Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عمان گفت: جهت‌گیری و نقشه راه دولت سیزدهم، بر اساس قوانین بالادستی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، مسلمان، دوست و غیر معاند است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: رئیس‌جمهور از ابتدای معرفی برنامه‌های خود، در مجلس شورای اسلامی و معرفی وزیر امور خارجه، این نقشه راه را چندین بار از جانب مقامات ارشد دولت و کسانی که دراین‌رابطه ارتباط مستقیم داشتند، بیان کردند و بر اساس این نقشه راه، حرکت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس تأکیدات رئیس‌جمهور در حوزه اقتصادی، مشاهده می‌کنیم که سفرهای متعدد وزیر امور خارجه و وزرای مربوطه در حوزه گسترش روابط سیاسی و تعمیق روابط  اقتصادی، انجام شده است.

صدرالحسینی گفت: همین مسئله در سفرهای رئیس‌جمهور نیز دیده می‌شود و با توجه به این نکته، ایشان به قطر رفتند و امیر قطر نیز در هفته‌های اخیر در تهران حضور داشت. این ارتباطات در سطوح مختلف بین ایران و سایر کشورهای منطقه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه عمان هم یکی از کشورهایی است که از سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با ایران روابط خوبی داشت، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به‌رغم اینکه عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود اما به‌هیچ‌عنوان به صدام کمک نکرد و موضع خود را در این‌ رابطه یک موضع منطقی و نسبت به منافع ملی همسایه بزرگ خود یعنی جمهوری اسلامی کاملا را رعایت کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: پس از دفاع مقدس نیز عمان یک کشور دوست محسوب می‌شد و در حرکت‌های خصمانه آمریکایی‌ها همراهی نداشت و سعی می‌کرد شکاف بین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و ایران که بر اساس نقشه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها تلاش داشتند از جمهوری اسلامی دور شوند، پر کند.

وی گفت: در طول تقریباً دو دهه گذشته که موضوع ایران هراسی به‌شدت در دستور کار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به‌نظام سلطه ادامه داشت، عمان جزو کشورهایی بود که یک موضع بسیار منطقی داشت و در ارتباط با مسائل گوناگون تلاش می‌کرد که این ایران‌هراسی گسترش پیدا نکند. روابط حسنه سلطنت عمان با جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف این را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در تحولات منطقه‌ای، هجمه تروریسم منطقه، مسئله بیداری اسلامی و موضوعات گوناگون مشاهده می‌کنیم که عمان رفتار برادرانه را در چارچوب مناسبات همسایگی به‌خوبی رعایت کرده است.

صدرالحسینی با اشاره به نقش عمان در مذاکرات هسته بین ایران و ۱+۴ و آمریکا، گفت: در قضایای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز تمام تلاش عمان بر این مسئله معطوف بود که بتواند شرایطی را فراهم کند تا منافع جمهوری اسلامی را به‌گونه‌ای که خودش تصمیم گرفته مهیا کند و دخالتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نداشت.

وی افزود: عمان مناسبات مناسب با جمهوری اسلامی را در دستور کار خودش داشت و از ظرفیت‌های خود برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی در درجه اول، و ایجاد ارتباط جمهوری اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس در درجه دوم استفاده می‌کرد و در بعضی مواقع هم بین آمریکا و جمهوری اسلامی، تقش‌آفرینی می‌کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه ما امروز در مذاکرات هیچ نیازی به میانجی نداریم، اضافه کرد: چراکه ما به واسطه فکت‌شیت‌ها حرف خود را به صورت مکتوب به آمریکایی‌هایی که پشت در میز مذاکرات نگه داشته بودیم، می‌زدیم و آنها هم حرف خود را به ما می‌زدند.

صدرالحسینی اضافه کرد: بنابراین در حال حاضر در ارتباط با مسائل هسته‌ای، برجام و همه موضوعاتی که در واشنگتن فعلاً متوقف شده است، نیاز به میانجی نداریم. اما نکته مهم این است که شرایط در حوزه منطقه و بین‌الملل به گونه‌ای شده است که دیگرانی هم غیر از عمان که نقش‌آفرینی مناسبی را در مناسبات منطقه‌ای و موضوع برجام داشت و رابط خوبی بین ایران و آمریکا بود، دیگران هم علاقه‌مند هستند که ورود کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: ما مسیر را برای هیچ کشوری نبسته‌ایم و هر کشوری بتواند دراین‌رابطه نقش‌آفرینی کرده و مؤثر باشد، می‌پذیریم و علاقه‌مند هستیم. قطعاً اگر مقامات ارشد عمان دراین‌رابطه اظهار مثبتی کرده باشند، جمهوری اسلامی، مطالب و موضوعات را با آنها بیان می‌کند و علاقه‌مند است که اجماعی از کشورهای منطقه، شرایط واقعی منطقه را به آمریکایی‌ها برسانند و بگویند اگر پای رژیم صهیونیستی به منطقه باز شود، ناامنی هم برای کشورهای منطقه و هم برای انرژی بین‌المللی خطرناک است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در حقیقت ما علاقه‌مندیم همه کشورهای منطقه دیدگاه‌های صریح جمهوری اسلامی در ارتباط با ناامن‌سازی رژیم صهیونیستی را به سمع آمریکا برسانند و این مسئله در موضوع انرژی، گریبان مردم آمریکا را خواهد گرفت.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما در ارتباط با این مسئله به نقش‌آفرینی هرکدام از کشورها برای رسیدن به یک امنیت عمومی در منطقه خلیج‌فارس، توسعه و گسترش و تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با روی باز استقبال می‌کنیم. اما یادآوری می‌کنم امروز در رابطه با مسئله برجام، همه تصمیم‌ها باید در واشنگتن گرفته شود؛ نه در هیچ کجای دیگر. دوستان منطقه‌ای ما باید این پیام روشن ما را به آمریکایی‌ها برسانند.

برچسب‌ها برجام دفاع مقدس واشنگتن شورای همکاری خلیج فارس عمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دفاع مقدس واشنگتن برجام دفاع مقدس واشنگتن شورای همکاری خلیج فارس عمان کارشناس مسائل غرب آسیا کشورهای منطقه جمهوری اسلامی آمریکایی ها رئیس جمهور خلیج فارس منطقه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس صادر کرد.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، در این پیام که در همایش روز ملی خلیج فارس که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای اندیشه قرائت شد، آمده است: دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه از خودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس‌گیری جزیره هرمز از نیروهای متجاوز پرتغالی است.

در ادامه این پیام آمده است: در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است. تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

وزیر دفاع در این پیام تاکید کرده است: این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است؛ بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی ، باستان شناسی و مردم شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

در ادامه این پیام آمده است: خلیج فارس این پهنه آبی تمدن ساز ، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها ، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

سرتیپ آشتیانی در این پیام آورده است: در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

در ادامه این پیام آمده است: ترانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متاثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

وزیر دفاع در این پیام تاکید کرده است: آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان خاران و دست نشاندگان آنها بر این منطقه متمرکز شده بود شاهد مجاهدت ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

سرتیپ آشتیانی در پایان پیام خود آورده است: ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است. بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900946

دیگر خبرها

  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا