جایی فرماندهان و کارکنان در پایگاه‌ها و یگان‌های نظامی باعث پویایی در آن مجموعه‌ها می‌شود، اظهار کرد: پایگاه شکاری شهید دلحامد چابهار به لحاظ اهمیت و حساسیت یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است و به مدد الهی حضور فرماندهانی لایق، نخبه، کارآمد، توانمند، انقلابی و مسئولیت پذیر در یگان‌های این نیروی الهی باعث پیشرفت نهاجا شده است.

در این مراسم امیرسرتیپ دوم خلبان عبدالله ابکی به سمت فرماندهی جدید پایگاه شهیدان دلحامد منصوب و از خدمات و تلاش‌های امیرسرتیپ دوم خلبان مهدی کرمی تجلیل و قدردانی شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست